לילה לפני ההצבעה: פסימיות בקואליציה לגבי העברת חוק ההסדרים

שלוש הנקודות העיקריות שבמחלוקות: העלאת גיל הפרישה לנשים, הרפורמה בחקלאות והקמת רשות הרגולציה - עליה מתעקש ח"כ אביר קארה ממפלגת ימינה • אם לא תושג פריצת דרך הלילה, חוק ההסדרים לא יוכל ככל הנראה לעבור מחר בכנסת

שר האוצר אביגדור ליברמן. האופטימיות יורדת / צילום: רפי קוץ
שר האוצר אביגדור ליברמן. האופטימיות יורדת / צילום: רפי קוץ

האם תקציב המדינה יעבור ללא חוק ההסדרים? חברי הקואליציה מסכמים עוד יום מרתוני של דיונים במשרדי האוצר והחקלאות בפסימיות וטוענים כי חוק ההסדרים לא יעבור מחר (ה') ללא שדרישותיהם יענו.

למרות המשא ומתן המתמשך והאופטימיות הזהירה ששודרה הבוקר, בשעה זו אין כל התקדמות בשלוש הסוגיות שבמחלוקת: הרפורמה בחקלאות, העלאת גיל פרישה לנשים והקמת רשות הרגולציה.

בעוד יתר חברי הכנסת ממפלגות העבודה ומרצ מאיימים שלא בשמם שלא יתמכו מחר בחוק ההסדרים, ח"כ מוסי רז שהשתתף בשיחות אומר בשמו כי על אף שהוא תומך בהקמת רשות רגולציה, הוא לא יתמוך בהצעה כפי שהיא מנוסחת כרגע, מפני שהיא מזיקה לבריאות ולסביבה.

ח"כ רז אף יוצא נגד מפלגתו של ראש הממשלה בשל התעקשותו של ח"כ אביר קארה על הרפורמה ברגולציה ואומר כי "במפלגת ימינה מסרבים לכל פשרה כעת ומוכנים לפרק את הקואליציה על מנת להעביר את החוק כלשונו". מי שעוד נמצאים בחזית ההתנגדות לחוק ההסדרים הם רם שפע (מפלגת העבודה), מיכל רוזין (מרצ) ואיתן גינזבורג (כחול לבן).

גם בתוך מפלגת ימינה נשמעה הערב ביקורת על התעקשותו של ח"כ קארה על הקמת רשות הרגולציה אל מול התנגדותם הנחרצת של חברי הקואליציה. על אף שנושא הרגלוציה היה דגל של המפלגה בבחירות האלו נראה כי למעט קארה אין מי שניצב בחזית המאבק להשארת הרפורמה בחוק ההסדרים וזאת בזמן שישנם חברי כנסת רבים שטוענים שלא יתמכו מחר בחוק ההסדרים כאשר הרפורמה הזו בפנים במתכונת הנוכחית.

"אין שום בסיס כספי להצהרות משרד החקלאות"

בנוסף ראשי ההנהגה החקלאית פנו אחר הצהריים לשר החקלאות, עודד פורר, ואמרו כי "קיימת מחלוקת בין שני הצדדים. אין שום בסיס כספי להצהרות משרד החקלאות ועד שלא יוצגו מקורות המימון אין אפשרות להגיע להסכמות. אנו מוכנים להתקדם על בסיס מתווה העקרונות שהגשנו".

ראשי ההנהגה החקלאית הדגישו כי קיימת מחלוקת עמוקה בין שני הצדדים בין השאר בהצגת מקורות המימון. שכן האוצר לא תיקצב והביא את ההצעה של חוק ההסדרים שחסר בה את מקורות המימון.

מחר בשעה עשר בבוקר יתכנסו חברי הקואליציה במליאה להצבעה על חוקי התקציב וההסדרים האופטימיות שגילה אתמול שר האוצר ליברמן דוהה אל מול הפסימיות שמפגינים חברי המפלגות השותפות בקואליציה שלו הערב. אם לא ימצאו פשרות הלילה, חברי הקואליציה המתנגדים לשלוש הרפורמות מתעקשים כי לא יוכלו לתמוך בחוק ההסדרים ויתמכו בתקציב בלבד.