שונה הנוהל לאישור העסקת קרובים ברשויות: רק משרד הפנים יוכל לאשר

ביה"ד הארצי לעבודה ביטל את האישור הנדרש ממועצת הרשות המקומית להעסקת קרוב משפחה של עובד בשל היותה גוף פוליטי • יידרש אישור ועדה של משרד הפנים

שרת הפנים איילת שקד / צילום: Associated Press, Oded Balilty
שרת הפנים איילת שקד / צילום: Associated Press, Oded Balilty

בית הדין הארצי לעבודה שינה את הנוהל להעסקת קורבי משפחה ברשויות המקומיות. נשיאת בית הדין הארצי, ורדה וירט-לבנה, והשופטים לאה גליקסמן ומיכאל שפיצר, קבעו בפסק דין עקרוני כי מעתה קרובי משפחה של עובדי רשויות המבקשים לעבוד באותה הרשות לא יזדקקו לאישור של מועצת הרשות, כפי שדרש משרד הפנים עד כה, אלא רק על-ידי גוף אובייקטיבי ולא פוליטי - ועדת השירות של משרד הפנים.

עד היום, משרד הפנים פירש את החוק כך שנדרש אישור כפול: הן של המועצה המקומית ברוב של שני שלישים ורק אם זו אישרה - עלתה הסוגיה לוועדת השירות של משרד הפנים. בפועל, הדרך לוועדה נחסמה לעיתים על-ידי הרשות המקומית.

בית הדין קבע כי מועצת הרשות המקומית היא גוף פוליטי במהותה, וכי "החשש מפני פוליטיזציה במינויים חיובית או שלילית, לפי קרבתו של העובד לחברי האופוזיציה או הקואליציה, הוא משמעותי יותר". לעומת זאת, נקבע כי ועדת השירות של משרד הפנים אינה מעורבת ברשות המקומית "ועל פניו מדובר בגוף אובייקטיבי וניטרלי שלא נתון להשפעה של גורמים פנימיים".

בערעורים נטען כי המצב יצר פוליטיזציה בתוך המועצה בנוגע לקבלת ההחלטה. עו"ד חיים שרביט ממשרד גדעון פישר שהגיש את הערעור מטעם המועצה המקומית כסייפה, אמר לגלובס: "מועצה של רשות היא גוף פוליטי שכפוף לשיקולים של יחסי תן וקח. משרד הפנים שלח את המועמדים לקושש קולות פוליטיים במועצה. ההחלטה מעבירה את ההכרעה למשרד הפנים".

בית הדין קבע כי אישור המינוי על-ידי ועדת השירות של משרד הפנים יש בה כדי "להפחית פוליטיזציה ושיקולים זרים בהליך המינוי. זאת, מאחר שמטבע הדברים המועצה הרשות המקומית היא גוף פוליטי בהגדרתה ובמהותה".

בית הדין ביקר את התנהלות משרד הפנים, שבמסגרתה נדרש אישור של המועצה המקומית למינויים. "ישנה היתממות מסוימת בטענה כי מקום בו עומד על הפרק מינוי של עובד או עובדת המקורבים לחבר המועצה, הבאת המינוי לאישור מועצת הרשות תסייע בהפחתת שיקולים שאינם ענייניים בהליך המינוי", קבעו השופטים.

פסק הדין ניתן בערעורים של המועצות המקומיות של כסייפה וכעבייה-טבאש-חג’אג’רה, עיריית ראשל"צ, ארגון עו"ד לקידום מינהל תקין וקרובי משפחה של עובדי הרשויות שביקשו להתמנות לתפקיד שבו זכו במכרז.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "ננהג על-פי החלטת בית המשפט".