כיפת ברזל הפסידה במכרז בשווי מיליארדי דולרים של הצבא האמריקאי

החברה האמריקאית דיינטיקס זכתה במכרז והיא עדיין שוקדת על פיתוח המערכת הזוכה • נשקלת אפשרות ערעור, עם זאת הסיכויים לא גבוהים

כיפת ברזל / צילום: Reuters, Amir Cohen
כיפת ברזל / צילום: Reuters, Amir Cohen

ממש במקביל להכרזתו של נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן בפגישתו עם ראש הממשלה נפתלי בנט כי הוא תומך בחידוש מלאי הטילים של כיפת ברזל, שהידלדל במהלך מבצע שומר חומות, הודיע הצבא האמריקאי כי העדיף מערכת אחרת במכרז בשווי מליארדי דולרים. המערכת שזכתה היא פיתוח החברה האמריקאית דיינטיקס (בשיתוף חברת ריית'און).

הבחירה נחשבת הפתעה שכן כיפת ברזל היא מערכת מוכנה, שנוסתה בהצלחה רבה בתנאי קרב ולה אלפי יירוטים מוצלחים ושיעור ההצלחה שלה מתקרב ל-90%. גם הניסויים האחרונים שנערכו על אדמת ארצות-הברית הראו שיעור פגיעה של 100%. יתרה מכך המערכת שזכתה עדיין אינה מוכנה, פיתוחה אמור להסתיים רק בעוד שנתיים לפחות והיא יקרה בהרבה מ"כיפת ברזל" C-RAM, שהוצעה לצבא האמריקאי.

התהיות הללו אמורות לשמש את חברת רפאל, יצרנית כיפת ברזל (בשיתוף המכ"מ של "אלתא" מבית התעשיה האווירית) ואת החברה השותפה למכרז ריית'און בהגשת השגות על ההחלטה שהתפרסמה בסוף השבוע, גם אם סיכוייה לא גדולים. מה שמקטין מאפשרות הערעור היא העובדה שריית'און השתתפה כשותפה עם שתי החברות, משמע היא בכל מקרה זכתה. אם כי בשותפות עם רפאל היא החברה המובילה ובשותפות שזכתה היא קבלן משנה. ברפאל ינסו לשכנע את השותפה האמריקאית לנסות ולהיאבק, אף שנראה כי הצבא נקט בברירת המחדל הקבועה שלו - העדפה של תוצרת אמריקאית. וזאת אף שחלק לא קטן מטילי הטמי"ר של כיפת ברזל מיוצרים בארצות-הברית, שהשקיעה קרוב ל-2 מיליארד דולרים בפיתוח ובייצור, רובם בישראל.

בידי הצבא האמריקאי יש כבר שתי סוללות כיפת ברזל אולם אלה לא הוצבו עדיין לפעילות מבצעית, אף שנזקקו לשכמותה במקומות כמו אפגניסטאן עד לנסיגה ועיראק. אולי זה היה הרמז לכך שהגורמים המחליטים בצבא העדיפו שלא לקדם את הצבת כיפת ברזל, כי הצלחה מבצעית שלה הייתה עשויה לטרפד רכישה של המערכת המתחרה.