מתנה לחג: בדקנו האם הפלייסטיישן 5 שווה את ההמתנה הארוכה

אמנם הגרסה האחרונה של סוני פלייסטיישן יצאה לשוק בשנה שעברה, אך עדיין קשה להשיג אותה בחנויות בארץ • יצאנו לבדוק מה חדש ושונה בפלייסטיישן 5 והאם זה שווה את ההמתנה, או שאפשר כבר לחפש מתנה אחרת לחגים

סוני פלייסטיישן 5. חוויה טובה יותר מהדור הקודם / צילום: Shutterstock, Rokas Tenys
סוני פלייסטיישן 5. חוויה טובה יותר מהדור הקודם / צילום: Shutterstock, Rokas Tenys

כדי להבין בצורה הטובה ביותר את החוויה כשמשחקים בפלייסטיישן 5, אפשר ישר לדבר על השלט שהתחדש, גם מבחינת עיצוב וגם מבחינת היכולות. הדרך הכי טובה להסביר על החוויה היא בעזרת אחד המשחקים הייעודיים של סוני שמגיעים עם הקונסולה - "Astro’s Playroom" שמוכיחים את היכולות החדשות של השלט.

אז ראשית, נתחיל עם השלט - DualSense. השלט השחור המוכר מ- PS4 עם הלחצנים בצבעים המסורתיים, מקבל עיצוב מחודש בצבעי לבן ושחור. השלט נראה מלכותי יותר, אפשר אולי להשוות את זה לסוג של חללית כזאת. השלט גדול יותר, וככל הנראה זה מה שמאפשר את המנגנונים החדשים שיש בו. למעשה, זה כבר לא רק ללחוץ על כפתור ולצפות שיקרה משהו, אלא השלט עצמו מקבל חוויה שלמה.

בתוך השלט יש מנגנון הפטי (Haptic), שמשדרג את הרטט הרגיל שאנחנו מכירים. אתם זוכרים שכאתם יורים במשחק יריות ויש רטט כחלק מהמשחק? אז כעת, הרטט והתחושות מהשלט הופכות להיות מדויקות יותר ומתוזמנות בהתאם לתחושה.

הקונסולה והשלט של הפלייסטיישן 5 / צילום: Shutterstock, mkfilm
 הקונסולה והשלט של הפלייסטיישן 5 / צילום: Shutterstock, mkfilm

כששיחקתי במשחק שהותאם לפלייסטיישן 5 של ספיידרמן Marvel's Spider-Man: Miles Morales, כל רטט הותאם לפעולה: לדוגמה כשהרכבת עוצרת, אז השלט רוטט בהתאם לסיבוב של הגלגלים, וישנו רטט מיוחד שמציין את העובדה שהרכבת עוצרת. ובפועל - יש מנעד שלם של פידבקים שמאפשרים לחוות את מה שקורה בתוך המשחק.

הזכרתי בהתחלה את המשחק המיוחד של סוני, Astro’s Playroom. סוני עשתה מהלך גאוני ושחררה משחק קצר שאמור להציג את היכולות של השלט החדש: אם במשחק אתם תשוגרו בחללית, אתם תרגישו את זה ברטט מותאם; אם עכשיו דמויות מסוימות נכנסות לתוך השלט, אתם תרגישו כאילו משהו נופל על השלט ונכנס פנימה; אם אתם סוגרים את הריצ'רץ' מאחור של החליפה, אתם תחליקו את היד שלכם על משטח המגע ותרגישו כאילו באמת סגרתם עכשיו רוכסן. או במילים אחרות - השלט מתעורר לחיים ומכניס אתכם עוד יותר למשחק.

לצד המנגנון ההפטי המדהים הזה, לשלט יש מיקרופון מובנה שעובד אחלה, דמיינו במשחקים שתוכלו להשתמש בזה כדי לעבור שלבים (נגיד לעשות רוח לתוך המיקרופון ולסובב שבשבת), ויש גם רמקול מובנה בפנים.

השלט לא תקול - יש בו הפתעה

למען האמת - בהתחלה חשבתי שקיבלתי שלט תקול. הכפתורים האחוריים - L2 ו-R2 הגיבו לי לפעמים קשה מדי והתנגדו אליי מדי - כאילו אני צריך להילחם בהם שיקרה משהו. אז נפלה לי בי ההבנה, שישנה תכונה נוספת של השלט שהרשימה אותי לחלוטין, בשם Adaptive Triggers.

הכפתורים האלו יוצרים מנעד רחב של התנגדויות לפי המשחק ולפי הדרישות. זה לא רק לחיצה, אלא לחיצה ברמות שונות. הדרך הטובה ביותר היא להדגים: באחד המשחקים ששיחקתי, Returnal, הדמות שלכם תוכל לירות באקדח או ברובה באופן רגיל - אבל המקש יתנגד אליכם, שכן אם תלחצו חזק יותר ותעברו את ההתנגדות - תוכלו להפעיל חלק מיוחד ברובה.

ולמעשה, החוויה הזו הייתה שווה את זה. קיבלתי שלט שלא רק כיף יותר לאחוז בו, אלא גם מאפשר ליצור חוויות אדירות בעת המשחק. כעת אפשר לעבור ולבחון את הקונסולה עצמה.

העיצוב, נחשו - לבן. הקונסולה נראית מרשימה יותר, נראית באמת הדור הבא של PS4, ואין ספק שסוני השקיעה את חטיבות העיצוב שלה כדי שזה ייראה כמו משהו ממקום אחר. אני חייב להודות שהקונסולה אכן ענקית - אם הדור הקודם שכב לי בתוך כוננית מתחת לטלוויזיה, כעת פלייסטיישן 5 עומד לתפארת ליד המסך.

וזה לא בהכרח דבר רע, אלא יש בזה הרבה יותר מהדור הקודם - כך שהגודל ללא ספק משמעותי במקרה שלנו (בהמשך לדיווח מהחודש שסוני הכריזה על דגם חדש ששוקל פחות ונחשב קל יותר).

מתיחת הפנים של ממשק ההפעלה

ובדומה לקונסולה עצמה, גם הממשק בפנים עבר מתיחת פנים משמעותית. קודם כל, עיצובית - מערכת ההפעלה נראית חגיגית יותר, זיקוקים וגיצים עפים בחדווה כשפותחים את הקונסולה.

אם עד עכשיו "עמוד הבית" של הפלייסטיישן כלל את כל התוכן, כעת סוני החליטה לפצל ללשוניות של משחקים ומדיה באופן כללי. אם תלחצו על כפתור הבית בשלט, כפתור הפלייסטיישן, יפתח לכם תפריט מהיר שכזה עם אייקונים שונים: עמוד הבית, לחזור למשחק, התראות, "Game Base" - המאפשר לכם לראות את החברים שלכם ומה שיחקתם לאחרונה איתם, מוזיקה, סאונד, שליטה על המיקרופון, האקססוריז האחרים ועוד.

משמע - אתם לא צריכים לצאת מהמשחק לגמרי אל עמוד הבית כדי לבדוק סטטוסים או כדי לשנות כל מיני דברים. אם תלחצו לחיצה ארוכה על הכפתור, תצאו לגמרי לעמוד הבית.

מעל לאייקונים הקטנים בתפריט המהיר הזה, יהיו לכם כרטיסיות כאלו עם עדכונים מהמשחקים השונים שאתם משחקים: לדוגמה המצב שלכם במשימות שונות והקלטות וצילומים שעשיתם במשחק. המערכת יודעת לנסות לחשב כמה זמן ייקח לכם לבצע משימות בתוך המשחק, פיצ'ר נחמד במיוחד.

נעבור למפרט: המעבד בקונסולה הוא Zen 2, הכולל 8 ליבות של AMD במהירות של עד 3.5 GHz. גם המעבד הגרפי של AMD והוא RDNA 2. לקונסולה יש 16GB RAM - יש תמיכה ב- 4K ועד 12 פריימים לשנייה. המכשיר מתהדר בכונן SSD בנפח 825GB.

מתוך כל שטח האחסון, 150GB ילכו לקבצי מערכת והכל, כך שיהיה פחות מקום אחסון. בפלייסטיישן החדש יש תמיכה בקצב רענון דינמי - מה שאומר שקובץ הרענון של הקונסולה יותאם לפי הדרישה, מה שחוסך סוללה כי הוא לא פועל ברמות הגבוהות של הזמן.

אין בשורה גדולה מבחינה גראפית

מבחינת הגרפיקה, סוני הכניסו תמיכה בטכנולוגיית RayTracing (ניתוב קרניים) - הקשורה לאפקטים של השתקפות ותאורה. בגרפיקה ממחושבת משתמשים בזה כדי לחשב תאורה לתמונות תלת ממד שנצורה באמצעות מחשב.

בעצם זו שיטה שמאפשרת יצירת תמונה בעזרת התחקות אחרי נציבי אור מהפיקסלים בתמונה והדמיה של המפגשים וההשפעות עם אובייקטים וירטואליים. ובשפה קצת יותר פשוטה - זה מאפשר חישוב מדויק יותר של הגרפיקה והתאמה של מה שאנחנו רואים. יש לציין שהחוויה טובה יותר, לא הרגשתי שיש בשורה משמעותית לגבי הגרפיקה.

חידוש נחמד שהוכנס לקונסולה החדשה, היא כניסה של USB-C - לצד כניסת USB רגילה כמו שאנחנו מכירים עד כה. עוד התייחסות חשובה היא לרעש הלא-קיים שהקונסולה מפיקה. בדרך כלל היו שומעים את הפלייסטיישן הקודם מרעיש ונוכח, פיזור החום טוב והקונסולה שקטה.

נכון לעכשיו, אין כמעט משחקים שתומכים בטכנולוגיות החדשות באמת. סוני כרגע אפשרה את הטכנולוגיות האדירות האלו מבחינת השלט ומבחינת הקונסולה, וכעת המפתחים השונים צריכים להיכנס ולגרום לנו לשנות את חווית המשחק האמיתית.

מה שכן - סוני התחייבה שרוב גדול של המשחקים שהיו זמינים בדור הקודם, יעבדו גם בחדש. בנוסף, מסכי הטעינה היו קצרים במיוחד, וכשאני אומר קצרים במיוחד, אני מתכוון שהיו רגעים שלא הספקתי ללגום מהבקבוק שלצידי, וספיידרמן חיכה שאשחק כבר (סליחה חבר).

האם באמת צריך לחבר למסך של סוני?

במסיבת העיתונאים האחרונה של ישפאר, יבואנית סוני בישראל, נאמר מבחינתה שאם הלקוחות רוצים להרגיש את החוויה הטובה ביותר - עליהם להיות באותה המערכת: משמע לא רק מספיק לרכוש את פלייסטיישן 5, אלא כדי לקבל את החוויה המקסימלית - צריך לחבר לזה מסך של סוני. אז ביקשנו, ושלחו אלינו מסך.

אחרי כמה ימים ששיחקתי בעזרת המסך של סוני, חיברתי את הפלייסטיישן למסך ישן יותר של חברת Hitachi. אז נכון שהגרפיקה נראית פחותה יותר (מדובר במסך ישן יותר) וברור שהצבעים יותר ברורים במסך החדש של סוני, אבל ברמה העקרונית - כל עוד יש לכם מסך מספיק מתקדם עם יכולות טובות ואתם לא רגישים לדברים הקטנים - אתם תקבלו חוויה טובה מספיק.

צריך לחדד את זה, המסך של סוני מספק חוויה כיפית. אין ספק שהגרפיקה יודעת להתכתב בתוך המערכת ובטוח בגלל שאלו מוצרים של אותה חברה, יש בניהן יחסי גומלין טובים. במסך החדש של סוני יש את המעבד החדש שלה, XR, עם טכנולוגיה שהחברה קראה לה "אינטליגנציה קוגניטיבית".

מבחינתם המעבד יודע לחלק את המסך לאזורים רבים ומזהה איפה המוקד בתמונה, אבל מנתח מערך של אלמנטים בבת אחת כמו שהמוח שלנו עושה. זה נשמע גדול ועצום, ואולי קצת יותר מדי. אין ספק שרואים נהדר ושומעים טוב במסך, אין ספק שהחוויה היא מהנה וממכרת, אבל בטווח הקצר של מספר שבועות שהקונסולה אצלי, הפומפוזיות של הטייטל לא באה לידי ביטוי בחוויה.

חשוב להגיד, כיום יש ביקוש גדול לקונסולות החדשות בכל העולם, אך בהתאמה יש חוסר אדיר בגלל הקורונה. נכון לעכשיו, לא קיים מלאי זמין בישראל לצרכן הרגיל. היבואן בישראל, ישפאר, מוכרים את הקונסולה עם כונן הדיסקים ב-2,449 שקלים, והגרסה הדיגטלית (בלי כונן) עולה 1,999 שקל. אין ספק בהשוואה לבשורה ולחוויה החדשה, המחיר במקום.

צריך להגיד את זה - לשחק בפלייסטיישן 5 הייתה חוויה טובה יותר מהדור הקודם. כשמשחררים קונסולה חדשה אחת לכמה שנים (פלייסטיישן 4 יצא בשנת 2013, פלייסטיישן 5 יצא בשנה שעברה), המבחן שהחברות צריכות לעמוד בו הרבה יותר גדול.

נדמה שסוני, אכן חידשה ושינתה את חוויית המשחק. השלט החדש והיכולות החדשות עושות כל-כך טוב בעת המשחק ואין ספק שסוני פתחו כאן דלת ענקית למפתחים להשתגע ולהתפרע. אני רק מחכה לראות עם איזה פיתוחים תעשיית הגיימינג תפתיע אותנו. סוני הביאה כאן בשורה ראויה ומתאימה.