התחום מדשדש, אבל שפיר מגדילה החזקות בזכייניות חלוקת גז למפעלים

שפיר חתמה על הסכם לרכישת מלוא חלקה של שותפתה, סופרגז, בשתי חברות בעלות זיכיון בפריסת רשת חלוקת גז טבעי למפעלים תמורת 50 מיליון שקל • מדובר באזורי חלוקה במרכז הארץ ובאזור חדרה והעמקים

משאיות שפיר / צילום: מצגת החברה
משאיות שפיר / צילום: מצגת החברה

למרות שקצב חיבור המפעלים בישראל לגז טבעי נמוך מהתחזיות, בחברת שפיר שבשליטת משפחת שפירא, מעמיקים את החזקותיהם בתחום. עד היום החזיקה שפיר 50% מחברת בת בשם סופר אנ.ג'י, כאשר את יתרת המניות החזיקה חברת סופרגז.

החברה כוללת שתי חברות בעלות זיכיון לפריסת רשת חלוקת גז טבעי למפעלים באזור המרכז ובאזור חדרה והעמקים. לפי הסכם שנחתם כעת בין שפיר לסופרגז, שפיר רוכשת, בכפוף לאישורים רגולטורים, את מלוא חלקה של סופרגז בחברה תמורת 50 מיליון שקל. כן עולה מההסכם שסופרגז לא נוטשת לגמרי את הפעילות בענף וכי היא תקבל משפיר את מלוא זכויותיה בפעילות שיווק הגז טבעי המסופק באמצעות מערכת ההולכה ורשת החלוקה של חברות סופר אנ.ג'י. פעילות השיווק יכולה להתבצע גם מול חברות חלוקת גז אחרות באזורים שונים בישראל.

החיבור האיטי של מפעלים לגז טבעי

במעבר של מפעלים לשימוש בגז טבעי טמון יתרון כפול. הראשון הוא חסכון כספי משמעותי בטווח הבינוני והארוך (לאחר השקעה במערכות חדשות). השני הוא סביבתי כמי שמחליף מקורות אנרגיה מזהמים פי כמה כמו מזוט ונפט. לצורך ה"מהפכה" המדינה העניקה לפני שש שנים זיכיונות לשש חברות לטובת הקמה ותפעול של רשתות הולכת גז טבעי מנקודות חלוקה אזוריות שבאחריות החברה הממשלתית נתג"ז ועד למפעלים.

בשנת 2015 חזתה המדינה שתוך חמש שנים יחוברו 450 מפעלים בישראל לגז טבעי, עם זאת הבשורה מבוששת מלהגיע. מבדיקה שקיים לאחרונה גלובס נמצא כי עד היום חוברו בישראל רק 113 מפעלים לגז טבעי - מרביתם באזור הדרום באזורי החלוקה של החברות שכעת מוחזקות במלואן על ידי שפיר, חוברו לפי נתוני המדינה 25 מפעלים בלבד. יצוין כי בחרות שונות טענו כי הסיבה למספרים הנמוכים טמונה בקשיים סטטוטוריים מול רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות (כמו חברת חשמל) לקדם את הצינורות שיובילו גז למפעלים.

בשפיר טוענים שהמצב משתפר

למרות המצב בשטח בשפיר הנדסה מסרו כי הם אופטימיים: "רכישת חלקה של סופרגז בחברת סופר אנ.ג'י מבוצעת במסגרת האסטרטגיה העסקית של החברה לחיזוק והרחבה של זרוע האנרגיה, תוך יישום ידע וניסיון בתחום התשתיות, ההקמה והזכיינות. אנו משוכנעים כי ניתן להאיץ את קצב החיבור לגז טבעי, ולאפשר לגופים עסקיים וציבוריים רבים להתחבר לרשת הגז הטבעי ובאמצעות כך לחסוך בעלויות ובמקביל לתרום להגנה על הסביבה", נמסר מהחברה.