תקציב המדינה | סיקור שוטף

לראשונה מזה שלוש שנים: התקציבים לשנת 2021 ו-2022 עברו בקריאה ראשונה

לאחר שלוש שנים בהן לא אושר תקציב מדינה בכנסת, התקציבים לשנים 2021 ו-2022 עברו בקריאה ראשונה • הכנסת אישרה מוקדם יותר היום את חוק ההסדרים ברוב של 59 מול 54 • רה"מ בנט: "זהו עוד צעד למען מדינה טובה יותר"; שר האוצר ליברמן: "היום הזה מסמל יותר מכל את תום עידן הטירלול"

אביגדור ליברמן במליאת הכנסת, הבוקר (ה') / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת, הבוקר (ה') / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

22:06

בקרוב יתחילו הדיונים בועדות הכנסת על מנת להכין את התקציב לקריאה שנייה ושלישית. ראש הממשלה, נפתלי בנט: "אחרי שלוש שנים ללא תקציב אישרנו הערב תקציב מצוין בקריאה ראשונה. תקציב שמחזק את מערכת הביטחון ואת מערכת הבריאות ודואג לפרנסת אזרחי ישראל. תקציב שדואג לאזרחים ולא לאינטרסים פוליטיים. זהו עוד צעד למען מדינה טובה יותר, מאוחדת יותר, יציבה יותר".

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "זה הוא יום חג, אחרי שלוש שנים וחצי, מעבירים בבית הזה תקציב בקריאה ראשונה. היום הזה מסמל יותר מכל את תום עידן הטירלול ואת החזרה לנורמליות. זו ההוכחה שהממשלה הזאת מתפקדת ואנחנו חזרנו לחיים שיגרתיים כפי שמצופה מאיתנו. אני מודה לכל חבריי בממשלה ובקואליציה, אין ספק שהתקציב שהעברנו הוא התקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל והוא מבטיח צמיחה ובוסטר אמיתי לכלכלה ולמשק".

שר החוץ, יאיר לפיד: "ממשלה נורמלית ואחראית ניהלה דיוני תקציב נורמליים ואחראים, העבירה היום בקריאה ראשונה תקציב מדינה. תקציב שלא מיועד לפוליטיקאים אלא למה שחשוב לאזרחי מדינת ישראל. לחינוך, לביטחון, לבריאות, לכלכלת החדשנות הישראלית".

22:04

גם התקציב לשנת 2022 עבר בקריאה ראשונה.

21:52

54 נגד, 59 בעד: התקציב לשנת 2021 עבר בקריאה ראשונה.

21:39

החלה ההצבעה לאישור תקציב 2021 ותקציב 2022 בקריאה ראשונה. 

18:50

חוק ההסדרים עבר בקריאה ראשונה. 59 הצביעו בעד, 54 היו נגד.

18:38

החלה ההצבעה על חוק ההסדרים, שנעשית בצורה שמית. בפתח ההצבעה הודיע יו"ר הכנסת מיקי לוי כי הוא לא יצביע משום שהוא מקוזז עם חבר הכנסת איתמר בן גביר שנמצא מאומת לקורונה. נתניהו יצביע יחד עם ח"כ גלנט מיציע המבודדים.

18:23

לאחר שעות של שיחות גישור בקואליציה הגיעו להסכמות סביב הקמת רשות הרגולציה. על פי המתווה שהציע ח"כ גינזבורג סוכם כי רשות הרגולציה תוקם אך היא תהיה רק מייעצת. על רקע החשש של חלקים נרחבים בקואליציה שמדובר ברפורמה רחבת היקף שיש לנהל עליה דיון נפרד מחוק ההסדרים, נקבע שלפי המתווה החוק להקמת רשות הרגולציה יעבור היום בקריאה הראשונה, והוא יחייב את משרדי הממשלה השונים להיוועצות בלבד עם הרשות בכל הנוגע לתחומי רגולציה. עוד נקבע כי סמכויות הקצה של הרשות יוצאו לגמרי מחוק ההסדרים. אולם בעתיד יהיה אפשר להקנות לה סמכויות קצה בחקיקה ייעודית.

יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן: "שבועות של ימים ארוכים ולילות לבנים הסתיימו - הגענו להסכמות גם בעניין הרגולציה, הודות לחברי אביר קארה וחבריי ראשי הסיעות וצוותיהם. יש תקציב טוב ונכון עבור אזרחי מדינת ישראל".

18:00

מליאת הכנסת תצביע בקרוב על חוק ההסדרים בקריאה ראשונה, אולם חברי הקואליציה לא נוכחים בדיון. השר במשרד האוצר חאמד עמר מושך את הזמן כעת במליאה עד להגעת חברי הכנסת כאשר במקביל מגעים קדחתניים להגיע להסכמות על הקמת רשות הרגולציה בחוק ההסדרים. בשעות האחרונות נועדים ראש הממשלה ושר האוצר עם אביר קארה ומתנגדי החוק בניסיון למצוא מתווה פשרה - אולם ללא הצלחה.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו תקף בנאומו במליאת הכנסת את התקציב: "התקציב שהובא היום הוא תקציב גרוע. יש בו גזירות והעלאות מיסים, בניגוד גמור להבטחות שלכם. פגעתם בחקלאים, בשכבות החלשות, בפריפריה, ובמעמד הביניים".

בנימין נתניהו נואם מתא המבודדים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 בנימין נתניהו נואם מתא המבודדים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

16:05

יו"ר הקואליציה עידית סילמן ומרכז האופוזיציה יריב לוין הגיעו להסכמות על סדרי הדיון היום, ולכן ההצבעה על התקציב וחוק ההסדרים צפויה להסתיים עוד בשעות הערב המוקדמות. 

בימי חמישי וראשון, שאחרי ראש השנה, תתכנס ועדת הכנסת כדי להכריע איזה ועדות יכינו את הרפורמות שבחוק ההסדרים להצבעה.

15:15

לאחר דיונים שהחלו בשעה עשר בבוקר, עבר בשעה האחרונה החוק הראשון מתוך שישה הקובע את מסגרות תקציב המדינה ואת הגירעון המרבי, ברוב של 59 תומכים מול 53 מתנגדים. כעת נותרו חמישה חוקים נוספים להצבעה שצפויה להימשך עד לשעות הלילה המאוחרות.

במקביל מתנהלות שיחות אינטנסיביות בניסיון למצוא פשרה בנושא רשות הרגולציה.

סגן יו"ר הכנסת איתן גינזבורג ,שניהל את המליאה, הובהל בשעה האחרונה לשיחות בחדרו של ראש הממשלה נפתלי בנט יחד עם סגן השר אביר קארה שמתנגד לפשרות נוספות בחוק.

גינזבורג, יחד עם מוסי רז וחברי כנסת נוספים מהקואליציה, מתנגדים לרפורמה במתכונתה הנוכחית ומנסים לגבש מתווה מוסכם.

מחוץ לחדרו של ראש הממשלה, חברי הקואליציה מהעבודה ומרצ ממתינים לשמוע האם התקבלה הצעת הפשרה לפיה ינסחו את החוק בהסכמה לאחר ההצבעה בקריאה ראשונה.

10:45

למעלה משלוש שנים אחרי שאישרה הכנסת תקציב בפעם האחרונה, תתכנס היום (ה') מליאת הכנסת ה-24 לאישור תקציב וחוק הסדרים רחב במיוחד בקריאה ראשונה.

התקציב לשנת 2021 יעמוד על 432 מיליארד ו-300 מיליון שקל ול-2022 בסך 452 מיליארד ו-500 מיליון שקל. הכנסת תידרש להצביע על שישה חוקים בסך הכל המהווים את תקציב המדינה, ההסדרים, המטרו ומסגרת תקציב המדינה ולכל חוק יוקדשו לפחות שלוש שעות דיון והצבעה.

הבוקר הודיע משרד האוצר כי הגיע להסכמות עם חברי הכנסת שהתנגדו להעלאת גיל הפרישה לנשים. לפי הסכמות, העלאת גיל הפרישה לנשים תקודם תוך הרחבת הסיוע לנשים מבוגרות מוחלשות. 

גם המחלוקות לגבי הרפורמה בחקלאות נפתרו והוחלט להפריד את החלק העיקרי ברפורמה הנוגע לענף הביצים (הטלה) מחוק ההסדרים לאחר שיאושר בקריאה ראשונה בכנסת.

בפתח הישיבה בכנסת אמר שר האוצר אביגדור ליברמן כי "הכניסה שלנו למשבר הזה התחילה מנקודה מאוד לא טובה ולכן המשבר הזה הביא אותנו בשיא לגירעון חסר תקדים של 11.6%, מהגבוהים בעולם. ניהול המשבר, לפי דוח מבקר המדינה בנושא ניהול הקורונה זה טירוף מוחלט, זרקו כסף מהמסוק, שרפו 6 מיליארד שקל על מענק לכל אזרח, רצו לקנות מכונות הנשמה שלא השתמשו בהם. כשאתה מסתכל על ניהול משבר הקורונה אתה מבין איך הגענו למצב הזה".

עוד אמר ליברמן כי "צריך להגיד את האמת, המשק עובד יפה, אנחנו חזרנו לפעילות מלאה בחודש מרץ, ולפי הפרמטרים הכי אובייקטיבים אתה רואה ביצועים יפים. אני מסתכל על הפעילות בכרטיסי אשראי ולא ראו כזו פעילות גם לפני הקורונה. גם גביית מס הכנסה בחודש יולי הייתה מעבר למצופה".

בהתייחס לחוק ההסדרים אמר ליברמן כי "אני מסכים שהיקף חוק ההסדרים הוא גדול וחסר תקדים ולכן אני מקבל בהבנה את ההערות של היועצת המשפטית אבל אני אומר לכם שלא הייתה לנו ברירה. זה החוק היחידי שמבטיח לנו צמיחה ודחיפה לשנה הבאה".

לגבי הרפורמה בחקלאות והביקורת נגד הרפורמה אמר ליברמן, כי "מאז שנת 2000 יש עליית מחירים של 100% בפירות ו-81% בירקות. זה אומר שהצריכה של פירות וירקות בשני העשירונים הנמוכים ירדה ב20%. כשיש ירידה כזו זה תמרור אזהרה. לכן אני מאוד מעריך את חברי הכנסת בקואליציה ואת שר החקלאות שהיו כל כך פעילים בנושא. הבשורה הזו של הרפורמה היא בשורה גדולה גם לחקלאים שמקבלים תמיכה ישירה ותחזק את החקלאות מצד אחד, ומצד שני היא תוריד את יוקר המחיה".

לגבי מתווה העלאת גיל הפרישה לנשים, אמר ליברמן כי "אני חושב שהמתווה הוא הכי נכון, יש בו גם רשת ביטחון והוא גם נותן אנרגיה לאותם נשים שרוצות להמשיך לעבוד ולתרום למשק. תוחלת החיים קפצה ולכן היינו חייבים להכניס את התיקונים".

על מהפכת הרגולציה, אמר ליברמן כי "אולי אזרח מן השורה לא מבין על מה אני מדבר אז אתן רק דוגמה אחת, לבנות יחידת דיור בישראל לוקח בממוצע 32 חודשים, בארה"ב 16 חודש ובבריטניה 15 חודש. אם לא נתקן את עודפי הרגולציה האלו אנחנו לא נפתור לא את משבר הדיור ולא משברים אחרים".

על פרויקט המטרו, אמר ליברמן כי "היום ברור לכולם שאם לא נבנה את המטרו, בעוד 20 שנה לא נוכל לזוז בגוש דן. כל כניסה ויציאה בתל אביב זה מסע ייסורים. המטרו זה הפרויקט הכי גדול מאז ימי חורבן בית שני. זה ייגמר ב-250 מיליארד שקל, וזה פרויקט שישנה סדרי עולם, ולכן טיפלנו בו בזהירות. פרויקטים לאומיים גדולים אי אפשר לבצע ללא חקיקה מיוחדת. אנחנו נשייף את כל הדקויות בין הקריאה הראשונה לשנייה".

ליברמן הוסיף ואמר כי "זה התקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל והייתי מעורב בכל התקציבים מאז שנת 96. יש תוספת לכל המשרדים החברתיים".

אישור התקציב: עד מתי יימשך הדיון?

הבוקר צפויים להיפגש יו"ר הכנסת מיקי לוי, יו"ר הקואליציה עידית סילמן ומרכז האופוזיציה יריב לוין בניסיון להסכים על סדרי דיון כדי לקצוב את שעות המליאה. אולם ללא הסכמות יכולה ההצבעה להתקיים עד לשעות הבוקר מחר, יום שישי. בהיעדר חלופה אחרת יכול יו"ר הכנסת לוי לדרוש להפעיל את סעיף 98 ולקצוב את זמני הדיון כדי לסיים את ההצבעה עוד הערב.

נכון לשעה זו טרם נפתרה מחלוקות אחת בקואליציה סביב הקמת רשות הרגולציה. עד לחצות הלילה נמשכו הדיונים המרתוניים במשרד האוצר מול חברי הכנסת מהקואליציה המתנגדים לרפורמה.

במהלך הלילה פרסמה הנהלת מרצ הודעה חריגה לפיה היא מגבה את חברות וחברי סיעת מרצ בכנסת "לעשות כל פעולה שתידרש לרבות אי תמיכה בחוק ההסדרים". בהודעה נכתב כי ההנהלה מגבה את חברי הכנסת "להוציא את העלאת גיל הפרישה לנשים, הרפורמה בחקלאות והקמת רשות הרגולציה מחוק ההסדרים, או למצער לשנות אותן באופן שלא יפגע בציבורים מוחלשים בישראל, ובהסרה לא אחראית של פיקוח משרדי ממשלה על התחומים עליהם הם מופקדים".