ישראכרט תשווק קופות גמל; סוכני הביטוח: "מהלך שגוי אשר מוטב היה שלא ייעשה"

רשות שוק ההון נתנה הסכמה עקרונית לסוכנות הביטוח של ישראכרט לשווק גם קופות גמל להשקעה ופוליסות חיסכון של חברות הביטוח • מדובר בנגיסה נוספת של חברות כרטיסי האשראי בפעילותם וברווחיהם של סוכני הביטוח, לאחר שעשו זאת בתחומי הביטוח הכללי

רון וקסלר / צילום: איל יצהר
רון וקסלר / צילום: איל יצהר

חברת כרטיסי האשראי ישראכרט מרחיבה את תחום פעילותה מעבר לאשראי ולביטוח הכללי, ותתחיל בקרוב לשווק פוליסות חיסכון וקופות גמל להשקעה. חברת כרטיסי האשראי דיווחה כי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון נתנה את הסכמתה העקרונית להרחבת הפעילות של סוכנות הביטוח של ישראכרט גם לתחום ביטוח החיים - כאמור לשיווק פוליסות חיסכון וקופות גמל להשקעה.

בישראכרט הסבירו כי האישור של רשות שוק ההון כפוף לתנאי הרישיון ולאישור הרשות להסכמי ההתקשרות של הסוכנות עם הגופים הרלוונטיים הפועלים בתחום, כאשר מודל הפעילות יהיה בתגמול אחיד ברמת כל מוצר, כלומר עמלה אחידה בין כל החברות שמוצריהן ישווקו בתחום פוליסות החיסכון, ועמלה אחידה לכל קופות הגמל להשקעה.

תחילת פעילותה בפועל של סוכנות הביטוח של ישראכרט בשיווק המוצרים הנוספים כפופה, בין היתר, לדיווח לפיקוח על הבנקים עוד לפני תחילת הפעילות החדשה. בישראכרט עדכנו כי בשלב זה אין ביכולתה של החברה להעריך את מועד תחילת פעילות הסוכנות בשיווק המוצרים הנוספים.

המשווקים העיקריים כיום הם סוכני הביטוח

קופות הגמל להשקעה, בדומה לפוליסות חיסכון לפרט של חברות הביטוח, הן מוצר חיסכון לא פנסיוני שמהווה חלופה למוצרי קרנות הנאמנות, התיקים המנוהלים והפיקדונות בבנקים. ההפקדות בשני אפיקי ההשקעה האלה אינן זכאיות להטבות מס, והחוסך מחויב בתשלום מס רווחי הון בעת פדיון החיסכון. זאת, אלא אם החוסך מושך את החיסכון בגיל מבוגר ובדרך של קצבה חודשית.

עם זאת, אפיקי החיסכון האלה זוכים להטבה מס ניכרת בדרך של דחיית מס רווחי הון ואי-תשלום מס בעת מעבר מסלול או חברה, כל עוד החיסכון לא נפדה, כך שניתן לשקלל באופן מקסימלי הפסדים ורווחים בניירות ערך לכל אורך תקופת החיסכון. נכון לסוף חודש יולי, מנהלות קופות הגמל להשקעה נכסים בהיקף של 27.7 מיליארד שקל, כשאלטשולר שחם לבדה מנהלת כמחצית מהנכסים במוצר.

מדובר בנגיסה נוספת של חברות כרטיסי האשראי בפעילותם וברווחיהם של סוכני הביטוח, לאחר שעשו זאת בתחומי הביטוח הכללי, כיוון שנכון להיום סוכני הביטוח הם המשווקים העיקריים של קופות הגמל להשקעה ושל פוליסות החיסכון. 

הכניסה של חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ומקס לתחום הביטוח לוותה בהתנגדות חריפה של סוכני הביטוח, המשווקים הגדולים של פוליסות הביטוח ופוליסות החיסכון. ההתנגדות הגיעה עד כדי עתירה לבג"ץ, שבסיומה הורו השופטים לרשות שוק ההון לקבל חוות דעת מהרשות להגנת הפרטיות כי השימוש במאגרי הנתונים של חברות כרטיסי האשראי לצורך הצעות ביטוח לא פוגע בפרטיות הציבור. כעת נכנסת ישראכרט לתחום פעילות חדש שגם בו פועלים סוכני הביטוח, וגם כאן צפויה מחאה של סוכני הביטוח.

"הציבור יבחר אך ורק בסוכני הביטוח"

מלשכת סוכני הביטוח נמסר בתגובה למהלך, כי "מדובר במהלך שגוי אשר מוטב היה שלא ייעשה, ואין בו דבר לטובת ציבור החוסכים במדינת ישראל. לשכת סוכני הביטוח תמכה ותומכת בכל הרחבת תחרות, שאף ייתכן ותוביל להוזלת מחירים ותרחיב את סל המוצרים הקיימים עבור ציבור החוסכים.

"עם זאת, אנו מדגישים כי מדובר במוצרי חיסכון שיש להם השלכות עתידיות רחבות על התוכנית הפנסיונית של הלקוח; מדובר במוצרים שיש לבחון את מסלולי ההשקעה הקיימים בהם, את היבטי המס ובעיקר לבחון אותם מול מכלול המוצרים הפנסיוניים הקיימים ללקוח.

"לראייה הרחבה הזו מסוגלים רק סוכני הביטוח אשר מאפשרים פריסה של סל פתרונות פנסיוניים ללקוחותיהם, בניגוד למוקדנים שמוכרים פתרון אחיד. דווקא בעולם של התאמת צרכים אישית ללקוחות, אני מאמין כי הציבור יבחר אך ורק בסוכני הביטוח, כאנשי המקצוע אשר ילוו אותו ברכישת פוליסות חסכון פנסיונית".