אחרי הדליפה הגדולה של קצא"א: פשיטה על משרדי החברה

המשטרה הירוקה של משרד להגנת הסביבה מנהלת חקירה פלילית נגד קצא"א בשל דליפת הדלק • הצפי לתיקון התקלה הוא כשלושה שבועות, ועד כה קצא"א פינתה כ-5,000 טונות קרקע מזוהמת מאזור הדליפה

דליפת דלק בקצא''א בקו החברה במועצה האזורית חוף אשקלון / צילום: המשרד להגנת הסביבה
דליפת דלק בקצא''א בקו החברה במועצה האזורית חוף אשקלון / צילום: המשרד להגנת הסביבה

קו קצא"א המוביל נפט לזיקוק מאשקלון לבז"ן בחיפה, מושבת מאז יום שני, ובבז"ן צופים הפסדים משמעותיים. הצפי לתיקון התקלה - בעוד כ-21 ימים. המשטרה הירוקה של משרד להגנת הסביבה מנהלת חקירה פלילית נגד קצא"א בשל דליפת הדלק. צוות החקירה הייעודי של המשטרה הירוקה ביצע חיפוש במשרדי קצא"א; נתפסו מסמכים רבים וחומרי חקירה נוספים שנבדקים על-ידי צוות החקירה.

ביום א', 29 באוגוסט, קיבל המשרד להגנת הסביבה עדכון מחברת קצא"א על איתור דליפת דלק שהתרחשה באזור משען שבמועצה האזורית חוף אשקלון. אירוע הדליפה התגלה על ידי מוקד בקרת הדליפות של החברה, עם גילויי שינויי הספיקות בקו. ההזרמה הופסקה, ונשלחו לשטח סיירים על מנת לאתר את נקודת הדליפה.

עד כה, קצא"א פינתה כ-5,000 טונות קרקע מזוהמת מאזור הדליפה, וכן נשאבו מהצינור שדלף כ-100 מטר קוב נפט גולמי. הקרקע המזוהמת פונתה לאתר קצה לטיפול ביולוגי. באזור הדליפה ליד מושב משען מבוצעות עבודות חקירה לתיחום מלא ולשיקום הקרקע. נציין כי התקלה התרחשה במקום שבו כבר התרחשה תקלה בקו קצא"א בשנת 2013.

קצא"א מצפה לאובדן רווחים מהותי

בעבודות הנדסיות שהתבצעו לאורך הקו, הוחלף קטע קו הדלק שדלף, באורך של כ-12 מטר. הצינור שדלף נתפס ונלקח על ידי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה. גם לאחר החלפת קטע הקו, מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, ברוך ובר, הודיע לחברת קצא"א, כי לא תתאפשר הזרמה של נפט עד שלא תתבצע בדיקת תקינות למקטע שהוחלף. עד כה, לא הונחה דעתו של המשרד להגנת הסביבה בנוגע לחידוש ההזרמה באזור שנפגע, ולכן היא טרם חודשה. מאז יום א', קו קצא"א המדובר, אינו בשימוש מסחרי.

מאז התרחשות התקלה, הופסקה ההזרמה כאמור הזרמת הנפט בצינור קצא"א מאשקלון לבזן, וזו לא חודשה עד היום. למרות שהאירוע התרחש לפני מספר ימים, רק לפני מספר דקות, דיווחה בז"ן לבורסה על התקלה, והודיעה על צפי לאובדן רווחים מהותי. לפי הודעת החברה, קצא"א תדרש לבצע עבודות שימשכו 21 יום, בהן יושבת הקו, ולכן אספקת מוצרי בז"ן ללקוחותיה - תפגע.

לפי הודעת החברה לבורסה, "כיוון שעיקר זינת הנפט הגולמי לחברה נעשית באמצעות צנרת קצא"א, כל עוד צנרת קצא"א מושבתת, יפעלו מתקני הקבוצה בהיקף נמוך באופן משמעותי מההיקף הרגיל וייתכנו שיבושים באספקת מוצרים ללקוחות החברה. החברה תפעל ככל יכולתה על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בייצור על ידי מיקסום אספקת הנפט הגולמי באמצעות מסוף חיפה, המספק מענה חלקי בלבד. כתוצאה מהאמור, צופה החברה כי אבדן הרווחים שיגרם לה עקב השבתת צנרת קצא"א יהיה בסכום מהותי, אשר לא ניתן להעריך כרגע את היקפו, שכן הדבר תלוי, בעיקר, בתקופת השבתת צנרת קצא"א ובזמינות האלטרנטיבות החלקיות לצנרת קצא"א. בהינתן ההשפעות הנ"ל וההשפעות האפשריות על משק האנרגיה בישראל, קצא"א פועלת, בשיתוף פעולה עם בזן, יחד עם משרד האנרגיה, על-מנת לזרז את חידוש ההזרמה בצנרת קצא"א. כמו-כן, פועלת החברה על-מנת לעדכן את תמהיל הייצור של מתקניה באופן האופטימלי האפשרי, אשר יאפשר לה לצמצם את אובדן הרווחים, בדגש על ייצור מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה ושיכוך השפעות מחסור בדלקים על המשק ככל שניתן".

לשיבוש הפעילות בבזן תהיינה גם השלכות סביבתיות בטווח הזמן הקצר. לאור סגירה זמנית של הקו המספק נפט גולמי למתחם (קו קצא"א), בזן הקטינה חלק מתפוקות הייצור וכן החלה בתהליך של סגירת אחד ממתקני הזיקוק שלה. תהליך הסגירה צפוי לגרום לעלייה בערכי הניטור ועשויה להיות פעילות לפיד ערה במתחם.

אלעד הוכמן, מנכ"ל ארגון הסביבה "מגמה ירוקה", אומר כי "התנהלות קצא"א מלמדת עד כמה אנו נמצאים בסכנה אדירה. תושבי אשקלון והסביבה הפכו לבני ערובה של ארגון שממשיך לפעול במחשכים, וללא שום שקיפות או דין וחשבון כלפי הציבור. אנחנו לא מעניינים אותם. הדליפה מהווה תוצאה של אירוע חמור שאינו חריג בקו המזרים נפט גולמי לבתי הזיקוק בחיפה. שגרת תקלות ותאונות אופפים את קצא"א, תוצאה של מדיניות הזנחה ולטובת שורת הרווח. מה עוד נדרש משרת האנרגיה וכל גורמי הממשלה המעורבים בכדי להבין שיש לבטל באופן מיידי את הסכם קצאא והאמירויות? אתם שמים את כל נכסי הטבע של ישראל על כרעי תרנגולת, איך אתם נרדמים בלילה?".