שיפור צנוע בהכנסות והפסד רבעוני: דוחות חלשים לאחים יעקובי ולסיכו

שתי חברות הפרויקטים והתשתיות רשמו רבעון שלילי: לסיכו סבלה בעיקר מנזקים נמשכים במגזר ההקמה, את דוחות אחים יעקובי ממשיכות ללוות הערות רואי חשבון • שתי המניות זינקו בשיעורים חדים בשנה האחרונה

האחים פיני (מימין) ואמיר יעקובי / צילום: אריק סולטן
האחים פיני (מימין) ואמיר יעקובי / צילום: אריק סולטן

חברות הפרויקטים והתשתיות לסיכו ואחים יעקובי סיכמו בימים האחרונים את הרבעון השני של השנה בהפסדים, למרות שיפור בפעילות השוטפת.

מדוחותיה הכספיים של לסיכו  עולה שהחברה נפגעה מפעילות מגזר ההקמה שלה, מאז השנה שעברה החברה סובלת בו מנזק ועיכובים בכמה פרויקטים, מסבירה לסיכו. בסיכום הרבעוני החברה נפגעה בעיקר "מסילוק ידו של קבלן משנה מהותי" באחד מהפרויקטים, כלפיו היא מתכוונת "לנקוט הליכים".

כך, למרות שהכנסותיה הרבעוניות עלו בשיעור מתון של כ-1%, ל-167 מיליון שקל, הרווח הגולמי שלה נשחק בצורה משמעותית והיא נגררה להפסד רבעוני של יותר מ-5 מיליון שקל, אחרי רווח נקי דומה (5.5 מיליון שקל) ברבעון המקביל של השנה שעברה.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה המגמה דומה, עם שיפור של 13% בהכנסות (שהגיעו ל-345 מיליון שקל) והפסד של כ-9.5 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של קרוב ל-4 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020 - שנה אותה סיכמה ברווח נקי של כ-9 מיליון שקל.

לגבי הפגיעה בפעילות מגזר ההקמה מדווחת לסיכו, כי אחרי שבשנה שעברה נרשמו הפסדים בכמה פרויקטים, במהלך שני הרבעונים הראשונים של השנה הנוכחית החברה ביצעה הפרשות נוספות להפסדים בגינם, המגיעים לסכום מצרפי של כ-17 מיליון שקל מאז 2020 ועד כה.

עוד מוסיפה לסיכו, כי יש לה טענות בגין עבודות חריגות, ניהול מתמשך ועוד כלפי מזמיני העבודות באותם פרויקטים, שחלקם צפויים להסתיים במהלך השנה.

לסיכו, שבשליטת משפחת לשמן, עוסקת בהקמת פרויקטים שונים בענף התשתיות ומחלקת את פעילותה לשני תחומים - ביצוע פרויקטים בתחום ההנדסה האזרחית, בניה ביטחונית, רכבות, צנרת, ייצור אנרגיה, תשתיות למפעלים ועוד, ותחום האחזקה והזכיינות, במסגרתו היא מספקת שירותים אלה לשתיות מוניציפליות ופרטיות, מתקני אנרגיה, מתקני טיהור שפכים ועוד.

בשנה האחרונה מנייתה קפצה בקרוב ל-50% כך שהיא משקפת לחברה שווי המתקרב ל-300 מיליון שקל.

אחים יעקובי: המצב הפיננסי עדיין לא התייצב

אחים יעקובי  סיכמה את הרבעון השני של השנה עם שיפור של כ-5% בהכנסותיה, שהגיעו ל-96 מיליון שקל, ולמרות צמצום הוצאותיה לא הצליחה לעבור לרווח והציגה בסיכום רבעוני הפסד של כמה עשרות אלפי שקלים.

דוחותיה הכספיים שפורסמו מראים, כי בסיכום מחצית השנה הכיוון בדוחות דומה, עם שיפור של כ-2% בהכנסות, שהגיעו ל-203 מיליון שקל, צמצום ההוצאות ורווח נקי של פחות מ-200 אלף שקל.

זאת בעוד הפסדיה מפעילויות נמשכות הסתכמו בכ-3 מיליון שקל בסיכום המחצית והרבעון השני.

בשנה שעברה נהנתה אחים יעקובי ממכירת השליטה בחברה הבת דלק תשתיות, העוסקת במיחזור וטיפול בפסולת, לידי קרן ג'נריישן, שייצרה לה רווח שנתי של כ-90 מיליון שקל מפעילות שהופסקה.

במחצית הראשונה של השנה הנוכחית מהלך המכירה הניב לה רווח של כ-3 מיליון שקל נוספים - שאיזן את ההפסדים מהפעילות הנמשכת.

למרות שאחים יעקובי נקטה כמה מהלכים לשיפור מצבה הפיננסי, שכללו קבלת הלוואה מאיש העסקים עדי צים, שהפך לבעל עניין בחברה, וחתימה על הסכם לקבלת הלוואות של כ-50 מיליון שקל מלאומי פרטנרס (לה ולחברה בת), מצבה הפיננסי עדיין לא התייצב.

רואי החשבון של אחים יעקובי מפנים את תשומת לב המשקיעים בין היתר לתזרים מזומנים שלילי שמייצרת החברה וכן לתחזית תזרים המזומנים של הנהלת החברה, שעל בסיסה ניצבת ההערכה ולפיה החברה תעמוד בהתחייבויותיה במועד הפירעון שלהן. גם בדוחות 2020 הפנו רואי החשבון של החברה את תשומת לב המשקיעים לכמה אתגרים פיננסיים הניצבים בפני החברה.

אחים יעקובי שבשליטת האחים פיני ואמיר יעקובי מחלקת את פעילותה לכמה מגזרים, ואחרי מכירת פעילות איכות הסביבה שלה היא מתרכזת בפרויקטים למבנים ותשתיות, ובמתן שירותים ואחזקה.

על רקע המהלכים שנקטה בניסיון לשיפור מצבה הפיננסי, מניית אחים יעקובי יותר מהכפילה את ערכה בשנה האחרונה, אולם היא עדיין נמוכה בכ-70% מרמת השיא שקבעה בתחילת שנת 2019, זמן קצר לאחר הנפקתה בבורסה (בסוף שנת 2017), כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-140 מיליון שקל.