"קשובים לרחשי הציבור בעניין": ישרוטל מבטלת את חלוקת הדיבידנד

לאחר רבעון חזק, רשת המלונות הכריזה בשבוע שעבר על חלוקת דיבידנד בהיקף של 25 מיליון שקל ועוררה זעם ציבורי • דירקטוריון החברה החליט לבטל את חלוקת הדיבידנד לאור הביקורת

ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל / צילום: איל יצהר
ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל / צילום: איל יצהר

לאור הביקורת הציבורית, ישרוטל  דיווחה הערב לבורסה על החלטת הדירקטוריון לבטל את חלוקת הדיבידנד "לאור היותו קשוב לרחשי הציבור בעניין", כלשון ההודעה.

מוקדם יותר היום שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס לפרסום אודות החברות שמחלקות דיבידנדים אחרי שקיבלו סיוע מהמדינה, ואמר כי "זה יטופל. הציפייה שלנו היא שהחברה תחזיר את המענקים למדינה".

ישרוטל קיבלה מהמדינה מספר סוגי מענקים, בהם מענק מיוחד לענף המלונות, מענק על החזרת עובדים מחל"ת והנחות בארנונה. יחד עם זאת, בשבוע שעבר הכריזה על חלוקת דיבידנד בסך 25 מיליון שקל לאור תוצאותיה הכספיות הטובות ברבעון השני של השנה.

ישרוטל הציגה רבעון מוצלח מאוד בעיקר לאור סיום הסגרים אך הותרת המגבלות על הנסיעות לחו"ל, שילוב שהביא את הציבור צמא הנופש לנהור אל בתי המלון בישראל. אלה, מצידם, העלו את המחירים ונהנו מתפוסה גבוהה - דבר שהיתרגם לתוצאות כספיות טובות בדוחות התקופתיים.

הכרזת ישרוטל על חלוקת הדיבידנד עוררה זעם ציבורי ונמתחה על החברה ביקורת רבה, בטענה שנהנתה מתמיכת המדינה (במימון כספי הציבור) אך כעת כאשר חזרה לרווחיות, בעלי המניות שלה הם אלה שנהנים מכך.

נהנתה מתפוסה גבוהה בעיקר במלונות באילת

ישרוטל מנהלת 20 בתי מלון, שמונה מהם באילת (רויאל ביץ, המלך שלמה רויאל גרדן, אגמים, ספורט, לגונה, ישרוטל ים סוף ומלון ישרוטל ריביירה). מלונות אלה נהנו מתפוסה גבוהה כשהעיר אילת, שנשענת על תיירות הפנים, מטבעה נהנתה מביקושי שיא כשאופציית הנופש בחו"ל לא הייתה רלוונטית עבור רבים, ובעיקר משפחות. את חודש יולי האחרון סיכמה העיר אילת עם תפוסה ממוצעת של 87% במלונותיה ועם מספר לינות הדומה לזה של 2019, כלומר לפני פרוץ המגפה.

באילת יש 11 אלף חדרי לינה, ונראה שזה לא הספיק כי את ביקושי השיא בעיר אפשר היה לחוש במחירי החופשה שזינקו. חופשה משפחתית ל-3-4 לילות הגיעה בקיץ בקלות לעשרת אלפים שקל ויותר.

מלונות אחרים של הרשת שנהנו מתפוסה גבוהה מוגדרים כמלונות יוקרה, ובהם מלון בראשית במצפה רמון ומלון קדמא בשדה בוקר (שנפתח באוגוסט 2020 ומיד היה בגדר סולד אאוט). גם מלונות הרשת ביערות הכרמל ובמצפה הימים נהנו מתפוסה גבוהה בהיותם נשענים על תיירות הפנים.

ישרוטל אננה הראשונה שסופגת ביקורת על חלוקת דיבידנד במקביל לקבלת מענקי קורונה. לפני כשנה רשת פוקס  בבעלותו של איש העסקים הראל ויזל ספגה ביקורת ציבורית קשה לאחר שנטלה כספי מענקים והטבות מהמדינה, והודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה 49 מיליון שקל. לאור הביקורת הציבורית, פוקס הודיעה כי תחזיר את כספי ההטבות.