ההכנסות נעלמו לאחר ההנפקה: הפיאסקו של יומן אקסטנשנס

דוחותיה הכספיים של החברה המפתחת ומשווקת מכשור רפואי לביצוע ניתוחים זעיר פולשניים, סיפקו דוגמה מובהקת לשבריריות המאפיינת את פעילותן של רבות מהמצטרפות החדשות למסחר בת"א בגל ההנפקות הנוכח

ניתוח עם הרובוט של יומן אקסטנשנז
ניתוח עם הרובוט של יומן אקסטנשנז

דוחותיה הכספיים של חברת יומן אקסטנשנס , שפורסמו בשבועות האחרונים, סיפקו דוגמה מובהקת לשבריריות המאפיינת את פעילותן של רבות מהמצטרפות החדשות למסחר בת"א בגל ההנפקות הנוכחי.

החברה, המפתחת ומשווקת מכשור רפואי לביצוע ניתוחים זעיר פולשניים, דיווחה על  עלייה ניכרת בהפסדיה, לכ-28 מיליון שקל בסיכום המחצית הראשונה של השנה, וגרוע מכך - היעלמות כמעט מוחלטת של הכנסות החברה, שהצטמקו לכ-1 מיליון שקל בלבד, לעומת כ-19 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020 - כלומר, צלילה של יותר מ-90%.

בדוחותיה מסבירה יומן אקסטנשנס, כי כתוצאה מהקשיים לפעול בשוק האירופי, חברת ההפצה המחזיקה בזכות בלעדית לשיווק מוצריה באירופה התעכבה בהוצאה לפועל של תוכנית שיווק המוצר, ובהזמנותיה למוצרים נוספים.

עוד עולה מהסבריה בדוחות, כי החברה נפגעה מהמשך משבר הקורונה באירופה, שבא לידי ביטוי בסגרים ובהגבלות תנועה, "אשר היקשו על פעולות שיווק ומכירה במדינות אלה ושיבשו באופן משמעותי את לוחות הזמנים בתוכניות השיווק והמכירה של מוצרי החברה".

לפי יומן אקסטנשנס, מגבלות התנועה באירופה ותעדוף תקציבים של מוסדות רפואיים למאבק בקורונה ייצרו "קושי משמעותי בהוצאה לפועל של אסטרטגיות שיווק ומכירה", וכן להפחתת "הביקוש למוצרי החברה באופן משמעותי".

כך חוזרת יומן אקסטנשנס להיות חברה של טרום שלב בניית המכירות, שנחשב ל"עמק המוות" עבור חברות מכשור רפואי, ומשקיעי ביומד בבורסה בתל אביב כבר שבעו ממנו מרורים לרוב בעבר.

החברה, שהוקמה בשנת 2012, גייסה בסוף שנת 2020 בבורסה בתל אביב כ-160 מיליון שקל, לפי שווי שהתקרב ל-600 מיליון שקל "אחרי הכסף", ומאז מנייתה צללה ביותר מ-60%, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-200 מיליון שקל בלבד. עם זאת, בזכות ההנפקה קופת המזומנים שלה תפחה, והיא עומדת על כ-125 מיליון שקל - סכום שיספיק לה לשנים הקרובות.

בעלי המניות העיקריים בחברה הם עתליה שמלצר, בעלת השליטה בקבוצת שלמה אחזקות, פליינג קרגו של האחים רייק, פסגות ומור השקעות.