שני מתקני התפלת המים נסגרו עד להודעה חדשה בשל זיהום

במתקני ההתפלה בפלמחים ובשורק התגלה זיהום בים, שטרם ידוע מקורו • אין פגיעה באספקת המים לתושבים

מים צהובים בחוף פלמחים / צילום: תמונה פרטית
מים צהובים בחוף פלמחים / צילום: תמונה פרטית

מתקני ההתפלה בפלמחים ובשורק נסגרו לשימוש עד להודעה חדשה. זאת, לאחר שהתגלה זיהום בים, שטרם ידוע מקורו. אספקת המים לתושבים נמשכת כסדרה, שכן מקורות מגבה את הביקוש.

אתמול (ד') במהלך שעות הבוקר, נסגר מתקן ההתפלה בפלמחים למספר שעות בשל עומס בטיפול המקדים, שנגרם לפי רשות המים בזיהום שמקורו בפריחת אצות. ואולם, לאחר מספר שעות חזר המתקן לעבודה.

בבדיקת מעבדה שנערכה על ידי מכון חקר ימים ואגמים נמצא כי העומס בקו היניקה של מתקן פלמחים הוא זיהום בים, והיום, הושבת המתקן שוב. אליו הצטרפו בשעות האחרונות גם מתקן ההתפלה בשורק, גם הם בשל הזיהום, שגרם לעכירות גבוהה במי הים. בשלב זה, אין צפי לחזרת המתקנים לפעילות, וזאת בשל הוראת משרד הבריאות.

תושבי פלמחים התלוננו ביומיים האחרונים על מים עכורים בעלי צבע ירוק-צהבהב ודגים מתים בחוף פלמחים. דגימות של מי הים שנדגמו בתוך מתקן ההתפלה נשלחו למכון לחקר ימים ואגמים. לפי בדיקות המכון, מדובר בחומר אורגני בשם פאופיטין שמקורו בפירוק של פיגמנט הכלורופיל, הפיגמנט שמקנה צבע ירוק לאצות. עם זאת, ייתכן שהאצות אינן מסבירות לבדן את העכירות הגבוהה, ושקיים מקור זיהום נוסף אורגני. בשלב זה אין תוצאות מלאות לבדיקות, ובמכון לחקר ימים ואגמים מבררים את הדברים.

מים צהובים בחוף פלמחים / צילום: תמונה פרטית
 מים צהובים בחוף פלמחים / צילום: תמונה פרטית

פריחת מיקרו-אצות היא תופעה שמתרחשת בחופי ישראל בכל שנה במהלך חודשי האביב וסוף הקיץ. פריחת אצות אותרה במהלך סוף יולי גם במפרץ חיפה במסגרת דיגומי הניטור הלאומי.

לפי ד"ר צוראל, מהמרכז מדעי לניטור ומחקר, היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה, "אמנם מדובר בתופעה שנתית מוכרת, אך התחממות הים, בתוספת עודפי קולחין שמוזרמים לנחלי החוף במהלך השנה, תורמים לפריחות גדולות יותר וממושכות יותר. פריחת מיקרו-אצות עלולה להיות גם רעילה לבעלי חיים ימיים. במקרה הנוכחי בפלמחים לא תועדה תמותה מסיבית של דגים. אמנם צולמו מספר דגים על החוף, אך מדובר במעט פרטים של דג פולש מהמין לגימון נודד (המוכר בשם אבו נפחא), שפלש לים התיכון בשנים האחרונות. מכיוון שהוא אינו אכיל, דייגים שתופסים אותו משליכים אותו מת לים ומשם הוא נשטף לחוף. מרבית הדגים המתים שנשטפים לחוף לאורך חופי ישראל במשך השנה, שייכים למין זה".

בישראל פועלים חמישה מתקני התפלה, האחראים על כ-80% ממי השתייה של התושבים. ארבעה מהתקנים מוחזקים בידיים פרטיות, והחמישי מצוי בבעלותה של חברת הבת של מקורות - אך יעבור גם הוא לידיים פרטיות בהמשך, כאשר כרגע מתנהל מכרז למכירתו. סך התפוקה המקסימלית הנוכחית של חמשת המתקנים היא עד 600 מיליון קוב מים בשנה. לפי הצפי, עד שנת 2024 יוקמו עוד שני מתקני התפלת מים, שיספקו 100% ממי השתייה לתושבים. כלל המתקנים, ימצאו בידיים פרטיות.

מרשות המים נמסר: "עקב מצב הים ובהנחיית משרד הבריאות נסגרו היום מתקני ההתפלה שורק ופלמחים. המתקנים נסגרו כאמצעי זהירות, אספקת המים ממשיכה כסדרה ללא שיבושים בכמות ובאיכות המים. לאחר דיגומים למצב הים מחר בבוקר והערכת מצב תינתן החלטה לגבי המשך עבודה. יתר מתקני ההתפלה עובדים כסדרם".