"יש כעת עננה על התחום של גני אירועים ממה שיהיה קדימה"

רועי גזית (44) - נשוי ואב לשלושה, מנס ציונה • בעלים ומנכ"ל של "כלות אורבנית", מיזם המעסיק 12 נשים • "מעסק לתכנון שמחות הפכנו לעסק שמפשר בין הזוגות לבעלי גני האירועים. המטרה הייתה לשקף לכל צד את השיח של הצד השני" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רועי גזית, בעלים ומנכ''ל של ''כלות אורבנית'' / צילום: מורן מעין
רועי גזית, בעלים ומנכ''ל של ''כלות אורבנית'' / צילום: מורן מעין

מזה 20 שנה, מאז שהתחתן עם מיכל, רועי גזית עוסק בתחום החתונות. זה התחיל בספר הומוריסטי שכתב כמדריך לזוגות והמשיך כאשר הקים לפני עשור את הפלטפורמה "כלות אורבניות" המסייעת בארגון חתונה. "הפלטפורמה פוגשת את הכלות בכמה זוויות, בבלוג בזווית התוכן, באתר, בקבוצת פייסבוק ובאינסטגרם".

בזמן נתון, אומר גזית כי רשומות כ-13 אלף כלות "מרגע שהן קיבלו הצעת נישואין וחלקן גם מהרגע שהם מצפות שהצעה כזו תגיע. המטרה של כלות אורבניות היא להפוך את ארגון החתונה ליעיל ונגיש. הכלות לא משלמות והן חולקות מידע גם בקבוצת הפייסבוק "כלות אורבניות-הקבוצה הסודית".

לדברי גזית, "זו קבוצה מאוד פעילה, כלה נשארת במשך 9 חודשים עד לחתונה וכמה חודשים לאחר מכן עד שהיא מקבלת את התמונות. רשאית להצטרף רק מי שמוכיחה שהיא כלה לעתיד. שולחים לנו תמונות מהצעת הנישואין או הוכחה אחרת. המטרה היא לא לאפשר כניסה של ספקים או סוחרים". המודל העסקי הוא רווח מאותם ספקים שמפרסמים באתר של כלות אורבניות.

תחום האירועים ספג טלטלה בעקבות מגפת הקורונה. "סביב פורים 2020 התחילו להתבטל אירועים בגל שלא נעצר. היה הלם. לא יכולנו לסגור את הפעילות כי הייתה קהילה של כלות במצוקה. מארגון חתונות הפכנו להיות עסק לתמיכה ועזרה ולפתרון בעיות. מצד אחד היו הזוגות שנקלעו לסיטואציה לא נעימה ומצד שני היו את עסקים, קהילה שאנחנו בקשר רציף איתה שנקלעו בעצמם למצוקה גדולה. ניסינו לפשר בין זוגות ובין גני אירועים, לקחנו את המקום שניסה לשקף לכל צד את המצוקה של הצד השני. רוב המחלוקות נפתרו בצורה טובה ומעט מקרים הגיעו לבתי משפט".

נזכיר כי המצב שבענף הוביל לחקיקה שהגדירה את דמי הביטול שמותר לגן אירועים לגבות מזוגות ששילמו מקדמה ונאלצו לבטל את האירוע; עד 5% מעלות האירוע או עד 3,000 שקל (הנמוך מביניהם). "החקיקה עשתה סדר - אבל עד שהיא נחקקה היו לא מעט שהצליחו להסתדר".

"ברגע שאולמות האירועים הפסיקו לעבוד ולפרסם ההכנסות ירדו", מספר גזית "נתנו 50% הנחה ללקוחות, לא הייתה נטישה המונית כי הבינו שיש היתכנות לעולמות של תכנון חתונה, השיח התמקד בחתונות קטנות ונוצרה תנועה לספקים. אנשים המשיכו להתחתן, היו חתונות מדהימות של 20 איש בחצר בבית. הטעם והצבע של החתונות השתנה, מחתונות המוניות לאינטימיות - הז'אנר שתמיד קינאנו בו שהיה בחו"ל הגיע אלינו. ככל שההגבלות חלפו החתונות גדלו למרות שיש מי שמחפש גם היום אופציה לחתונה קטנה ולכן הוספנו קטגוריה באתר".

לאחרונה נכנס התו הירוק לתוקף שמגביל את מספק המשתתפים ודורש הצגת של בדיקות קורונה ממי שאינו מחוסן, כיצד זה משפיע על הענף?
"בלי קשר לתו אנחנו רואים שיש לא מעט שחוששים להגיע לאירועים או שנכנסו לבידוד, זה קורה גם עם החתן והכלה או ההורים שלהם וזה מצריך גמישות והזזת החתונה. יש עננה על התחום של גני אירועים ממה שיהיה קדימה ככל שאנחנו נכנסים לעונת החורף. היומנים של מקומות האירועים ריקים, אנשים גם ככה לא אוהבים להתחתן בחורף ולזה תוסיפי את אי הוודאות".

האם חזרתם לווליום של לפני הקורונה?
"בגלל שהיינו שם לאורך כל התקופה יצאנו מהקורונה מחוזקים. יש יותר מצטרפות וכניסות לבלוג. הקורונה גרמה לנו לפתח מוצר חדש ברוח התקופה: משקפי מציאות מדומה שממחישה אירועים אמיתיים ב-360 מעלות. זוגות פוטנציאליים מקבלים את הצילומים ובמקום לבוא לאירועים כדי להתרשם הם ממש "נמצאים" בתוך אירוע ורואים איך זה ייראה. צילמנו ב-50 גני אירועים במהלך חתונה ורואים את כל השלבים, הריקודים, האוכל והכול. זה משהו שלא היה קורה אלמלא הקורונה. תוך 4-5 השנים המציאות המדומה תהפוך להיות הכלי העיקרי, גם בתחום שלנו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il