דלק קידוחים יוצאת ממאגר תמר: מוכרת את חלקה בכמיליארד דולר

הרוכשת: חברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי • המנכ"ל יוסי אבו: "ההסכם שנחתם היום מהווה עבורנו ניצחון כפול, גם עמדנו באופן מלא במתווה הגז וגם ביצענו עוד צעד ענק בהעמקת הפעילות האזורית שלנו"

קידוח תמר / צילום: יח''צ
קידוח תמר / צילום: יח''צ

שותפות דלק קידוחים, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, חתמה על הסכם מחייב למכירת חלקה (22%) במאגר הגז תמר לחברת מובאדלה פטרוליום מאבו דאבי תמורת כמיליארד דולר. על ההסכם חתמו במפגש וירטואלי מנכ"לי החברות: יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, ומנסור מוחמד אל חמד, מנכ"ל מובדאלה פטרוליום, וזאת בהמשך למזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים בחודש אפריל השנה.

המכירה מתבצעת בהתאם למתווה הגז, שאושר על בידי הממשלה, הכנסת ובג"ץ, ושבמסגרתו התחייבה דלק קידוחים למכור את כל זכויותיה במאגר תמר עד לסוף שנת 2021. השלמת העסקה מותנית בקבלת האישורים הדרושים, ובהם אישור הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה.

בגין מכירת זכויותיה במאגר, תקבל דלק קידוחים תשלום מזומן של 1.025 מיליארד דולר, וכן את כלל התזרים מהמאגר מראשית 2021 ועד למועד הקובע להעברת הזכויות (1 באוגוסט 2021), אשר מוערך בכ-75 מיליון דולר נוספים. לפי הודעת החברה, "במהלך החודשיים הקרובים, עם התקיימותם של מספר תנאים מתלים שנקבעו בהסכם תושלם העסקה באופן סופי ומובדאלה פטרוליום תיכנס בנעליה של דלק קידוחים בפרויקט תמר". 

מימין: גבי לסט, יוסי אבו, יצחק תשובה ויוסי גבורה (במסך: ד״ר באחיט אל קטירי ומנסור מוחמד אל חמד) / צילום: רפי דלויה
 מימין: גבי לסט, יוסי אבו, יצחק תשובה ויוסי גבורה (במסך: ד״ר באחיט אל קטירי ומנסור מוחמד אל חמד) / צילום: רפי דלויה

דלק נשארת עם האחזקות בלוויתן ובאפרודיטה 

מאגר תמר הוכרז כתגלית בשנת 2009 במה שנחשב באותה עת לקרש הצלה מבחינת קבוצת דלק ותשובה, על רקע משבר כלכלי עולמי שהיכה בעסקיו. המאגר ממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, בעומק כולל של כ-5,000 מטר מתחת לפני הים, ובעומק מים של כ-1,700 מטר.

ההפקה מהמאגר החלה בשנת 2013, והיא מתבצעת באמצעות שישה בארות, מהן מוזרם הגז באמצעות שני צינורות באורך 140 ק"מ לאסדת הפקה עליה מתבצע רוב רובו של הטיפול בגז הטבעי .

מהאסדה, מועבר הגז הטבעי אל צנרת הקבלה היבשתית באשדוד, ומוזרם לשווקים בישראל, לצד ייצוא למצרים ולירדן. יש לציין, כי מדובר בהסכם המסחרי הגדול ביותר שנחתם בין איחוד האמירויות לישראל, מאז חתימת "הסכמי אברהם" לפני כשנה .

לפי דוח העתודות האחרון של חברת NSAI שפורסם בינואר 2020, היקף העתודות המוכחות והצפויות בחזקת תמר, לאחר הפקה של יותר מ-69.3 BCM, עומד על כ-300 BCM גז טבעי ו-14 מיליון חביות קונדנסט.

נוסף על מובדאלה פטרוליום שתחזיק ב-22% ממאגר תמר, מחזיקים במאגר חמישה שותפים נוספים: שברון המשמשת גם כמפעיל המאגר (25%), ישראמקו (28.75%), תמר פטרוליום (16.75%), דור גז (4%) ואוורסט תשתיות (3.5%). 

לאחר מכירת חלקה בתמר, תוסיף דלק קידוחים להתמקד בפעילות מאגר לוויתן שבו היא מחזיקה ב-45.3%. לוויתן הוא ממאגרי הגז הטבעי הגדולים בעולם עם עתודות מוכחות וצפויות של גז טבעי הנאמדות ב-649 BCM ו-41 מיליון חביות קונדנסט. ההפקה ממאגר לוויתן גדלה השנה משמעותית ובמחצית השנה הראשונה של שנת 2021 סך המכירות מהמאגר הגיע ל-5.5 BCM, אשר מרביתם שווקו ללקוחות הייצוא במצרים ובירדן.

בנוסף מחזיקה דלק קידוחים ב-30% ממאגר אפרודיטה הממוקם לחופי קפריסין שלו עתודות בהיקף של 120 BCM. לאחר השלמת העסקה תציין דלק קידוחים עמידה מלאה במלוא ההתחייבויות שנטלה על עצמה במסגרת מתווה הגז, ותמשיך ליהנות מתזרים המזומנים שמספק לה מאגר לוויתן.

מובדאלה פטרוליום היא חברה בינלאומית לחיפוש והפקה של גז טבעי המחזיקה נכסי גז טבעי ב-10 מדינות, וממקדת את פעילותה במזרח התיכון, צפון אפריקה, רוסיה ודרום-מזרח אסיה. החברה הוקמה בשנת 2012, והיא בבעלות מלאה של מובדאלה השקעות, קרן ההשקעות הלאומית המוחזקת על ידי ממשלת אבו דאבי.

לדברי יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, "ההסכם שנחתם היום מהווה עבורנו הישג כפול, גם עמדנו באופן מלא במתווה הגז וגם ביצענו עוד צעד ענק בהעמקת הפעילות האזורית שלנו. עסקת ענק עם חברה מהאמירויות לצד ייצוא גז למצרים וירדן - ככה בדיוק, במעשים בשטח, בונים מזרח-תיכון חדש .

"העסקה עם מובדאלה עומדת בכל העקרונות שהצבנו לעצמנו והיא תאפשר לנו להקטין את רמת המינוף ולשפר את החוסן הפיננסי של דלק קידוחים . לאחר שהשלמנו את חלקנו במתווה הגז נתמקד בפיתוח והרחבת לוויתן, באספקת הדרישות הגוברות לייצוא גז ובפיתוח אפיקי פעילות נוספים שיתכתבו עם רוח הזמן וישיאו ערך נוסף למשקיעים שלנו".

דלק קידוחים  נסחרת בבורסה לפי שווי של 5.9 מיליארד שקל, לאחר שטיפסה ב-22% מתחילת 2021. קבוצת דלק, שנשלטת בידי יצחק תשובה, מחזיקה ב-54% מדלק קידוחים ונסחרת בשווי של כ-3.3 מיליארד שקל.

את דלק קידוחים ליוו עורכי הדין דן הכהן, אדי אשכנזי, רבקה בסקין צפריר ואביתר שדה מאגמון ושות רוזנברג הכהן ושות'.