בית המשפט הציב לאפל גבולות חדשים. למה בחברה (בינתיים) לא מודאגים?

בית המשפט לא קבע שאפל היא מונופול בלתי חוקי לפי החוקים הפדרליים או המדינתיים, וענקית הטכנולוגיה אמנם ניצחה ב-9 מתוך 10 הסעיפים במשפט, אבל הסעיף העשירי מערער את המצב שהיה קיים עד כה • איך הכל התחיל, ועד כמה מדובר בהחלטה דרמטית?

חנות האפליקציות של אפל, אפסטור / צילום: Shutterstock
חנות האפליקציות של אפל, אפסטור / צילום: Shutterstock

בתחילה כאב ראש קטן, בעתיד סיכוי סביר לשינויים מהותיים, אך בטווח הקצר בסך הכל ניצחון: בית המשפט הפדרלי בקליפורניה פסק במשפט בין ענקית הטכנולוגיה אפל לחברת המשחקים Epic Games, המפתחת של המשחק פורטנייט. השופטת איבון גונזלס רוג'רס פסקה לטובת אפל בתשעה מתוך עשרת הסעיפים במשפט, והוציאה צו הקובע כי אפל לא תהיה רשאית יותר לאסור על מפתחים לספק קישורים או הפניות עבור משתמשים על מנת לשלם על מוצרים ושירותים מחוץ לאפליקציות.

מדובר בהליך משפטי שהתנהל בשנה האחרונה, ומערער מה שהיה עד עכשיו: איסור ברור מצד אפל להפנות את המשתמשים לאמצעי תשלום חיצוניים או להכניס מנגנון תשלום מובנה עצמאי. המשפט הזה בפועל עסק בשאלה שהרבה מפתחים ביקשו לשאול: עד כמה אפל, אם בכלל, פועלת כמונופול בלתי חוקי בהקשר לחנות האפליקציות שלה? החלטנו לפשט את הדברים בעזרת שאלות ותשובות.

אז איך הכל התחיל?

בשנת 2018 אפיק השיקה את פורטנייט לזירת iOS, ולאחר מכן ציינה 250 מיליון שחקנים ברחבי העולם. לטענת ענקית הטכנולוגיה, באפל קידמו את המשחק ואף הציעו סיוע טכני ושיווקי לחברה. בשנה שעברה, החליטה אפיק לעשות צעד נגד אפל ולהילחם בעמלות הגבוהות שענקית הטכנולוגיה גובה מהמפתחים. מכיוון שהעמלות של אפל גבוהות (30% מהרווחים ברכישות בתוך האפליקציה), החליטו באפיק לעקוף את השיטה של אפל, ולפתח מערכת משלה לביצוע רכישות בגרסה הסלולרית. למעשה, לבצע רכישות דרך המשחק ולא דרך מערכת התשלומים של אפל.

בחודש אוגוסט אשתקד, חברת אפיק החליטה לתבוע את אפל וגוגל, אחרי שענקיות הטכנולוגיה החליטו להסיר את המשחק פורטנייט שלה מחנויות האפליקציות. אפיק טענה שהכוח של אפל וגוגל הוא מונופוליסטי ואינו מידתי. אפל טענה מנגד שהצורה שהיא עובדת דומה לסביבת העבודה בנינטנדו ואקסבוקס - גם שם מאפשרים לפעול רק על המערכת שלהם וכי גם החברות האלו גובות עמלות מהמפתחים.

המשפט עצמו נפתח באוקלנד קליפורניה בחודש מאי השנה, ושני מנכ"לי החברות העידו בבית משפט פתוח. כעת בית המשפט הפדרלי בקליפורניה הגיע להכרעה.

מה הכריע בית המשפט?

כאמור, אפל זכתה בתשעה מתוך עשרה סעיפים במשפט, אך בסעיף אחד אולצה לשנות את הפרקטיקה שלה. השופטת הוציאה צו הקובע כי אפל לא תהיה רשאית לאסור על מפתחים לספק קישורים או הפניות עבור משתמשים על מנת לשלם על מוצרים ושירותים מחוץ האפליקציות. השינוי ייכנס לתוקפו בחודש דצמבר.

על פי החלטת השופטת, אפל "מסתירה מידע קריטי מהצרכנים ומגבילה את בחירת הצרכן שלא כדין. בשילוב עם הפרות ההגבלים העסקיים מצד אפל, השיטות של אפל אינן תחרותיות ונדרש פתרון ברמה הארצית לביטול הוראות אלה", כך רוג'רס. עם זאת, קבעה רוג'רס שאפל אינה מונופול וכי "הצלחה אינה דבר שנוגד את החוק". על פי הפסיקה, אפיק תצטרך לשלם לאפל פיצויים על הפרת חוזה ובית המשפט לא תחייב את אפל להחזיר את פורטנייט לחנות. החברה תשלם לאפל 30% מכל ההכנסות שאספה מפורטנייט במכשירי iPhone ו-iPad באמצעות תשלומים ישירים. עוד עקצה רוג'רס את אפל ואמרה: "נראה כי רק הליכים משפטיים גורמים לאפל לבחון מחדש תמחור ולהוריד מחירים".

מה היו תגובות הצדדים להכרעה?

היועצת המשפטית של אפל, קייט אדמס, אמרה בתגובה להחלטה כי "אנו מאוד מרוצים מפסיקת בית המשפט ואנו רואים בכך ניצחון ענק עבור אפל". הסיבה לכך כי בית המשפט לא קבע שהיא מונופול בלתי חוקי לפי החוקים הפדרליים או המדינתיים וכי לא חייבו אותה לקבוע איזו תוכנת תשלומים מותרת במערכת שלה. וזה האישור שאפל הייתה צריכה מצד בית המשפט - כי לפי הפסיקה, אפל מספקת חווית משתמש בטוחה ואמינה עבור רכישה ללקוחות, מה שמעודד את הצדדים לבצע עסקאות בצורה חופשית.

נכון לעכשיו, לא ברור אם אפל תערער על הצו, אך Epic Games אישרה לגופי תקשורת בעולם כי היא תערער על ההחלטה. מנכ"ל אפיק, טים סוויני, מתח ביקורת על פסק הדין בטוויטר וכתב: "פסק הדין של היום אינו ניצחון למפתחים או צרכנים, אפיק נלחמת על תחרות הוגנת בין שיטות התשלום בתוך האפליקציות והחנויות למיליארד צרכנים". אפיק קיוותה שבית המשפט יקבע כי אפל היא מונופול בלתי חוקי, לצד חיוב אפל לאפשר הכנסת מנגנוני תשלום מובנים עצמאיים לתוך האפליקציות. במקביל לתביעה הזו, אפיק תבעה גם את גוגל על השליטה בחנות האפליקציות שלה, Google Play , אבל התיק עדיין לא נידון.

בתקופה האחרונה, אפל ניסתה להראות שהיא מתחשבת במפתחים וביצעה כמה שינויים. אפל הודיעה שהיא תוריד את העמלה מ-30% ל-15% עבור מפתחים עם מכירות נטו שנתיות של פחות ממיליון דולר. בנוסף, אפל פרסמה שמפרסמים יוכלו לשלוח למשתמשים מיילים ולעודד אותם לשלם ישירות במקום באמצעות המערכת הסגורה של אפל, מה שהיה אסור עד אז.

עד כמה מדובר בהחלטה דרמטית?

ברמה הרעיונית, אפל תוכל לאפשר למפתחים להפנות את המשתמשים למנגנון תשלומים חיצוני ולא לאפשר למפתחים ממש לבנות מנגנון משלהם. כך שזה מגביל את הדרמטיות של המהלך הזה, כי מערכת התשלומים המובנית של אפל תהיה נוחה יותר לצרכן מאשר לשלוח את הצרכן להכניס כרטיס אשראי לאתר חיצוני ולהסתבך. כך שסביר שיהיו משתמשים שיעדיפו את המנגנון המובנה של אפל מאשר לצאת החוצה.

ההחלטה הזו תשפיע במידה נמוכה על ההכנסות של אפל. לפי הערכות, אפל מכניסה כ-20 מיליארד דולר בשנה מ-App Store, חלק קטן ביחס להכנסות השנתיות הגדולות שלה. הסכנה של אפל לא נגמרת בצמצום מסוים של הרווחים - אלא בתקדים שבית משפט פדרלי יכול ליצור עם החלטה כזו. אם עכשיו התעשייה לומדת שתביעות כאלו יכולות להשפיע, מדובר בהתחלת התהליך והערמת קשיים ברורים יותר על אפל. וגם גוגל לא נשארת בצד, החלטות כאלו ישפיעו באופן ישיר על הפעולות של המתחרה המרכזית של אפל בתחום המובייל. הענקיות יצטרכו להתמודד עם מהלכים שינסו להשפיע בצורה ישירה על השיטות והפרקטיקות שהן נהנו להפעיל ולהרוויח מהן בלא-הפרעה, ולשם שינוי מנסים להתערב במה שקורה שם.

יש החלטות דומות בעולם?

האספה הלאומית של קוריאה הדרומית אישרה לפני כשבועיים הצעת חוק, שמכונה לעיתים Anti-Google Law, שתאסור על מפעילי חנויות אפליקציות גדולות כמו גוגל ואפל לחייב את המפתחים להשתמש דווקא במערכות התשלום שלהם כדי לעבד מכירת מוצרים ושירותים דיגיטליים.

המשמעות של מהלך כזה אומרת שמפתחים יוכלו להימנע מלשלם עמלה לגוגל ואפל, אם הם יפנו את המשתמשים לשלם באמצעות פלטפורמות אחרות. הצעת החוק הזו מאפשרת לממשלת דרום קוריאה לדרוש ממפעיל שוק אפליקציות למנוע נזק למשתמשים ולהגן על הזכויות והאינטרסים של המשתמשים. הממשל יוכל לחקור את הפעילים ולתווך במחלוקות בנוגע לתשלומים, ביטולים או החזרים בשוק האפליקציות.