תעשיית הנפט מודדת את הנזקים אחרי שהוריקן איידה זרע הרס בלואיזיאנה

הסופה פגעה באספקת הדלק, ומהירות השיקום תהיה תלויה בכמה זמן ייקח למזקקות לחזור לפעילות בתוך שיטפונות והפסקות חשמל

הצפות בלואיזיאנה בעקבות הוריקן איידה / צילום: Associated Press, David J. Phillip
הצפות בלואיזיאנה בעקבות הוריקן איידה / צילום: Associated Press, David J. Phillip

חברות אנרגיה העריכו את מצב המזקקות, הצינורות, המפעלים הפטרוכימיים ואסדות הנפט בים באזור מפרץ מקסיקו ביום שני, יום אחרי שהוריקן איידה פגע בלואיזיאנה בסופה חזקה בדרגה 4.

שיטפונות נרחבים והפסקות חשמל השפיעו על יותר ממיליון צרכנים ברחבי המדינה ועשויים לגרום ליצרני דלק על גדות נהר המיסיסיפי להיאבק להתחיל לעבוד מחדש אחרי שיעריכו את הנזקים השבוע, כך אמרו אנליסטים.

חברות שונות, כולל מרתון פטרוליום , Valero Energy , פיליפס 66  ורויאל דאטש של  השביתו כ-8% יכולת הזיקוק של המדינה לקראת הסופה, בעוד שהחברה Colonial Pipeline, מפעילת צינור הדלק הארוך ביותר בארה"ב, סגרה שני קווים המביאים דלק מיוסטון לגרינסבורו, צפון קרולינה. חברת Exxon Mobil  סגרה כמה יחידות בקומפלקס הזיקוק והכימיקלים שלה בבטון רוז', אבל אמרה שהנזק מהסופה אינו נרחב.

"אין בהירות" לגבי אספקת אנרגיה באזור עדיין, אמר טום קלוזה, מנהל ניתוח אנרגיה עולמי ב-Oil Price Information Service, OPIS. "אם יאמרו שבנפות הדרום מזרחיות שיש בהן הרבה מזקקות לא יחזור החשמל במשך שבועות, זה יתברר כאירוע הרבה יותר רציני".

בימים הקרובים חברות יעבדו בזהירות לקבוע האם השיטפונות, הרוח או גורמים אחרים הקשורים לסופה גרמו נזק למתקנים שלהן או גורמים לסיכונים לאיכות הסביבה שלא היו לפני כן.

בחברות נערכים לחזור לשגרה

סופות גדולות גרמו לבעיות קשות במפעלי תעשייה בעבר, כמו למשל ב-2017, כששיטפונות של הוריקן הארבי הובילו לנפילת מקור חשמל מרכזי במפעל שהיה שייך ליצרני הכימיקלית Arkema ליד יוסטון. המפעל נשרף והתפוצץ אחרי הסופה.

ב-2005, לאחר ההוריקן קתרינה, מאות אלפי ליטרים של נפט דלפו ממיכל אצירה במזקקה, שהיה אז בבעלות החברה Murphy Oil, וחלק מהנפט דלף לשכונות הקרובות לניו אורלינס.

בחברת Marathon עובדים על לוח זמנים להתחיל מחדש בזיקוק 565 אלף חביות ביום בגאריוויל, לואיזיאנה, כך אמר דובר. ב-Exxon אמרו שהמפעל בבטון רוז' יתחיל לחזור לפעילות רגילה ברגע שתהיה וודאות שלמפעל גישה לחשמל ולחברות צד שלישי "לייצוב המערכות שלנו".

ב-Phillips 66 אמרו שהמזקקה המפיקה בשגרה 235 אלף חביות ביום בבל שאס, לואיזיאנה עדיין הייתה סגורה ביום שני בערב, ושהמתקן הוצף במים. החברה תכננה להעריך את נזקי הסופה "כשנראה שיהיה בטוח לעשות כן".

צפויות עליות במחירי הדלק

החוזים העתידיים על דלק עלו בשיעור של 4.3% בלילה אבל העליות התמתנו והגיעו לסך של 1.6% ביום שני בבוקר. מחירי הדלק הממוצעים בארה"ב היו צפויים להיות מושפעים רק מעט מהסופה, כנראה בשיעור של בין 5 ל-10 סנט לגלון, כך אמרו אנליסטים. מדובר בעלייה קטנה הרבה יותר מזו שנרשמה לאחר הסופות קטרינה והארבי.

המחיר הממוצע לגלון של דלק רגיל עלה בפחות מסנט לכ-3.15 דולר ביום שני, והמחירים בלואיזיאנה נשארו יחסית ללא שינוי, על פי AAA, איגוד המכוניות האמריקאי.

ובכל זאת, סגירה ממושכת של מזקקות שנגרמה בגלל השטפונות ועיכובים אחרים בשרשרת האספקה של הדלק עשויה לגרום למחיר לעלות בתחנות דלק, ברמה של 15 עד 25 סנט לגלון ברחבי ארה"ב במקרה הגרוע ביותר, כך אמר פטריק דה האן, מנהל ניתוחים על דלק בחברת האנליסטים והמעקב אחר מחירים GasBuddy.

"מזקקות למדו לחיות עם רוח חזקה", אמר דה האן. "מה שהן לא יכולות לעשות זה לבנות ולהתכונן לכמויות גשם שבין 300 ל-600 מ"מ".

נתונים שנאספו על ידי GasBuddy הראו שבכ-10% מתחנות הדלק באזור בטון רוז' נגמר הדלק בסוף השבוע, וכן ב-7.5% מהתחנות באזור ניו אורלינס. הנתונים האלה צפויים להחמיר באופן חריף כשהסופה תיגמר, ועשויים לחלוף שבוע או שבועיים לפני שאספקה אזורית תשוחזר באזורים במדינה שהוכו באופן הקשה ביותר, כך אמר דה האן.

בסך הכל, יכולת זיקוק של כ-4.4 מיליון חביות הייתה אמורה להיפגע במסלול הסופה, על פי S&P Global Market Intelligence, כרבע מכל יכולת הזיקוק של ארה"ב. החברה גם העריכה שמתקנים פטרוכימיים שיש להם יכולת זיקוק שנתית של 6.5 מיליון טונות של אתילן, מרכיב יסוד בפלסטיק, היו צפויים להיפגע עקב הסופה.

בחברת Dow, שהיא בעלת מפעלים פטרוכימיים בלואיזיאנה, אמרו שהפסיקו בייצור בסוף השבוע האחרון. חברות אחרות שפעילותן קשורה לכימיקלים והיו במסלול הסופה כללו את Westlake Chemical ואת NOVA Chemical, על פי S&P Global Market Intelligence.

הפסקות החשמל עלולות להימשך שבועות ארוכים

מה שמוסיף לאי הוודאות היא זמן השיקום של קווי חשמל גדולים שנפלו ברחבי המדינה. חברת Entergy, חברת חשמל מרכזית בלואיזיאנה, אמרה שכל שמונה קווי המתח המזינים את ניו אורלינס נפלו ביום ראשון, מה שגרם להפסקת חשמל מלאה והותיר את העיר באפלה. החשמל לא חזר ליותר ממיליון לקוחות בלואיזיאנה אור ליום שני, על פי נתונים מהאתר poweroutage.us.

ב-Entergy אמרו שהצוותים של החברה היו מוכנים להגיע מ-22 מדינות לפחות לעבודת שיקום הקווים, אבל הזהירו שהפסקות החשמל עשויות להימשך שבועות ארוכים באזורים בהם הסופה פגעה באופן החמור ביותר. ייקח ימים לקבוע את הנזק שאיידה עשתה לרשת החשמל בניו אורלינס, "והרבה יותר מזה לשחזר את קווי החשמל לאזור", החברה הודיעה ברשתות החברתיות ביום שני.

החברה סגרה כור גרעיני הנמצא 40 קילומטר ממערב לניו אורלינס על גדות נהר המיסיסיפי לפני הסופה. החשמל בסביבת הכור נפל ביום ראשון והחברה הסתמכה על גנרטורים לחירום המופעלים בדיזל, כך נמסר בהודעה.

ב-Colonial אמרו שציפו להביא שני קווי מפתח להעברת דלק בחזרה לפעילות ביום שני בערב, לאחר הערכות נזק ובדיקות בטיחות. החברה מעבירה יותר מ-100 מיליון גלונים של דלק ביום ברשת הצינורות שלה ממפרץ מקסיקו ללינדן, בניו ג'רזי.

הצינור Plantation Pipeline, שגם הוא שולח דלק מהאזור לחוף המזרחי, היה עדיין בפעולה, אבל בחברה Kinder Morgan אמרו שבטרמינל שלו בבטון רוז' אבד החשמל, מה שעשוי להשפיע על הצינור בימים שני ושלישי. החברה בחנה את מידת הנזק במתקנים שלה בבטון רוז' והודיעה שחברת החשמל נמצאת בתהליך של הגדרת התיקונים הנחוצים להחזרת הצינור לפעילות.

מפעילת הצינור Enbridge הודיעה ששלחה צוותים לאזור להעריך את מידת הנזק למתקנים שלה באזור.

חברות נפט המוציאות נפט וגז ממימי מפרץ מקסיקו, כ-17% מייצור הנפט בארה"ב וכ-5% מתפוקת הגז הטבעי של המדינה, סגרו כמעט לחלוטין את האסדות ופינו יותר ממחצית מאנשי הצוות עליהן, כך נמסר בדו"ח שיצא ביום שני בלשכת הבטיחות וההגנה על הסביבה.

הסגירה גרמה לעצירה בייצור של כ-1.72 מיליון חביות נפט ביום וכ-59 מיליון מטרים מעוקבים של גז טבעי.

בחברת רויאל דאטש של אמרו בסוף יום ראשון שטיסה שנועדה להעריך את הנזק לארבע אסדות גדולות של החברה נקבעה ליום שני אחה"צ.