הממונה על התחרות לא מאפשרת לקשת לרכוש יותר מ-25% ממניות RGE, אך מאשרת את מיזם השידורים באינטרנט

הממונה על התחרות אישרה את המתווה לפיו קשת ו-RGE יקימו במשותף פלטפורמת שידורים על גבי האינטרנט (OTT) • הרשות לא מאשרת את מתווה העסקה לפיו קשת תרכוש 49% ממניות RGE, והגבילה את אישור העסקה באחזקות נמוכות יותר

שי רקנאטי, מבעלי קבוצת R.G.E / צילום: פזית עוז
שי רקנאטי, מבעלי קבוצת R.G.E / צילום: פזית עוז

עכשיו זה רשמי: הממונה על התחרות מאשרת את המתווה שלפיו קשת ו-RGE - המחזיקה בבעלות על ערוצי ספורט, ערוץ הילדים ולוגי, פלטפורמת התוכן לילדים BIGI וערוץ הכנסת - יקימו במשותף ובחלקים שווים פלטפורמת שידורים על גבי האינטרנט (OTT) אך לא מאפשרת לקשת להחזיק יותר מ- 25% ממניות RGE.  כפי שנחשף לראשונה בגלובס הרשות אינה מאשרת את מתווה העסקה שלפיו קשת תרכוש 49% ממניות RGE, והגבילה את אישור העסקה באחזקות נמוכות יותר.

רשות התחרות מצאה כי ההסכם להקמת פלטפורמת ה-OTT יביא להגברת התחרות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית. עם זאת, בדיקת הרשות העלתה שהתכנים בהם מחזיקים הצדדים נחשבים כתכני עוגן שחיוניים לפעילותן של כלל הפלטפורמות. RGE מחזיקה ערוצי ספורט, ערוץ הילדים ולוגי, פלטפורמת התוכן לילדים BIGI וערוץ הכנסת. קבוצת קשת מחזיקה בערוץ הטלוויזיה קשת 12, בחברת החדשות חדשות 12 ומפעילה את האתרים מאקו ו- N12. כפועל יוצא מכך בחנה הרשות בחנה האם סביר כי קשת ו-RGE ינסו לפגוע בפלטפורמות המתחרות באמצעות התכנים שהן מספקות להן.

מההחלטה עולה כי כיום עיקר ההכנסות של קשת וRGE מתבססות על מספר המנויים של הפלטפורמות המתחרות, בין אם באופן ישיר בהתאם לחוזה ביניהן ובין אם באופן עקיף דרך הכנסות מפרסומות. הבדיקה העלתה שבטווח הזמן הקצר שלאחר הקמת הפלטפורמה החדשה, לא צפוי שינוי משמעותי במבנה ההכנסות של הצדדים למיזם ולא קם חשש של ממש לפגיעה בתכנים שיספקו קשת ו-RGE לפלטפורמות האחרות באופן שיפגע בתחרות ביניהן. לכך מצטרפות נסיבות נוספות המבטיחות כי התחרות בין פלטפורמות הטלוויזיה הרב ערוצית לא תפגע, בין היתר נוכח הרגולציה הקיימת בתחום.

הממונה מציינת כי ענף התקשורת מאופיין בדינמיות רבה, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת השינויים הרגולטוריים הצפויים בו, מה שמחזק את הצורך בבחינה מחודשת של ההסדר בטווח זמן קרוב יחסית.

לכן פטור שניתן על ידי הממונה להסכם (הקמת הפלטפורמה ורכישת המניות) ניתן לתקופה מוגבלת של ארבע שנים בלבד. לקראת תום תקופת הפטור יגישו הצדדים לממונה בקשה חדשה שתיבחן בהתאם לתנאי השוק באותו מועד, והממונה תוכל לאשר את הבקשה, לא לאשר אותה או להתנות את האישור בתנאים.

נזכיר כי לפני ימים ספורים חשפנו בגלובס כי הממונה מערימה קשיים על מתווה העסקה המקורי ודורשת כי אחזקות קשת בעסקה לצורך קבלת האישור לא יעלו על 30%.

העסקה ככל הנראה תאושר כבר בשבוע הבא

אישור העסקה אמור היה להסתיים כבר באמצע חודש יולי ולהיות למעשה ההחלטה האחרונה שקיבלה הלפרין, ואולם חילוקי הדעות והשיחות מול קשת ו-RGE על מתווה חליפי מנעו את אישור העסקה עד כה. כעת מעריכים מקורבים כי היא צפויה לקבל אישור סופי במהלך השבוע הקרוב - במשמרת של הממונה החדשה, מיכל כהן.

נזכיר כי במרץ השנה הודיעה קבוצת קשת על רכישת 49% ממניות RGE בתמורה ל-90 מיליון שקל מידי הזרוע העסקית של משפחת רקנאטי. בכך הייתה אמורה להיכנס למעשה "גב אל גב" על אותן מניות שהחזיק עד זמן קצר קודם כן איש העסקים לן בלווטניק, מבעלי רשת 13 - שמכר בתחילת השנה את מניותיו ב-RGE למשפחת רקנאטי, מה שהפך אותה לבעלת השליטה בחברה.

המניע העיקרי למהלך הוא הקמת פלטפורמת OTT משותפת, שתשלב את התכנים שקשת מייצרת - תוכן למבוגרים וחדשות - עם התכנים של RGE, בעיקר ערוץ הספורט ותוכן לילדים באמצעות BIGI. הפלטפורמה החדשה תשחרר את קשת מהתלות שיש לה כיום ב-yes ובעיקר בהוט, ותפתח לה פוטנציאל מסחרי שצפוי לעמוד על עשרות מיליוני שקלים בשנה.

כאמור קשת פועלת כיום באמצעות ארבע זרועות עיקריות: ערוץ קשת 12; אתרי האינטרנט מאקו ו-N12; קשת אינטרנשיונל; והזרוע העסקית של הקבוצה, המשקיעה בעסקים שבהם זמן האוויר יכול לייצר קפיצת מדרגה שבהמשך ימומש לרווח. בשל השינוי במודלים העסקיים בתחום המדיה, החברה חיפשה במשך תקופה ארוכה שותפים להעברת חלק מהתוכן לפלטפורמות אינטרנטיות (OTT), שתאפשר אמצעי הכנסה נוספים שאינם מבוססי פרסומות בלבד.

בעבר בחנה קשת את האפשרות להקים פלטפורמת OTT עם אקספון. בתחילת הדרך נבחנה האפשרות שבמיזם כזה תהיה RGE שותפה, אולם העובדה שלן בלווטניק, מבעלי רשת 13, היה אז בעל מניות ב- RGE, הפכה את המהלך לכמעט בלתי אפשרי מבחינת ההגבלים העסקיים. בסופו של דבר הושגו הסכמות בין קשת לאקספון, אך בסופו של דבר העסקה לא יצאה לפועל.

קשת המשיכה לחפש שותפים אסטרטגיים, ובינתיים התחוללו שינויים גם במבנה הבעלות ב-RGE: בלווטניק מכר את מניותיו בחברה למשפחת רקנאטי. בכך הוסר מחסום משמעותי בפני שיתוף-הפעולה.

בעבר היו חוזקותיה של קבוצת RGE בתחום הספורט והילדים. ערוץ הילדים שלה שודר בהוט וב-yes, אולם בשנים האחרונות הוא הוסר משתי הפלטפורמות הללו, וכפועל יוצא מכך, האפשרות היחידה שלה להמשיך ולשדר הייתה על גבי האינטרנט - וכך הוקמה פלטפורמת BIGI.

עוגן פעילות משמעותית נוסף של RGE הוא כאמור ערוץ הספורט, אולם גם הוא נחלש מאוד בשנים האחרונות, לאחר שאיבד כמעט את כל הזיכיונות המשמעותיים שהיו לו - בעיקר לצ'רלטון. מבין הזכויות המשמעותיות, נותרו בידיו רק זכויות השידור של ליגת האלופות. אומנם הערוץ מחזיק בזכויות השידור של הליגה הצרפתית, שממש לאחרונה הצטרף אליה ליאו מסי, אך עד כה לא היה מדובר בליגה אטרקטיבית במיוחד - ועוד מוקדם לקבוע עד כמה הדבר ישפיע על הצפייה בערוץ.

ההחלטה המתגבשת ברשות התחרות משאירה אומנם את קשת עם המניע העיקרי לגיבוש העסקה - הקמת OTT - אולם פוגמת בכוח שלה להשפיע. היא גם גורמת לה להיות תלויה יותר בהסכמתו של בעל המניות האחר, שי רקנאטי, לצעדים שקשת מבקשים להוביל.

ההצלחה של קשת

נזכיר כי קשת היא כיום גוף התקשורת החזק והמצליח בישראל. היא מחזיקה ב-60% לפחות מנתח הצפייה בטלוויזיה, אך מאחר שהפרסום בה יקר יותר, נתח השוק הכספי שבידה גבוה יותר.

אתר מאקו שבבעלות קשת הוא אחד משלושת האתרים הגדולים בישראל, חברת החדשות של הקבוצה היא הגדולה והמשפיעה, והמותגים הטלוויזיוניים שבהפקתה הם נכס שבמשק-בית ישראלי ממוצע יתקשו לוותר עליו. יתרונה של קשת נובע בין היתר מהיכולת שלה לייצר חזון ולחשוב עסקית כמה צעדים קדימה, תוך נכונות להשקיע בעתיד גם תשומות ניהול וגם כסף.

כך גם התכוננה קשת לעסקה עם RGE: הכוונה הייתה לא רק לרכוש מניות, אלא גם להשקיע כסף בהפיכת הערוצים לאטרקטיביים. זאת, בין היתר, באמצעות שיפור הניהול הקיים.

אומנם גם במתווה העסקה המקורי קשת לא אמורה הייתה להיות בעלת השליטה, אולם הכוח שאמור היה להיות בידיה, כמי שמחזיקה 49%, גדול לאין שיעור ממצב שבו בידה שליש מהמניות בלבד. מכאן גם הירידה ביכולת להשפיע על הניהול, שמשפיע על התוכן שיופיע ב-OTT המשותף.