לא בכל מחיר: משפחת אביב ביטלה את הנפקת חברת הנדל"ן שבבעלותה

ביטול ההנפקה הראשונית של אביב נדל"ן - נוכח פערים משמעותיים בין השווי לפיו ביקשו בעליה, האחים דורון אביב ודפנה הרלב, לבצע את גיוס ההון לבין השווי לפיו היו מוכנים הגופים המוסדיים להשתתף בו

דורון אביב / צילום: יונתן בלום
דורון אביב / צילום: יונתן בלום

למרות הגאות במחירי הדירות למגורים בישראל ובעקבות התקררות שוק ההנפקות בבורסה המקומית, החליטה משפחת אביב על ביטול הנפקת קבוצת אביב נדל"ן - החברה הוותיקה המהווה את ליבת הפעילות שלה בענף . 

לגלובס נודע כי ההחלטה על ביטול הנפקת המניות הראשונית (IPO) של אביב נדל"ן התקבלה נוכח פערים שהוערכו ב-20%-30% בין שווי החברה לפיו ביקשו בעליה - האחים דורון אביב ודפנה הרלב - לבצע את גיוס ההון, לבין השווי לפיו היו מוכנים הגופים המוסדיים שלהשקיע בחברה.

על-פי ההערכות, בעוד האחים אביב ביקשו לגייס לאביב נדל"ן כ-300 מיליון שקל לפי שווי חברה התחלתי של כ-1.2 מיליארד שקל "לפני הכסף" והביעו נכונות להורידו עד לסכום של כ-1 מיליארד שקל, המוסדיים הסכימו לקחת חלק בהנפקה לפי שווי חברה של כ-850 מיליון שקל לכל היותר.

בשוק היו מי שציינו, כי "תחום הבנייה למגורים בישראל הוא תחום חזק כיום, אבל נראה שהשוק נבהל מההתנפחות בשוויי חברות הבנייה בבורסה, ולכן בקשת המוסדיים להוריד את השווי של אביב נדל"ן בהנפקה, מה שהוביל להחלטת משפחת אביב לוותר על המהלך בשלב הנוכחי".

אביב נדל"ן, שפרסמה בשבועות האחרונים טיוטת תשקיף לקראת ההנפקה, היא חברה ותיקה, שנוסדה בשנת 1963 על-ידי משה אביב ז"ל, אביהם של צמד האחים. עד היום השלימה החברה את "בנייתם ומכירתם של אלפי יחידות דיור בפרויקטים בישראל, מאות אלפי מ"ר של שטחי מסחר ומשרדים ועשרות פרויקטים הנדסיים מורכבים".

אביב נדל"ן מחלקת את פעילותה לשני ענפים עיקריים - בראשם נדל"ן יזמי, שבו היא פועלת בתחום המגורים, המסחר והתעסוקה, ונדל"ן מניב - במסגרתו היא רוכשת, מקימה, משביחה ומשכירה נדל"ן למגורים ונדל"ן למסחר ותעסוקה .  מנתונים שהציגה החברה עולה, כי היא פועלת להקמת כ-1,500 יחידות דיור - מהן 520 בשלבי הקמה והיתר בתכנון .

הנפקתה המתוכננת של אביב נדל"ן היוותה נדבך נוסף בשורת גיוסי הון של חברות מתחום הנדל"ן למגורים, הרוכבות על הגאות הנוכחית בענף, המתאפיין בעליית מכירות ומחירים. כך, בתוך חודשים ספורים , הצטרפו לבורסה המקומית  קרוב ל-10 חברות נדל"ן  באמצעות גיוסי הון ואג"ח - חלקן, דוגמת אביב נדל"ן טרם הושלמו .

ביטול ההנפקה כאמור, מגיע גם ברקע לשינוי תנאי השוק והתקררות משמעותית שנרשמת במהלכי ההנפקות. התקררות זו באה לידי ביטוי בהורדות מחיר אגרסיביות של עד 50% ולעיתים אף יותר לשהן נדרשות לבצע החברות שמצליחות להשלים את הנפקותיהן, ובמקביל בחוסר הצלחה של חברות אחרות להגיע לשוק, גם כאלה שכבר היו בשלבי הנפקה מתקדמים יחסית, לאחר פרסום טיוטת תשקיף לקראת הגיוס.