יתרות המט"ח של בנק ישראל עלו לשיא של כ-206 מיליארד דולר

רכישות המט"ח של בנק ישראל שנועדו למתן את התחזקות השקל הסתכמו בחודש אוגוסט בהיקף של 1.64 מיליארד דולר • בנק הפועלים: "בנק ישראל מתקשה להתמודד עם סכומי הכסף שזורמים למשק"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

יתרות המט"ח של בנק ישראל עלו בחודש אוגוסט לשיא של 205,912 מיליארד דולר - כך לפי דוח היתרות שפרסם בנק ישראל מוקדם יותר השבוע. היתרות מהוות כעת 46.8% מהתוצר של המשק.

בנק ישראל מסביר את העלייה ביתרות על-ידי רכישות מט"ח בסך של 1.64 מיליארד שקל במסגרת התוכנית למתן את התחזקות השקל על-מנת לתמוך ביצואנים ולמתן את השפעות מכירת הגז הישראלי.

הסבר נוסף לגידול ביתרות המט"ח טמון בהקצאה של קרן המטבע הבינלאומית בסך של 2.6 מיליארד דולר, ושיערוך יתרות מט"ח בסך של 392 מיליון דולר. העלייה קוזזה על-ידי העברות המגזר הפרטי בסך של 203 מיליון דולר והעברות הממשלה לחול בהיקף של 226 מיליון דולר.

כזכור, בנק ישראל מתערב בשוק ורוכש דולרים מעת לעת על-מנת למתן את התחזקות השקל הפוגעת ביצואנים, כשברקע תנועות ההון וגידור המוסדיים מעלים את הביקוש לשקלים. בנק ישראל צפוי להמשיך לרכוש מט"ח עם סיום תוכנית הרכישות שנקבע בינואר השנה בהיקף של 30 מיליארד דולר, שכן השקל ממשיך להפגין עוצמה למרות רכישות המט"ח.

"בנק ישראל מתקשה להתמודד עם סכומי הכסף האלו שזורמים למשק, הן מצידם של המשקיעים המוסדיים והן מהנפקות של חברות הייטק ישראליות", כך לפי כלכלני בנק פועלים. "לא מדובר בהשקעות ספקולטיביות של משקיעים זרים בישראל. אלה זרמי כסף שתלויים במצב השווקים, וסביר שלא יימשכו לאורך זמן בקצבים אלה. אנו מעריכים כי הלחץ לייסוף השקל ימשך בחודשים הקרובים, זאת כל עוד אין תיקון במחירי המניות בעולם. גם בהסתכלות ארוכת-טווח, האינפלציה בישראל נמוכה מזו שבארה"ב ואף מזו שבאירופה, כך שמגמת ייסוף שומרת אפילו על שער חליפין ריאלי יציב".