האיחוד האירופי השיב את ישראל לרשימת המדינות המסוכנות; כניסת מחוסנים תותר ללא הגבלות

כל מדינה באיחוד חופשית להחליט אם לאמץ או לדחות את ההנחיות • ההחלטה עשויה להשפיע בעיקר על נסיעה עם ילדים מתחת לגיל 12, שעשויים להיות חייבים בבידוד במדינת היעד

רומא. איטליה רשמה התאוששות במגזר התיירות / צילום: Shutterstock, travelview
רומא. איטליה רשמה התאוששות במגזר התיירות / צילום: Shutterstock, travelview

האיחוד האירופי השיב את ישראל לרשימת המדינות המסוכנות מבחינת תחלואת קורונה, ארבעה חודשים אחרי שהמדינה הוסרה מהרשימה. ביחד עם ישראל יצטרפו מחדש לרשימה, המתבססת על שיעורי תחלואה לאורך זמן, גם ארה"ב, קוסובו, מונטנגרו, לבנון וצפון מקדוניה. בניגוד לעבר, מדווחת סוכנות הידיעות "רויטרס" הערב (ב'), הכניסה לרשימה לא תמנע כניסת תיירים למדינות האיחוד, מכיוון שהארגון אימץ המלצות עדכניות לאפשר כניסה למטרות תיירות של מי שחוסנו באמצעות חיסונים המוכרים במערב.

ההחלטה על הכנסת ישראל התקבלה בסוף השבוע ופורסמה היום על ידי נציבות האיחוד, על רקע העובדה ששיעור התחלואה בארץ גבוה פי שמונה מזה שבאיחוד. לפי הדיווח ב"רויטרס", המשמעות של כניסה לרשימה תהיה הגבלות וחובת בידוד רק על תיירים ונוסעים לא-מחוסנים שיגיעו מישראל או מארה"ב, ולא איסור גורף על כניסתם. מדינות אירופה חופשיות לאמץ או לדחות את המדיניות שאומצה על ידי האיחוד, ולפי הערכות כמה מהן יתעלמו ממנה, בשל ההשלכה הצפויה על התיירות. איטליה, למשל, רשמה התאוששות במגזר התיירות בעקבות זרם התיירים האמריקאים בקיץ הנוכחי.

המשמעות של ההחלטה תהיה כי מי שאינו מחוסן וירצה להיכנס למדינות אירופה יכול לעמוד בקרוב בפני חובת הצגת בדיקות מקדימות וגם בידוד, שעד כה היה פטור מהם בשל המצב האפידמיולוגי הטוב לשעבר של ישראל. חלק ממדינות האיחוד כבר אימצו דה-פקטו את המדיניות עליה ממליץ כעת האיחוד באופן גורף. גרמניה, למשל, מאפשרת כניסת ישראלים לא-מחוסנים, כולל ילדים מתחת לגיל 12 (שלא ניתן לחסן בשלב זה), אך דורשת בידוד של עשרה ימים, שיכול להתקצר לחמישה ימים עם בדיקה שלילית.

כאמור, ההחלטה של הנציבות האירופית אינה מחייבת, וכל מדינה רשאית לאמץ או לדחות אותה כרצונה, משום שמדובר בנושאי גבולות וריבונות. שינוי המדיניות כעת הוא חלק מ"גמישות רבה יותר" שהבטיח האיחוד להפגין אם תתרחש התפרצות משמעותית במדינה כזו או אחרת. ברקע הדברים גם עומד סירובה העיקש של ארה"ב לפתוח את השערים באופן הדדי לאזרחים אירופיים, אפילו מחוסנים.