הבורסה בת"א מסכמת שנת מפנה: כ-100 חברות חדשות ושיאים במדדים ובמחזורי המסחר

בזינוק בשיעורים דו-ספרתיים במדדים המובילים, גל חסר תקדים של הנפקות הראשוניות וקפיצה במחזורי המסחר: הבורסה לניירות ערך בתל אביב מסכמת את תשפ"א • מדד הדגל ת"א-35 מסכם את השנה העברית עם עלייה של יותר מ-30%, ומטפס בימים אלה לרמת שיא חדשה

בנין הבורסה לניירות ערך ת''א. שנה חסרת תקדים בהנפקות חדשות / צילום: איל יצהר
בנין הבורסה לניירות ערך ת''א. שנה חסרת תקדים בהנפקות חדשות / צילום: איל יצהר

הבורסה לני"ע בתל-אביב מסכמת את שנת תשפ"א, השנה העברית המסתיימת בימים הקרובים, כשנת שיא, הבאה לידי ביטוי בזינוק בשיעורים דו-ספרתיים במדדים המובילים, לצד גל חסר תקדים של הנפקות הראשוניות (IPO) וקפיצה במחזורי המסחר.

מנתוני הבורסה עולה, כי את השנה העברית החולפת מסכם מדד הדגל שלה - ת"א 35, בעליה של יותר מ-30%, מה ששולח אותו בימים אלה לרמת שיא חדשה, המתקרבת ל-1,770 נקודות - כ-20 נקודות מעל רמת השיא שקבע בפברואר 2020 (1752 נקודות), טרם משבר הקורונה שטלטל את השווקים. אותו משבר הוביל בשנה שעברה את ת"א 35 לסכם את תש"ף בירידה של קרוב ל-20% .

כפי שהבורסה מציינת, "הפסימיות וירידות השערים שפקדו את השווקים הפיננסיים בשנה העברית הקודמת, תש"ף, בעקבות מגיפת הקורונה שהפכה למשבר כלכלי עולמי עמוק, התחלפו באופטימיות ובעליות שערים שאפיינו את השווקים בשנת תשפ"א. רוח גבית חיובית הייתה לשימוש הנרחב בחיסונים לקורונה ולתמיכת הבנקים המרכזיים והממשלות, שבעקבותיהם החלה התאוששות הכלכלות".

 
  

זינוקים במדדי הנדל"ן, הבנקים והנפט והגז

בסיכום שנתי בולט בביצועיו מדד הנדל"ן, שזינק ביותר מ-70%, בתמיכת הכיוון החיובי בו נמצאות חברות הענף, אחרי צניחה של כ-25% בשנה העברית הקודמת.

הכיוון החיובי נרשם גם בתחום המניב שהתאושש מפגיעת הקורונה ובעיקר בתחום המגורים המתאפיין במחירי שיא של דירות ובמכירות שוברות שיאים שמציגות חברות הבנייה, שגם מניותיהן מסכמות את השנה זינוקים בשיעורים דו-ותלת-ספרתיים.

עוד בין המדדים הבולטים לחיוב בסיכום שנתי, מדד הבנקים שקפץ ביותר מ-60% (אחרי ירידה של יותר מ-30% אשתקד) ומדד הנפט והגז שטיפס כמעט ב-50%, "בהשפעת עלייה חדה במחירי הנפט והגז", ואחרי שעמד בלב ירידות השערים במהלך משבר הקורונה, שבסיכום שנתי הצטברו לעשרות אחוזים.

זאת בעוד ת"א 90 "הסתפק" בסיכומה של תשפ"א בעליה של יותר מ-40%, אחרי עליה של כ-4% בתש"ף, וגם הוא נסחר סמוך לרמת השיא שלו (אותה קבע מוקדם יותר השנה).

באפיק הקונצרני, מדד תל-בונד 20 מסכם גם הוא שנה מוצלחת, עם טיפוס שנתי של כ-10%, ולצידו תל-בונד שקלי מציג עליה שנתית של כ-4%, בעוד אפיק האג"ח הממשלתי צמוד המדד מסכם את תשפ"א בעליה של קרוב ל-5% לעומת שחיקה של כ-1% באפיק הממשלתי השקלי.

קרוב למאה מצטרפות חדשות בהנפקה ראשונית

למרות ביצועי המדדים הנאים, תשפ"א, כך נראה, תיזכר בעיקר בזכות מספר שיא של קרוב ל-100 חברות שהצטרפו לזירת המסחר המקומית בדרך של הנפקה ראשונית (גיוסי הון בסכום מצרפי של יותר מ-12 מיליארד שקל). זאת אחרי שבשת"ף, שנה שבמהלכה החל גל ההנפקות הנוכחי, הונפקו 14 חברות חדשות שגייסו יחד כ-2.6 מיליארד שקל. נכון להיום נסחרות בבורסה כ-530 חברות - שיא של כמעט עשור.

בבורסה מסבירים, כי השנה החולפת הייתה "שנת מפנה בהתייחסות של חברות ההייטק לגיוס הון בשוק המקומי בבורסה בת"א מצד אחד, וקבלתן בשוק המוסדי מצד שני".

בסיכום שנתי יותר מ-50 מהחברות החדשות שהצטרפו לבורסה הן חברות טכנולוגיה (וכן קלינטק וביומד), המהוות יחד כשני שליש מהמנפיקות החדשות, נוסף ל-11 שותפויות מו"פ, לעומת 4 חברות הייטק ו-2 שותפויות מו"פ שהונפקו בתש"ף.

15 מבין המנפיקות החדשות מוגדרות על-ידי הבורסה כחברות גדולות, בהתאם לשוויין בהנפקה - שתיים מהן בשווי של יותר מ-3 מיליארד שקל כל אחד (ורידיס ונאייקס), שתיים בשווי של כ-2.5 מיליארד שקל (נופר אנרג'י וריטיילורס), ו-11 חברות בשווי של יותר מ-1 מיליארד שקל כל אחת - כל זאת, אחרי הגיוס .

עוד מציינים בבורסה כי יותר מ-90% מהסכום שגייסו החברות החדשות שהצטרפו למסחר בשנה החולפת עשו זאת בדרך של הצעה לא אחידה למשקיעים מוסדיים (Book Building) - שהופכת לשיטת ההנפקה הכמעט בלעדית בגל ההנפקות הנוכחי.

הממוצע היומי לא השתנה, אך עדיין נותר גבוה

בזכות התגברות גל ההנפקות הראשוני, סך גיוסי ההון שביצעו החברות בבורסה בסיכום שנתי הצטבר לכ-28 מיליארד שקל - כמעט 80% יותר מכ-16 מיליארד שקל שגויסו בתש"ף. מבין החברות הותיקות שגייסו הון בשנה החולפת בלטו חברות האנרגיה אנלייט (כ-940 מיליון שקל) ואו.פי.סי (כ-740 מיליון שקל), וכן רשת קמעונות המזון שופרסל (כ-700 מיליון שקל), במהלך שכלל גם השקעה של משקיעים מוסדיים מחו"ל.

שוק האג"ח הקונצרני גם הוא לא שקט על השמרים, ובסיכום שנתי היקף הגיוסים בו הצטבר לכ-50 מיליארד שקל - נמוך בכ-20% מסכום של כ-64 מיליארד שקל שגויס בתש"ף. עיקר השחיקה, לפי נתוני הבורסה, היא בהשפעת הסקטור הפיננסי, שגייס קרוב ל-11 מיליארד שקל - כמחצית הסכום מזה שגויס בתש"ף והתקרב ל-22 מיליארד שקל, בעוד היקף הגיוס בסקטור הריאלי נשחק ב-8% והסתכם בכ-39 מיליארד שקל.

כאמור, תשפ"א התאפיינה בפעילות שיא בבורסה, הבאה לידי ביטוי במחזור המסחר היומי במניות בה, שהממוצע היומי בו גדל משמעותית כבר בשנה שעברה בהשפעת משבר הקורונה, והגיע ל-1.8 מיליארד שקל, והשנה נותר ללא שינוי, בהיקף דומה. ממוצע יומי זה גבוה בכמה עשרות אחוזים מהממוצעים בשנים קודמות, שנעו סביב כ-1.3-1.4 מיליארד שקל.