ראש חץ בהתמודדות על אקספון: סלקום ובן משה נגד שמעיה רייכמן

ארבע הצעות סופיות הוגשו לרכישת אקספון סלולר, וכעת מתכנסת אסיפת נושים שבה יידונו ההצעות • הצעת פרטנר וסלקום לרכישת אקספון כנראה לא תעבור בשל התנגדות הרגולטורים

מנכ''ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
מנכ''ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

ארבע הצעות סופיות הוגשו לרכישת אקספון סלולר (מרתון), והיום (ד') בשעה 16:00 מתכנסת אסיפת נושים שבה יידונו ההצעות.

כפי שנחשף היום באתר גלובס, ההתפתחות האחרונה המשמעותית היא בהודעת התמיכה של סלקום בהצעתה של קבוצת איציק בן אליעזר, מנכ"ל אקספון לשעבר, שהיום נחשף כי המשקיע שעומד מאחוריו הוא איש העסקים מוטי בן משה. ההצעות שהוגשו הן ההצעה של סלקום; ההצעה של בן אליעזר ובן משה, שנתמכת על-ידי סלקום; ההצעה של פרטנר; וההצעה של חברת ויידלי מובייל שבשליטת שמעיה רייכמן.

דירקטוריון סלקום התכנס הבוקר לדון בשתיים מההצעות, שהן הצעת בן אליעזר והצעת לפידות קפיטל, ובסוף ההמלצה הייתה לבחור בהצעה של בן אליעזר. האחרון התקדם מאד במגעים מול סלקום על שיתוף-פעולה כמפעיל סלולרי מלא על גבי הרשת שלה וכניסה לנעליו של חזי בצלאל, הבעלים של אקספון (שנמצאת בהשגחת בית משפט תחת המנהל המיוחד עו"ד עמית לדרמן), שמעוניין למכור את הפעילות שלה לרייכמן.

למרות שסלקום יודעת שהסיכוי שתקבל אישור לרכוש את אקספון הוא נמוך, היא החליטה להותיר על כנה את הצעתה לרכוש את החברה באמצעות חברת-הבת שלה גולן טלקום בתמורה למחיקת חובות בסך כ-65 מיליון שקל, ובמקביל לתמוך בהצעת בן אליעזר.

המשמעות של ההצעה של בן אליעזר היא שהוא צפוי להשתתף בהשקעות ברשת המשותפת, והוא גם אמור להשתתף בעלות רכישת התדרים שסלקום ואקספון רכשו במשותף לפני כשנה.

התמיכה של סלקום בהצעת בן אליעזר מעניקה לה חיזוק מול הרגולטור, שמעדיף שאקספון תעבור בעלות ותישאר כמפעיל סלולרי מלא, על פני האפשרות שתימכר לרייכמן כמפעיל וירטואלי. להסכם בין החברות יש חשיבות גם בהיבט של השארת חברת אקספון כעסק חי, בשל הסכמתה של סלקום לקבל סכומים יותר נמוכים עבור שיתוף ברשת ובהשקעות על-מנת להצילה.

כמו כן, הוגשה הצעה של חברת פרטנר על סך 187 מיליון שקל. פרטנר ניסתה בשבועות האחרונים להתמודד במספר אופנים, מתוך ידיעה שהרגולטור אינו שש בלשון המעטה לאשר לה לרכוש את אקספון סלולר, כמו שהוא גם לא מתלהב מהאפשרות שסלקום תרכוש אותה. 

הרגולטורים מעדיפים ששחקן חדש ייכנס לשוק

העדיפות הברורה של משרד התקשורת, רשות התחרות ומשרד האוצר היא ששחקן חדש ייכנס לשוק וימשיך את פעילותה כמפעיל סלולרי מלא. רשות התחרות אף הבהירה בתגובה לפניות מכלי תקשורת כי כל עוד יש חלופות לרכישת אקספון סלולר, היא תעדיף אותן על פני רכישה של מפעיל ותיק.

לכן, הנושים שיידרשו באסיפה הערב לקבל החלטה למי למכור את אקספון, יצטרכו קרוב לוודאי להכריע בין ההצעה של בן אליעזר לבין ההצעה של וויידלי מובייל, שעומדת על 180 מיליון שקל. האחרונה שלחה אתמול (ג') מכתב למנהל ההסדר של אקספון, שבו היא מזהירה כי אם היא לא תזכה בעסקה, חזי בצלאל יעמוד על החזר החובות שהחברה חייבת לו בסך 200 מיליון שקל, ולכן ההצעה שלה היא ההצעה הכי טובה שעל השולחן.

למרות כל ההתפתחויות האחרונות, חשוב להדגיש כי גם במקרה שתובא המלצה כלשהי לבית המשפט על-ידי מנהל ההסדר לאישור עסקה, סביר להניח שאחד הצדדים יערער עליה. זה אומר שיכול להיות מצב שהתהליך הסופי לאישור העסקה עוד ייקח זמן רב.

במקביל נדרש גם משרד התקשורת לשינוי במדיניות שיתוף הרשתות. כפי שנחשף השבוע בגלובס, במשרד מבינים שלא ניתן להשאיר את המדיניות הקיימת, שאומרת שהמפעילים יישאו בעלויות שוות בהשקעות, ולכן כשיש מפעיל קטן שחובר למפעיל גדול, הצדדים יכולים להחליט כיצד יתחלקו ביניהם העלויות.