רונאלדו חוזר למקום שבו הכול התחיל - וזה רק חלק מסחרור נדיר שעובר על אירופה

החזרה הדרמטית של כריסטיאנו רונאלדו למנצ'סטר יונייטד לאחר כ-15 שנה, היא רק חוליה אחת בשרשרת אירועים נדירה יחסית • נראה שגם בכדורגל, כמו בשוק העבודה, תחושת המיצוי מגיעה הרבה יותר מהר מבעבר - ונאמנות למקום אחד לאורך תקופה ארוכה נתפסת כשמרנות

כריסטיאנו רונאלדו במנצ’סטר יונייטד ב-2006 / צילום: Associated Press, Jasper Juinen
כריסטיאנו רונאלדו במנצ’סטר יונייטד ב-2006 / צילום: Associated Press, Jasper Juinen

החזרה של כריסטיאנו רונאלדו למנצ'סטר היא אירוע ענק בפני עצמו. הוא ענק בעיקר כי הוא רק חלק ממשולש התרחשויות נדיר שהתרחש בתוך שבועיים שכל אחד מהם מטורף בפני עצמו: מסי עוזב את ברצלונה לפריז, קיליאן אמבפה עובר לריאל מדריד, ורונאלדו שחוזר למקום שבו הפך לכוכב כדורגל לפני כ-15 שנה.

מה קרה לכדורגל האירופי שהוביל לסחרור כל כך דרמטי?

ברור שכל האירועים קשורים זה בזה. הם חלק מתופעת "הלופ" של שוק ההעברות שבו תזוזה של שחקן אחד מייצרת משחק כסאות ופותחת הזדמנויות במקום אחר. אבל היא גם מאפיינת את מה שקרה בספורט העולמי ובכדורגל ומזכירה את מה שמתרחש בשוק העבודה - נאמנות למועדון או למקום עבודה נתפסת היום כשמרנות, כאובדן פוטנציאל מסחרי, ומיצוי של שחקנים כמו גם עובדים בחברות שונות היא מהירה.

זה לא עניין של כסף. לא רונאלדו ולא מסי צריכים שום דבר ברמה הכלכלית, אלא לחוות עוד קצת מהריגוש שיכולה הקריירה הקצרה לתת. מאז שעבר חוק בוסמן בשנת 1995 שהפך את תנועת השחקנים באירופה לחופשית, התגבר זרם ההעברות ואיתה ירדה הנאמנות.

גם העובדה שלקבוצות יש יותר כסף מאפשרת כמובן את התנועה המוגברת הזו, אם דרך היכולת לשלם כל סכום עבור שחקן, ואם באמצעות היכולת לפתות שחקנים עם שכר כדי לעזוב. התוצאה: בין 2009 ל-2017 הזמן הממוצע של שחקן במועדון עמד על 2.22 שנים - הנמוך אי פעם.

יסייעו לסגור את הבור של הקורונה

איך מתאפשרות העברות כאלו גדולות בעידן הקורונה שבו קבוצות חנוקות כל כך? בעיקר בגלל שלפחות במקרה של רונאלדו ומסי כמעט ואין למעשה דמי העברה. מסי עבר לפריז ללא תמורה, ויונייטד תשלם עבור הכוכב הפורטוגלי סכום נמוך מאוד במונחים של הכדורגל האירופי בגובה 23 מיליון אירו.

העובדה שהם מבוגרים, בסיום חוזה (מסי) או עם חוזה לפני סיום (רונאלדו) חסכה את דמי ההעברה הגבוהים שמסבכים כל עסקה גדולה. היא איפשרה לקבוצות להציע להם איזה שכר שיירצו, כסף שממילא יחזור בשיווק ובמכירות שרונאלדו ומסי ייצרו עבור מנצ'סטר יונייטד ופ.ס.ז'.

הם יגדילו את הביקושים של אוהדים למשחקים של הקבוצה ויאפשרו הזחלה איטית של מחירי הכרטיסים כלפי מעלה, ויסייעו לסגור את הבור של הקורונה. במקרה של יונייטד אפשר גם לראות מה המשקיעים חושבים על המהלך הזה - המנייה של המועדון זינקה בתוך פחות מיממה ב-10%.

להעברות כאלו יש השפעה על מעגלים רחבים הרבה יותר. את מה שמסי עשה לתיירות בברצלונה (וישירות לתיירות מישראל) כולם מכירים. כאשר רונאלדו נחת לפני שנתיים בטורינו, נשיא התאחדות התיירות בטורינו, גילה כי תפוסת המלונות בעת ימים שבהם רונאלדו משחק במדי יובנטוס עלתה מ-60% ל-98% והמחיר ב-50%, ואפילו תנועת המוניות בעיר ביום שבו רונאלדו עולה על הדשא עולה ב-30% בהשוואה לימים שלפני הגעתו. עכשיו הגיעה תורה של העיר מנצ'סטר ליהנות.

ריאל מדריד יכולה לסדר לעצמה את שחקן העתיד

במקרה של הצלע השלישית בסיפור, קיליאן אמבפה - השקעה של 180 מיליון אירו של ריאל מדריד גם בתקופת הקורונה אפשרית בעיקר כי ריאל הוא מועדון שעבר את המגפה עם נזק יחסית מועט וללא הפסדים.

אם ההעברה הזו אכן תושלם, ריאל מדריד תסדר לעצמה את שחקן העתיד של הכדורגל האירופי בגיל מושלם. ויותר מזה, באופן די נדיר - ריאל מדריד העשירה והגדולה יכולה להרשות לעצה קצת להשתולל אחרי שהרוויחה ב-5 השנים האחרונות בשוק ההעברות 26 מיליון אירו נטו.