הערת "עסק חי"? מי שהשקיע אשתקד באג"ח של תשובה הרוויח מאות אחוזים

כל הדרך מתשואה תלת-ספרתית גבוהה בתחילת משבר הקורונה, ששיקפה צפי להסדר חוב ותספורת עמוקה, לתשואה "נורמלית" בימים אלה: מי שהאמין כי קבוצת דלק והעומד בראשה יצליחו להחזיר את החוב, ראה תשואה של 500%, 700% ו-900% בפחות משנה וחצי

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: אוריה תדמור
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: אוריה תדמור

השיפור הניכר במצבה הפיננסי ובתוצאותיה של קבוצת דלק  בשנה האחרונה הוביל אותה להיסחר בשווי של כ-3.4 מיליארד שקל, המשקף עלייה של 245% במניה מרמת השפל אליה הידרדרה מניית החברה, הפועלת בתחומים של חיפוש והפקת נפט וגז בישראל ובים הצפוני, במרץ 2020.

פרוץ מגפת הקורונה והצניחה במחירי הנפט העמידו באותה עת את חברת ההחזקות שבשליטת יצחק תשובה על סף קריסה פיננסית, והיא נדרשה לשורה של מהלכי מימוש נכסים וחיזוק ההון שלה כדי להשיב לעצמה אט אט את אמון שוק ההון.

מחי שהאמין ביכולת החזר החובות של קבוצת דלק והעומד בראשה בתחילת השנה שעברה, והשקיע אז באג"ח החברה (חוב שעמד על כ-6 מיליארדי שקלים ומעטים האמינו שביכולתה להחזיר) ראה מאז החזר גבוה בהרבה משל המשקיעים במניה.

הסיבה לכך היא המעבר מתשואה תלת ספרתית גבוהה שבה נסחרו האג"ח בתחילת המשבר אשתקד - ושיקפה צפי להסדר חוב ותספורת עמוקה לנושים - לתשואה חד ספרתית "נורמלית" שבה נסחרות האג"ח של קבוצת דלק כיום.

ניצלה את ההתאוששות וגייסה 770 מיליון ש'

בדיקת הביצועים שהניבו סדרות האג"ח השונות של הקבוצה מאז מרץ אשתקד מלמדת על תשואה של 500%, 700% ואף יותר מ-900% למשקיעים בהן. העליות המרשימות באג"ח והחזרה לתשואה חד ספרתית איפשרו לקבוצת דלק לחזור ולגייס לאחרונה חוב בשוק ההון המקומי - מה שנראה היה על פניו כתרחיש דמיוני אשתקד.

כך, לפני כחודשיים, ניצלה הקבוצה את ההתאוששות המרשימה במחירי האג"ח שלה והשלימה גיוס של 770 מיליון שקל בהנפקת אג"ח מסדרה חדשה, תשיעית במספר - ל"ה.

סדרה ל"ה מובטחת בשעבוד על יחידות השתתפות של דלק קידוחים  שמוחזקות בידי קבוצת דלק. האג"ח אינן צמודות למדד כלשהו, ועתידות להיפרע בחמישה תשלומים לא שווים בין סוף שנת 2023 לסוף שנת 2027. משך החיים הממוצע (מח"מ) של אג"ח ל"ה עומד על כ-4 שנים.

ההחזקה בשותפות דלק קידוחים (54.7% מיחידות ההשתתפות), העוסקת בחיפוש ובהפקה של גז ממאגרי תמר ולוויתן, היא אחד הנכסים המרכזיים של קבוצת דלק. כ-40% מיחידות השתתפות אלו, בעלות שווי שוק של כ-2.2 מיליארד שקל, משועבדות לסדרות האג"ח הלא מובטחות של הקבוצה.

 
  

ההנפקה של איתקה בדרך

קבוצת דלק עוסקת בימים אלה בהכנת הנפקתה של החברה הבת המרכזית האחרת שלה, איתקה (100% החזקה) בבורסה של לונדון. לקראת ההנפקה פעלה איתקה לבצע מימון מחדש של מסגרות האשראי שלה, שהאריך את מח"מ החוב וירחיב את המסגרות.

איתקה עוסקת בהפקת נפט בים הצפוני, וזינוק של 80% שנרשם בשנה האחרונה במחיר הנפט מסוג ברנט - עד רמה של 76 דולר לחבית - מגדיל את הכנסותיה הצפויות וסייע לה במימון מחדש של קווי האשראי שלה.

מהלך המימון מחדש הסתיים במהלך יולי (מסגרת אשראי מבוססות עתודות בהיקף של 1.255 מיליארד דולר, אשר תיפרע בשנת 2026, והנפקת סדרת אג"ח חדשה בהיקף של 625 מיליון דולר שתיפרע באותה שנה) ובעקבותיו חילקה איתקה 250 מיליון דולר לקבוצת דלק (כ-810 מיליון שקל), בדרך של החזר הלוואות בעלים.

סכום זה, יחד עם הסכום שהתקבל מהנפקת סדרה ל"ה ומקורות נוספים, אמורים לאפשר לקבוצת דלק להשלים פירעונות של 2.36 מיליארד שקל מ-1 באפריל 2021 עד 31 במרץ 2022.

דוחות רבעוניים חזקים

בשבוע שעבר דיווחה קבוצת דלק על רווח נקי של 302 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, לעומת הפסד של 326 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עליית מחירי הנפט בעולם לצד גידול ניכר במכירות של מאגר הגז הטבעי לוויתן הביאו לעלייה של 20% בהכנסות הקבוצה שהגיעו לכ-1.75 מיליארד שקל.

קידוח מאגר לוויתן / צילום: אלבטרוס
 קידוח מאגר לוויתן / צילום: אלבטרוס

דלק קידוחים תרמה לרווח של הקבוצה כ-174 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת הפסד של 211 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעיקר עקב עלייה חדה של 87% בהיקף המכירות מלווייתן . איתקה דיווחה על זינוק של 127% ברווח הנקי ברבעון ל-217 מיליון שקל, לעומת 102 מיליון שקל ברבעון המקביל.

למרות התוצאות המרשימות והמשך צמצום בהיקף החובות נטו של הקבוצה (לכ-4.1 מיליארד שקל) עדיין מלווה את הדוחות של קבוצת דלק הערת רואי החשבון לגבי "ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי". זאת לנוכח אמות מידה הפיננסיות שנקבעו עם מחזיקי אג"ח ומלווים נוספים "שהעיקרית שבהן היא העלאת דירוג האג"ח ל-BBB מינוס, שעשויה, אם לא יעלה הדירוג, להצריך את קבלת
הסכמתם שלא להעמיד את אגרות החוב לפירעון מיידי".

את המחצית הראשונה של השנה סיימה הקבוצה עם עלייה של כ-10% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2020, לרמה של כ-3.6 מיליארד שקל, ובשורה התחתונה רשמה רווח נקי של 581 מיליון שקל לעומת הפסד אימתני של כ-3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2020.

עידן וולס / צילום: רון קדמי
 עידן וולס / צילום: רון קדמי

עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, ציין עם פרסום הדוחות כי "התוצאות החזקות של הרבעון השני ממשיכות את המגמה החיובית מתחילת השנה, והן מעידות על איכות פעילות הליבה של הקבוצה בתחום הגז והנפט. "הוכחנו פעם נוספת שיש לנו את היכולת להוציא לפועל מהלכים מוצלחים בפרקי זמן קצרים, בהתאם לתוכניות העסקיות שלנו, כדוגמת השלמת המימון מחדש באיתקה שאפשרה לקבוצה, בין השאר, להנות מתזרים מזומן של כרבע מיליארד דולר, גיוס הון והנפקת סדרת אג"ח חדשה בהיקף של כ-770 מיליון שקל".