תעלול מסחרי? בנקסי נכנס לתחום ה-NFT, ואז התברר: מדובר בתרמית

מי שגלש באתר של אמן הרחוב בנקסי ביום שלישי האחרון נתקל בהפנייה למכירה פומבית של פריט NFT שיצר • אספן בריטי שילם סכום אסטרונומי עבור היצירה, ואז התגלה כי זו הונאה • הכסף הוחזר לאספן, ולא ברור אם מדובר בפריצה לאתר של בנקסי או בניסיון להשיג תשומת לב

תצוגה של בנקסי בדרום לונדון, שנת 2019 / צילום: Shutterstock, Bruno Mameli
תצוגה של בנקסי בדרום לונדון, שנת 2019 / צילום: Shutterstock, Bruno Mameli

ביום שלישי האחרון, כל מי שגלש בדף הבית של אמן הרחוב האלמוני בנקסי נתקל בהפניה למכירה פומבית שמתרחשת אונליין, בה נמכרות מה שנראה כמו יצירותיו הדיגיטליות הראשונות של האמן, ב"אסימוני" NFT. NFT הוא כמו "אסימון" דיגיטלי, שניתן לרכוש בכסף אבל לא להחליף באף מטבע דיגיטלי אחר , ולכן הוא משמש בעיקר לרכישת יצירות דיגיטליות שנסחרות ב"אסימונים אלה". האסימון משמש כמו קבלה או תעודת אותנטיות, המעידה על בעלות על הפריט המקורי - אבל לא מקנה זכויות יוצרים או בלעדיות לבעליו.

היצירה שהוצעה למכירה - "הפצה אדירה של אסון שינויי האקלים" - הועלתה לדף האינטרנט, שהורד מאז, על ידי משתמש המכונה "גאאקמאן", כינוי שבעבר השתמש בו בנקסי. לרגע היה נראה כאילו נרשמה פה היסטוריה, וזאת תהיה הפעם הראשונה שבנקסי סוחר ביצירה דיגטלית שלו.

אספן אמנות בריטי הסוחר בפריטי אספנות דיגיטליים ומגדיר את עצמו כמעריץ ענק של בנקסי, הציע בעבור היצירה סכום של 335 אלף דולר במטבע הקריפטו את'ריום. ההצעה התקבלה מיד לאחר שהוגשה, מה שהוביל את אספן האמנות לחשוד שמדובר בהונאה.

אך ברוח אופיינית לבנקסי, הגיע עוד טוויסט לא צפוי ומסתורי בעלילה כאשר כל הכסף הוחזר לאספן במלואו לאחר הרכישה, בניכוי עמלת העסקה. תיעוד ההעברות של את'ריום תומך בעדותו. הנציגים של בנקסי לא סיפקו הסבר על הימצאותו של הלינק המפנה למכירה באתר הבית הרשמי של האמן, אך מאוחר יותר הבהירו כי שום מכירה פומבית במטבעות דיגיטליים אינה קשורה אליו כלל. גם הפלטפורמה המקוונת בה נערכה המכירה הפומבית והתבצעה בה העסקה המוזרה סירבה להגיב אם היא תשיב לאספן את דמי העמלה.

השתלשלות האירועים הלא שגרתית הובילה את אספן האמנות להשערה לפיה האתר של בנקסי נפרץ על ידי האקר עם אג'נדה אתית שניסה להוכיח נקודה באשר ליכולת האבטחה של עסקאות במטבעות ואסימונים דיגיטליים. "אולי הוא נבהל מתשומת הלב האדירה שמשך אליו", אמר האספן לCNN, "אני לא בטוח, אבל שמח שקיבלתי את כספי בחזרה".

ספקולציה נוספת שעלתה על ידי הגולשים הציעה שכל הסיפור הוא בכלל תעלול של האספן עצמו, שרצה למשוך אליו תשומת לב, למרות שהוא הכחיש טענה זו מכל וכל והביע רצון לרכוש יצירה אמתית של בנקסי, יום אחד.