הגיע הזמן שהלא מחוסנים ישלמו את עלות האשפוז מכיסם

זכותם המלאה של אלו שלא רוצים להתחסן להמשיך ולא להתחסן • אך גם זכותם המלאה של המחוסנים, שעשו את המאמץ להגן על עצמם ועל כל היתר, שלא לממן ללא מחוסנים את "הזכות שלא להתחסן" מכיסם

אישה מקבלת מנת חיסון שלישית בעמדת מד''א בתל אביב / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
אישה מקבלת מנת חיסון שלישית בעמדת מד''א בתל אביב / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

כל אחד יכול לראות את האפקטיביות של החיסון השלישי. הבוסטר. הנתונים מתפרסמים באתר של משרד הבריאות. נכון לסוף אוגוסט 21 מספר הלא מחוסנים מבני 60 ומעלה שהגיעו למצב קשה היה גבוה פי 15 ממספר המחוסנים חיסון מלא (לפחות שני חיסונים) שהגיעו למצב קשה! פי 15.

החיסון השלישי, הבוסטר, עובד וזו כבר עובדה, כמו גם שני קודמיו.

אותם 12% מביננו, הלא מחוסנים, מטילים על 88% מהאוכלוסייה שכן התחסנה (גילאי 20 ומעלה) עול רפואי, כלכלי, חברתי ופסיכולוגי בלתי נסבל. אשפוזו של כל חולה קשה מגיעה לעלויות של מאות אלפי שקלים למערכת הבריאות.

לכן אני מציע דבר מאוד פשוט: לא מחוסן (שלא כתוצאה מסיבות בריאותיות) שהגיע לאשפוז בבית חולים עקב קורונה, ישלם את עלות האשפוז מכיסו. מטרת העול הכספי הזה על הלא מחוסנים לא נועדה בהכרח לזרזם ללכת ולהתחסן. לא. היא פשוט גובה מהם את המחיר הכלכלי המוצדק, במקרה שהמדינה תצטרך לשאת בעול הכספי של אשפוזם.

אומרים לנו משפטנים שזה לא יעבור בג"ץ, כי לא ניתן לדרוש זאת כי מדינת ישראל מעולם לא דרשה דבר כזה. ממש לא מדויק. מדינת ישראל דווקא כן מטילה קנסות כספיים על אלו הגורמים נזקים בריאותיים לעצמם ולסביבתם וגורמים למערכת הבריאות הוצאות גבוהות בהמשך בטיפול בהם.

מתי זה קורה? אתם מנחשים נכון: מדינת ישראל מטילה מסים גבוהים על סיגריות וזה מתבטא במחירן. המסים על סיגריות מגיעים עד כדי 80% ממחירן לצרכן. ז"א, המדינה כן גובה מחיר כלכלי מהמעשנים כי ידוע חד משמעית שיותר מהם מגיעים למצבים בריאותיים קשים ועשן הסיגריות גם פוגע בבריאותם של הלא מעשנים. מדינת ישראל לוקחת את זה בחשבון וגובה מהם, במקרה זה מכל אחד ואחת מהם, גם אם לא הגיעו לאשפוז וגם אם לא העמיסו עול כספי על מערכת הבריאות.

לאחרונה המדינה עשתה צעד נוסף בכיוון זה וגם הטילה מס על משקאות ממותקים עקב הסוכר המזיק. כנ"ל לגבי שתיית אלכוהול. רוב מדינות העולם מטילות מסים על סיגריות וגם על שתיית אלכוהול. מחקר של ארגון הבריאות העולמי מ-2020 מצא כי יותר מ-40 מדינות בעולם הטילו מס על משקאות ממותקים ובעקבות כך, הפחיתו את צריכת המשקאות הקלים בשיעורים גבוהים של 20%-50%.

אז אפשר לגבות מחיר כלכלי מאלו שרוצים להמשיך לעשן ומאלו שרוצים להמשיך ולצרוך משקאות ממותקים. באותה מידה ניתן לעשות זאת על אלו שלא רוצים להתחסן. ניתן להניח, שכמו במקרה של המשקאות הקלים רבים יזדרזו להתחסן, במקרה זה בעקבות הסכנה שבפגיעה פוטנציאלית בכיסם.

לאחר שאמרנו זאת, זכותם המלאה של אלו שלא רוצים להתחסן להמשיך ולא להתחסן. אך גם זכותם המלאה של ה-88% המחוסנים, שעשו את המאמץ להגן על עצמם ועל כל היתר (כולל הלא מחוסנים), שלא לממן ללא מחוסנים את "הזכות שלא להתחסן" מכיסם.

הכותב הוא יו"ר חיסונים פיננסים Financial Immunities