התקציב יעבור? מפלגת העבודה מאיימת לא לתמוך בחוק ההסדרים

בתום ישיבת סיעה שנערכה בזום, במפלגה מאיימים כי לא יוכלו לתמוך בחוק ההסדרים • זאת לאחר ששר האוצר אמר אתמול כי לא יהיה ניתן להעביר את תקציב המדינה ללא חוק ההסדרים • במוקד המחלוקת: העלאת גיל הפרישה לנשים והרפורמה בחקלאות

יו''רית מלפגת העבודה, השרה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
יו''רית מלפגת העבודה, השרה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

72 שעות להצבעה - מבוי סתום: חברי מפלגת העבודה צפויים להימנע בהצבעה על חוק ההסדרים ולתמוך בחוק התקציב בלבד, זו ההחלטה שהתקבלה בתום ישיבת סיעת מפלגת העבודה שהתקיימה הבוקר (ג') בזום. הפגישה של חברות הכנסת מהקואליציה אתמול במשרד האוצר הסתיימה לאחר שמונה שעות ללא תוצאות וללא הסכמות על העלאת גיל פרישה לנשים.

מנגד שר האוצר ליברמן נשמע אתמול אופטימי בתדרוך לעיתונאים וטען כי כל הבעיות ייפתרו עד ליום רביעי בלילה, שעות לפני ההצבעה. ליברמן גם התנגד בתוקף לניסיון של חברי הכנסת מהקואליציה לנתק בין התקציב לחוק ההסדרים ואמר כי חוק התקציב לא יוכל לעבור ללא חוק ההסדרים שמהווה המקור התקציבי לחוק התקציב.

"התקציב מצוין אבל חוק ההסדרים כלשונו לא מאפשר לנו להצביע בעדו", אמר גורם במפלגת העבודה הבוקר לגלובס. אתמול ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה אמרה כאשר יצאה ממשרד האוצר כי "לאחר שמונה שעות משא ומתן מול האוצר, יצאנו ללא סיכום מוסכם על מתווה גיל הפרישה. האוצר הגיע נכון להבנות על סוגיות ספציפיות, אבל סרב לתת מענה לנושאים מהותיים, נושאים שאין בכוונתנו להתפשר עליהם. כרגע לא אוכל להצביע על חוק ההסדרים ביום חמישי".

יחד עם לזימי היו בפגישות באוצר גם ח"כ אפרת רייטן, ח"כ מיכל רוזין וח"כ ג'ידא רינאווי זועבי - המובילות את המאבק לשינוי הרפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים. גורמים המעורים בנושא טענו כי דווקא נושא מתווה גיל הפרישה לנשים קרוב יותר לפתרון לעומת הרפורמה בחקלאות.

חברות הכנסת דרשו מהאוצר שינויים עקרוניים ברפורמת גיל הפרישה, בין היתר: מענק עבודה אחת לחודש ולא בפעימה שנתית, מענק אוטומטי (אזרחים לא צריכים לרדוף אחרי הזכויות), הנגשת המסמכים לכל השפות ולא רק בעברית וכן הגדלת התקציב הנלווה לביצוע הרפורמה.

אם אכן יצליחו בקואליציה לפתור את נושא גיל הפרישה, עדיין ליברמן יידרש למצוא נוסחת פשרה ברפורמה בחקלאות, שכן במפלגת העבודה טוענים שללא פתרון לחקלאים לא יוכלו לתמוך בחוק ההסדרים. במקביל, בשעה זו נפגש ח"כ מוסי רז ממרצ יחד עם סגן השר אביר קארה ונציגי האוצר בנושא הרפורמה ברגולציה. במרצ מתנגדים להקמת רשות הרגולציה עדיין וטרם נמצאה נוסחת הפשרה בנושא שתוביל לתמיכה של מרצ בנוסח המוצע.