חושבים ששוק הנדל"ן בישראל בטירוף? תראו מה קורה באוסטרליה

למרות השפעות המגפה, מחירי הדיור באוסטרליה זינקו ב-12 החודשים האחרונים ב-18.4%, כמעט פי 11 לעומת העלייה בשכר השנתי הממוצע • הסגרים שהוטלו על 60% מאוכלוסיית המדינה בחודשיים האחרונים עלולים לדחוף את המחירים עוד

סידני. עלייה של 1.8% במחירי הדירות בחודש שעבר / צילום: Shutterstock, Taras Vyshnya
סידני. עלייה של 1.8% במחירי הדירות בחודש שעבר / צילום: Shutterstock, Taras Vyshnya

למרות השפעות מגפת הקורונה, בשנה האחרונה נרשמה עלייה במכירות הבתים באוסטרליה, במקביל להתייקרות הדירות. מאז מרץ - אז היה השיא - מורגשת האטה: חודש אוגוסט הסתכם בעלייה של 1.5% "בלבד".

מחירי הדיור באוסטרליה זינקו השנה ב-15.8% מאז תחילת השנה, וב-18.4% ב-12 החודשים האחרונים - בניגוד מוחלט לעלייה המזערית של 1.7% בשכר השנתי הממוצע. "מחירי הדיור זינקו כמעט פי 11 מהר יותר, לעומת עליית השכר בשנה החולפת, ובכך הציבו מחסום משמעותי בפני כל מי שמבקש לעצמו בית משלו, ועדיין אין לו", כך אמר ל"בלומברג" טים לוואלס, מנהל המחקר בקבוצת CoreLogic, שפרסמה השבוע את הנתונים.

לוואלס ציין שהתופעה החריגה הזאת מקבלת ממד נוסף נוכח סגרי הקורונה הרחבים שהוטלו על שתי הערים הגדולות של אוסטרליה - מלבורן וסידני. אבל בעוד שהסגרים משפיעים על נטיות הצרכנים לביצוע עסקאות, הם כנראה השפיעו יותר על מספר הנכסים שנמכרו ולא על המחירים שלהם, שהמשיכו לטפס עוד ועוד, הוא מפרש.

אולם לוואלס מציין שההאטה שנרשמה בחודש אוגוסט ("רק" 1.5%) מייצגת איזושהי תקרה סבירה של מחירים, וזאת לא תוצאה ישירה של הסגרים, שהכניסו כמעט 60% מהאוכלוסייה האוסטרלית לתוך מגבלות הדוקות, כחלק מההתגוננות ממגפת הקורונה. לוואלס מדגיש שלמרות ההאטה של אוגוסט, דווקא הסגרים עלולים לדחוף את המחירים למעלה, משום שהם מגבילים את היצע הבתים למכירה.

מלבורן זולה מעט

תמונת המצב של חודש אוגוסט במספרים מראה כי מחיר חציוני של בית בסידני עומד החודש על קצת יותר מ-1.2 מליון דולר אוסטרלי (עליה של 1.9% בחודש אוגוסט), בעוד דירה בסידני עומדת על מחיר חציוני של 800 אלף דולר בקירוב (עלייה של 1.4%). מלבורן זולה מעט יותר ביחס לסידני - שם, בית שווה 950 אלף דולר אוסטרלי (עלייה של 1.4% באוגוסט), בעוד שמחיר חציוני של דירה הוא קצת מעל 600 אלף דולר אוסטרלי (0.5%). דווקא העיר קנברה רשמה את הזינוקים המרשימים מכולם החודש: מחיר חציוני של בית שם עלה ב-2.4% באוגוסט, לקצת יותר מ-900 אלף דולר אוסטרלי (1 דולר אוסטרלי = 0.74 דולר אמריקאי).

מלבורן. זולה מעט יותר ביחס לסידני / צילום: Shutterstock, Shuang Li
 מלבורן. זולה מעט יותר ביחס לסידני / צילום: Shutterstock, Shuang Li

שוק השכירות מושפע מהסגרים

בשוק הדיור לשכירות, הסגרים דווקא מורגשים היטב. סגירת הגבולות הבינלאומיים של אוסטרליה בעקבות המגפה הביאה להאטה בעליות מחירי הנכסים בשוק של הדיור להשכרה, שעלו בפחות מחצי, לעומת העליות בשכר הדירה עצמו. המגמה הזאת בולטת ביותר בשתי הערים שספגו את הסגרים הכבדים ביותר - בסידני ובמלבורן.

לוואלס מציין שמגמת ההאטה בעליית הערך של הנכסים בשוק הדיור לשכירות בשתי הערים הגדולות משקפת את ההישענות של שוק השכירות על מהגרים זמניים וסטודנטים זרים, שבימים כתיקונם מעלים את הביקוש לדירות להשכרה, ועכשיו נחסמים בגבולות. ובכל זאת יצוין שלמרות הסגרים האלה, מספר הדירות השכורות באוסטרליה טיפס במהלך 12 החודשים האחרונים ב-8.2%. זאת העלייה המשמעותית ביותר מאז שנת 2008. אבל הפער בין הזינוק העצום בעסקאות הנדל"ן באוסטרליה לבין מחירי השכירות גרר את תשואות השכירות הגולמיות ל-3.32%, הנתון הנמוך ביותר אי פעם.

עליות המחירים בערים הגדולות באוסטרליה בחודש שעבר:

סידני: 1.8%
מלבורן: 1.2%
בריסביין: 2%
אדלייד: 1.9%
קנברה: 2.2%

מקור: CoreLogic