מאסו בהבטחות: הנכים דורשים לנתק את המענקים מהתקציב

בארגוני הנכים מתכוננים להחרפת ההפגנות ברקע עיכוב באישור מאות מיליוני שקלים שאושרו בחוק להגדלת הקצבאות • "לא יכולים לחכות עוד חודשיים"

הפגנות הנכים באיילון / צילום: דוברות הנכים
הפגנות הנכים באיילון / צילום: דוברות הנכים

הנכים דורשים מהמדינה לעמוד בהתחייבויותיה בלי קשר להעברת התקציב, והמחאה עולה מדרגה. חסימות הכבישים ומסילות הרכבת היומיות בחודש האחרון הם רק פרומו לחסימות כבישים נרחבות - כך טוען דובר מחאת הנכים וממובילי המחאה, לביא נאור, בריאיון לגלובס. השבוע גם מתוכננת חסימת הכניסה לעיר אילת.

מחאת הנכים התחדשה בסוף חודש יולי על רקע החלטת הממשלה להמתין להעברת התקציב כדי להעביר את הכסף להעלאת הקצבאות כפי שהתחייבה המדינה בחוק שנחקק ב-2018. מאז, בהיעדר תקציב מדינה, קיבלו הנכים מענקים חלופיים להעלאה המובטחת של הקצבאות, אך מתחילת 2021 הם אינם מקבלים את התוספת החודשית ויקבלו אותה רטרואקטיבית בכפוף להעברת התקציב. אולם, מארגני המחאה שממתינים ליישום החוק כבר כשלוש שנים לא מוכנים להמתין עוד ומעדיפים כסף במקום הבטחות. "אנחנו לא מאמינים להבטחות ודורשים את ההפרש הזה במכה אחת. לא מוכנים יותר לתשלומים", אומר נאור.

המחאה הזו לא יוצרת אמפטיה אלא ביקורת.
"אני יושב עם מובילי המאבק ואנחנו מנסים לא לפגוע באזרחים. אבל האזרחים לא נלחמים למעננו. הם יושבים ברכבים, מדליקים מזגן ורדיו - מה אכפת להם? אני במאבק הזה מאז 2014. ישראל כ"ץ בעצמו אמר לי לצאת ולחסום את הכבישים כי הכסף מגיע לנו. מאבק הנכים של 2018 זה לא מאבק הנכים של 2021, היום המאבק מושתת על אנשים בעלי ידע בנושא ‘איך לכופף את הממשלה’. אנחנו משחקים עכשיו עם המשטרה חתול ועכבר, עוד לא הגענו לשיא".

מענקים חלופיים

החוק להעלאת קצבאות הנכים שאושר ב-2018 נתקע בשלב הראשון שלו בהיעדר תקציב מדינה. על פי החוק שאושר אז, קצבת הנכות הבסיסית תעלה ב-470 עד 770 שקל לחודש לאדם, ותעמוד על 3,321 שקל כבר בפעימה הראשונה ואילו הדיסריגארד - סכום שאינו מובא בחשבון בחישוב הכנסת הנכה על מנת לזכותו בקצבה - יעלה ל-3,700 שקל. ב-2020 קיבלו הנכים במקום העלאת הקצבה כמובטח - מענקים חלופיים שהובילו בפועל להעלאת הקצבה ל-3,500 שקל בחודש, אך רק כאשר התקציב יעבור הם יקבלו את כספי 2021 בשווי קצבה העומדת על 3,700 שקל כפי שנקבע בחוק.

העלאה מובטחת בתקציב?

בתחילת אוגוסט קיימה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דיון בנושא, שבמהלכו אמר עלי בינג, רכז רווחה, ביטוח לאומי ועלייה באגף התקציבים במשרד האוצר כי העלאת קצבאות הנכים מובטחת בחוק התקציב. "בשעה טובה הממשלה אישרה את תקציב המדינה שבו איגדנו את כל המרכיבים והעלאות שהממשלה התחייבה אליהם בחוק שנחקק. הקצבה הבסיסית ל-100% נכות תעלה ל-3,700 שקל, נעלה את הדיסריגרד ל-5,300. אני מאוד מקווה שהתקציב ועמו התיקונים יאושרו גם בכנסת".