חברות הסלולר יוכלו לנתק מנויים רדומים אחרי חצי שנה

משרד התקשורת משנה את המדיניות שהייתה עד כה, לפיה רק לאחר שנה שבה לא נעשה שימוש בקו ולאחר שליחת מספר הודעות ניתן לנתק קו לא פעיל • הבעיה נפוצה בעיקר בתחום הפריפייד • מפעיל שלא ימחזר מספרים לא יוכל לקבל טווחי מספור חדשים

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין

משרד התקשורת מתכוון לשנות את המדיניות המאפשרת לחברות הסלולריות "לבזבז" מספרים ולאפשר מחזור יעיל יותר של משאב המספור. המהלך מגיע בעקבות פנייה של מספר חברות שביקשו לשפר את מנגנון המחזור כך שיתאפשר להם לנצל טוב יותר את טווחי המספור שהוקצו להם.

מספרים רבים "תקועים" אצל החברות בין אם מדובר בתיירים שרוכשים כרטיסי סים לתקופות קצרות או בקרב עבריינים שמחליפים מספרים בצורה תכופה.

בכוונת משרד התקשורת לשנות את ההגדרה "מנוי רדום". כיום הוא מוגדר כמנוי שלא קיבל ולא עשה שימוש בשירות סלולר במשך שנה אחת לפחות, החל מיום 1 בינואר 2008, אינו משלם תשלום קבוע כלשהו, או שאינו קשור עם החברה בתוכנית הכוללת תקופת התחייבות.

חברה סלולרית שרוצה לנתק מנוי רדום כיום נדרשת לשלוח לו הודעות דואר במקרה שיש לה כתובת, מיילים,  2-4 הודעות SMS עם הגדרות של הפרשי זמנים.

בישראל 40% מהמספרים הינם מנויי פריפייד, ו-60% מנויי פוסטפייד. לדברי המשרד כ-29% מכלל המספרים שהוקצו לשימוש מנויים והמשויכים למנויי פריפייד אינם פעילים במשך 12 חודשים לפחות.

מדובר על כ-73% מכלל משתמשי הפריפייד בישראל. כ-9% מכלל המספרים שהוקצו לשימוש מנויים והמשויכים למנויי פוסטפייד אינם פעילים במשך 12 חודשים לפחות. מדובר על כ-15% מכלל משתמשי הפוסטפייד בישראל.

המשרד מצא כי חברות סלולר רבות לא מפעילות את התהליך של מחזור מספר של מנוי רדום ובכך אינם מנצלים באופן יעיל את משאב המספור שהוקצה לרשותם. זאת בין היתר מכיוון שמחזור מספר של מנוי רדום הוא תהליך רשות ולא חובה.

עוד נמצא כי התהליך בכללותו מסורבל וקשה מאוד ליישום ולפיקוח, ולכן מרגע שהמנוי הפך לרדום ועד למועד שבו רשאית החברה למחזר את המספר עובר פרק זמן ארוך מאוד. וכך, מספרי טלפון השייכים למשתמש קצה רדום, נתפסים לזמן רב מאוד ואי אפשר לנצל אותם. התופעה מחריפה מאוד בקרב מנויי פריפייד.

בכוונת המשרד לשנות את ההגדרה של מנוי רדום משנה לחצי שנה, ולאפשר מחזור המספר מיידית בתום התקופה כך שניתן יהיה לנתק מנוי ללא צורך בהמתנה של 4 חודשים.

כמו כן, יבוטל הצורך במענה של המנוי להודעות. החברות יפרסמו בהודעה הנשלחת למנוי כי עליו לצרוך שירות סלולרי כלשהו כדי שלא יחשב כמנוי רדום. בנוסף, תבוטל החובה לשלוח למנוי הודעת דואר רגיל, ועוד.