ממשלת השינוי | טור סופ"ש

הישרדות, עונת הקואליציה: התככים, הדיל והמתווה החריג

מה גרם למהלך התמוה שבו שר הביטחון לא נאם בנושא איראן, ואיך זה ששוב מפלגתו הקטנה של ראש הממשלה היא שמספקת בסיטונות את הדרמות והמשברים בקואליציה •  וגם, יו"ר הכנסת גיבש פתרון להצבעה של חברי כנסת מאומתים לקורונה

בנט, לפיד וגנץ במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על התקציב וחוק ההסדרים / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
בנט, לפיד וגנץ במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על התקציב וחוק ההסדרים / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

1. בן חורג

"שר הביטחון ומפלגתו הם מרכיבים חשובים בקואליציה הזו", אמר ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד שהתקיימה בסוף השבוע בכנסת. זה היה רגעים אחרי שהסביר באריכות מדוע הוויכוחים בממשלה הכרחיים ומתנהלים בכבוד ולטובת העניין על רקע הדיווחים המתרבים על חילוקי הדעות. למי שעקב אחרי הפרקים הקודמים מדובר בשינוי קו משמעותי של לפיד שבכל מסר לתקשורת טרח להבליט את ההרמוניה הממשלתית הפיקטיבית שבה עובדים השרים. פשוט כי לא ניתן לנהל ממשלה מורכבת רק בהסכמות. לא נתניהו וגם לא הוא או בנט או אמא תרזה.

את ההצהרה שבפסקה הקודמת סיפק לפיד בתשובה לשאלתי על החלטת הממשלה למדר את שר הביטחון בני גנץ מהיכולת להשיב בשם הממשלה בנושא איראן השבוע. "יש לעתים ויכוחים, אבל זה לא אישי", אמר. "בנושא איראן הממשלה מדויקת ומאוחדת בעמדתה וכל שר יכול לעלות ולהביע אותה בכנסת". רצה לומר: אפילו שר הדתות שאין לו נגיעה ממשית לעניין. אבל שר הביטחון שרצה, ביקש והכין נאום - זה לא.

אז איך ממשיך גנץ להחזיק בתואר ה"לא מרוצה" של הממשלה הזאת? השבוע קיבלו אזרחי ישראל ותומכי הממשלה הזו בפרט הדגמה. האופוזיציה גייסה 25 חתימות לדיון בנושא איראן שהתקיים בכנסת ביום שלישי, שר הביטחון מתוקף תפקידו ביקש להשיב, אלא שאז מזכיר הממשלה שלום שלמה (מקורבם של לפיד ובנט) הודיע לו שהוא לא ינאם. בסביבתו של גנץ ציפו לשמוע כי מי שמעוניין בכבוד הוא ראש הממשלה או שר החוץ שגם להם נגיעה לעניין, מה שהיה מתקבל בהבנה, אלא שאז נודע להם כי שר הדתות מתן כהנא הוא נציג הממשלה. דווקא הוא ודווקא לא שר הביטחון.

למה? בלשכתו של גנץ לא קיבלו תשובה למהלך התמוה של שלמה. "אולי כי הוא טייס", היו מי שתהו בקול. "עד לשבוע האחרון העבודה מול בנט הייתה רוב הזמן מקצועית", טענו בכחול לבן, "ופתאום יצא לו הח"כ מהאופוזיציה עם תגובה קצת ילדותית". בסביבתו של בנט טענו כי הוצע לו להיות נואם משני (לא כבוד גדול לשר האמון על הביטחון), ועדיין, קשה שלא לתהות האם עשה זאת לא בשמו של ראש הממשלה דווקא, אלא בשמו של רה"מ החליפי ובשם היריבות המרה בין שני השותפים לשעבר.

2. מאבקי הקואליציה פרק ב'

בחסות המאבקים המשותפים נגד שלוש הרפורמות - רגולציה, חקלאות והעלאת גיל פרישה לנשים - התהדק השבוע שיתוף הפעולה בין חברי העבודה למרצ. שעות של שיחות במשרד האוצר הובילו ליצירת דופן שמאל חזקה בת 13 מנדטים לממשלה. מרצ נתנה גיבוי למפלגת העבודה בדרישותיה לתקן את הרפורמה בחקלאות ואילו העבודה (למרות שאין לה עניין ברפורמה ברגולציה) נתנה גב למאבק של מרצ נגד הקמת רשות הרגולציה.

השרים ליברמן ופורר זוקפים לזכותם את העובדה שהצליחו (או יצליחו אחרי קריאה שנייה ושלישית) לפתוח את שוק הפירות והירקות ליבוא ולהוזיל מחירים. בראיון למעריב לאחר מינויו אמר שר האוצר: "הכנסנו לתוך התקציב מספיק עזים שנוכל להוציא כדי לגייס תמיכה". והנה איזה פלא לאחר שיחות סוערות ומו"מ אינטנסיבי נמצאה העז ברפורמת החקלאות - הרפורמה הספציפית בענף ההטלה, שנראית בדיוק כמו "עז" שליברמן הכניס פנימה כדי שיהיה לו על מה לוותר.

לא סתם הוא נראה כחתן ביום חופתו במליאת הכנסת ביום חמישי בבוקר, חגיגי ונמרץ ובעיקר מרוצה - הוא הצליח (לפחות נכון לכתיבת שורות אלו) לעשות את הבלתי ייאמן ודווקא בקואליציה כל כך הטרוגנית להביא להסכמה רחבה סביב תקציב וחוק הסדרים (הגדול ביותר שראתה הכנסת מימיה). אבל ליברמן, או ראש הממשלה לצורך העניין, לא צפו את מריבות אביר קארה-מוסי רז סביב הקמת רשות הרגולציה.

בשיחות עם קארה הוא נשמע נחוש שלא לשנות פסיק בתוכניות להקמת הרשות, זו שהציגו בחגיגיות גדולה גם בנט וגם שר המשפטים סער עם הקמת הממשלה. מאחורי הקלעים נדרשו גם שלום שלמה וגם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס לעניין, בניסיון להביא את קארה להסכים לפשרה במה שהיה לספינת הדגל של ימינה כולה. ולא רק זו אלא שמאחורי הקלעים יצאו בימינה נגד חבר מפלגתם וטענו כי הוא מסכן את הקואליציה כולה. לשווא.

וכך כמו בחוק האזרחות, גם בחוק ההסדרים, דווקא מפלגתו הקטנה של ראש הממשלה היא שמספקת בסיטונות את הדרמות והמשברים הקואליציוניים. מעמיחי שיקלי, דרך הפורשים למיניהם ועד לקארה, סגן ראש הממשלה, שמסרב להתיישר עם הקואליציה. בנט רצה להקים "יש עתיד" שכל חבריה נאמנים ליו"ר ומצא את עצמו עם מפלגת עצמאים שבה כל ח"כ הוא ראש ממשלה בפוטנציה.

3. התרופה להצלת הקואליציה הצרה

מספר החולים הגבוה בכנסת לעומת מספר האצבעות הדחוק של חברי הקואליציה, גרם ליו"ר הכנסת מיקי לוי להידרש לנושא ולגבש מתווה הצבעה חריג לחולי קורונה ביציע המבקרים. עד עתה לא הורשו מי שנמצאו מאומתים לקורונה להגיע לכנסת, ובזמנו לוי עצמו אף נעמד על הרגליים האחוריות כדי למנוע מח"כ ולדימיר בליאק להגיע למליאה כדי להשתתף בהצבעה על חוק יסוד הממשלה בהתאם להמלצת גורמי המקצוע במשרד הבריאות.

אלא שנוכח המאבקים המתמשכים עם האופוזיציה וחוסר היכולת לייצר הסכמות בשום נושא ונוכח מספר מאומתים גבוה וחזרתה של הקורונה (או הדלתא), החליט לוי לקבל על עצמו את האחריות וליצור מתווה הצבעה בחוקים שבהם נדרש רוב מיוחד. המתווה ישרת כמובן הן את הקואליציה והן את האופוזיציה, אבל נועד להיות מכשיר הנשמה לקואליציה הצרה ולמנוע את נפילתה בטרם עת.

על פי התוכנית שהגיעה לידי גלובס - חבר כנסת שיימצא חיובי לקורונה יוכל להגיע להשתתף בהצבעות במליאה (שבהן נדרש רוב מיוחד) באמבולנס. לאחר מכן הוא ייכנס לחלל ייעודי ביציע המבקרים דרך שרוול שיוצב במבנה הכנסת לרגע ההצבעה בלבד ומיד ישוב לביתו. ח"כ בליאק אמר אז בראיון ל-103 "בוא נחשוב שאם היינו עכשיו בסיפור של התקציב, הממשלה הייתה נופלת בגלל שחבר כנסת כזה או אחר היה חולה. חייבים למצוא לזה פתרון, כמו שיש פתרון למבודדים צריך להיות גם פתרון לחולים". באיחור קל, נראה שעמדתו התקבלה.