ענקיות מאירופה פושטות על הקיבוצים: לאחר המעפיל, גם העוגן מוכר את מפעל הפלסטיק שלו

קיבוץ העוגן המחזיק 60% ממניות חברת העוגנפלסט צפוי לקבל סכום של 63 ממיליון שקל מהמכירה • קרן להב של גיורא עופר ויעל גיט, המחזיקה ביתרה, תקבל 42 מיליון שקל על מניות שרכשה ב-2014

קיבוץ עוגן / צילום: Amos Meron, ויקיפדיה
קיבוץ עוגן / צילום: Amos Meron, ויקיפדיה

אקזיט רודף אקזיט בתעשיית הפלסטיק הקיבוצית: חברת העוגנפלסט, העוסקת בפיתוח ובייצור מוצרי PVC, נמכרת לקונצרן הגרמני Kap תמורת כ-105 מיליון שקל - כך נודע לגלובס. בעל השליטה בהעוגנפלסט הוא קיבוץ העוגן שבעמק חפר, המחזיק 60% ממניות החברה. לפיכך צפוי הקיבוץ, לאחר אישור אסיפת החברים לתנאי העסקה, לקבל סכום של 63 ממיליון שקל (ברוטו) מהמכירה.

יתרת התמורה תזרום לידי קרן ההשקעות להב שמובילים גיורא עופר, לשעבר מנכ"ל בנק דיסקונט, ויעל גיט, לשעבר בכירה בבנק הפועלים. קרן להב נכנסה להשקעה בהעוגנפלסט בשנת 2014, על רקע קשיים שחווה המפעל באותה עת, כשרכשה מהקיבוץ 40% מהמניות תמורת 10 מיליון שקל והשקעה במפעל עצמו, של כ-15 מיליון  שקל נוספים. כעת צפויה הקרן לקבל 42 מיליון שקל עבור מניותיה  ולצאת מההשקעה בהעוגנפלסט עם תשואה חיובית. 

על פי תנאי העסקה כלל חובותיה של העוגנפלסט יועברו לחברה רוכשת. בנוסף, כוללת העסקה העלאת שכר הדירה  שמקבל קיבוץ העוגן  מהעוגנפלסט ב-30%, מ-2.95 מיליון שקל בשנה ל-3.84 מיליון שקל - החל מסוף 2028, גמר החוזה הנוכחי בין הצדדים.

העוגנפלסט הוקמה ב-1952 ומעסיקה כ-150 עובדים במפעלה בקיבוץ. החברה מייצרת מגוון יריעות PVC מתקדמות ליישומים בענפי הביטחון, הבנייה, החקלאות, עיצוב הבית והתעשייה. מוצריה כוללים  חיפויי ריצפה; יריעות איטום לגגות, מאגרים ובריכות שחייה; יריעות דקורטיביות; וכן יישומים מיוחדים, תעשייתיים ובטחוניים (החסנה יבשה, הגנת אב"כ, אחסון גרעינים וסוככים).

הרוכשת, קבוצת Kap מגרמניה, מספקת מוצרים לתחום ההנדסה ורכיבים לתעשיית
הרכב, החקלאות, הרפואה ותעשיית הפנאי. אחת החברות הבנות שלה היא Elbtal Plastics - מתחרה ישירה בהעוגנפלסט בתחום האיטום של בריכות שחייה, כשכעת מעוניינת Kap  להגדיל את נתח השוק שלה בתחום.

הוועד והנהלה כלכלית של העוגן ממליצים לאסיפת חברי הקיבוץ לאשר את עקרונות העסקה, שלאחר השלמתה  יועברו כספי התמורה לחשבון ייעודי שיישאר שם עד החלטת האסיפה לגבי השימושים בו.

גם MCP נמכרת

בשבוע שעבר חשף גלובס כי גם חברת MCP, הפועלת מקיבוץ המעפיל הסמוך להעוגן, ואשר עוסקת בייצור מגשיות לתעשיית המזון, נמכרת לרוכשת זרה. לאחרונה אושרה ונחתמה עסקה למכירת MCP לידי ענקית אריזות המזון Faerch (פירץ') מדנמרק, בתמורה המבוססת על שווי חברה של 57 מיליון אירו נכון לסוף 2020 (כ-220 מיליון שקל).

עם זאת, הסכום שיקבלו המוכרים - חברת פלזית תעשיות של קיבוץ גזית ( בעלת 50.1% ממניות MCP) וקיבוץ המעפיל (49.9%) - יהיה נמוך יותר, שכן ל-MCP חובות פיננסיים בהיקף של 50 מיליון שקל שיקוזזו מהעסקה. כך שבסופו של דבר יקבלו שני הקיבוצים המוכרים כ-170 מיליון שקל לפני מס, תמורה שתתחלק ביניהם בחלקים שווים (85 מיליון שקל כל אחד).

MCP, שהוקמה לפני למעלה מ-40 שנה, מעסיקה קרוב ל-200 עובדים בשני מפעלים, בישראל ובארה"ב, ולה מכירות של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה. החברה עוסקת בפיתוח וייצור אריזות מזון מתקדמות באמצעות טכנולוגיות חדשניות, בהן גם כאלה שניתן להוציא מההקפאה היישר למיקרוגל או לתנור האפייה. לקוחותיה הם יצרני מזון, חברות שיווק מזון וקמעונאיות בארה"ב, במזרח התיכון ובאירופה. 

תוצרת המפעל מיועדת ברובה ליצוא (75%). בהתאמה לכך, ב-2017 התקבלה החלטה לפתוח מפעל בארה"ב כדי להתקרב ללקוח, והדבר הגדיל את מחזור המכירות של MCP בכ-30%. 

Faerch היא ספקית מובילה באירופה של פתרונות אריזה קשיחים מתכלים לתעשיית המזון והחברה האינטגרטיבית הראשונה בתחום מיחזור המגשים. מהדיווח שלה על רכישת MCP עולה, כי זו נועדה להרחיב את פעילותה מעבר לאירופה ולבסס נוכחות גם בשוק האמריקאי.

פירץ' מסרה, כי הרכישה מרחיבה את הפריסה הגיאוגרפית שלה ומבססת נוכחות בשוק האמריקאי המשמעותי, כחלק מאסטרטגיית הצמיחה ארוכת-הטווח של פירץ', וחזונה להוביל את תחום שינוע אריזות המזון למעגליות גלובלית אמיתית. 

על פי תנאי העסקה תמשיך החברה הרוכשת את פעילות MCP בקיבוץ המעפיל לפחות חמש שנים נוספות, עד גמר ההסכם המקורי בשנת 2026, בתנאי השימוש של 2020. במהלך תקופה זו אמור הרוכש לגבש את תוכניותיו להמשך בנוגע לאתר בקיבוץ.
עובדי MCP אינם אמורים להיות מושפעים לפי שעה מהמהלך.