כדי לעודד את צריכת הקופקסון: טבע תעמוד לדין בגין תשלומים לא חוקיים

משרד המשפטים האמריקאי טוען כי חברת התרופות נתנה תמריצים לא חוקיים לקרנות צדקה במטרה לעודד את צריכת התרופה שלה לטיפול בטרשת נפוצה • בית המשפט בבוסטון דחה את בקשת טבע לדחות את התביעה על הסף • טבע: "פעלנו בהתאם לדין"

קו ייצור לתרופת הקופקסון של טבע / צילום: יח''צ
קו ייצור לתרופת הקופקסון של טבע / צילום: יח''צ

חברת התרופות טבע  תעמוד לדין בטענה כי העבירה לקרנות צד ג' תמלוגים לא חוקיים כדי שיממנו את עלות הטיפול בתרופת הקופקסון לטרשת נפוצה. זאת, לאחר שהשופט נתניאל גורטון דחה את בקשת טבע לדחות את התביעה, ולא קיבל את טענתה שתרומותיה לקרנות לא יכולות להפר את החוק, מכיוון שהחברה לא שולטת באופן השימוש בכספים שנתרמו.

בתביעה, שהוגשה באוגוסט 2020 בבית המשפט המחוזי בבוסטון, משרד המשפטים של ארה"ב טוען כי טבע הפרה את חוק התביעות הכוזבות (False Claims Act) בין השנים 2006 ל-2015. לפי התביעה, החברה שילמה לשתי קרנות צדקה עצמאיות לכאורה יותר מ-300 מיליון דולר כדי לכסות התחייבויות תשלום השתתפות עצמית למדיקר בידי מטופלי קופקסון.

משרד המשפטים טען כי טבע הפנתה את מטופלי קופקסון לבית מרקחת בפלורידה, Advanced Care Scripts, והוא תיאם עם הקרנות שהתשלומים שטבע העבירה להן ישמשו לכיסוי ההשתתפות העצמית של המטופלים. החוק הפדרלי מאפשר ליצרני תרופות לתרום לעמותות עצמאיות המציעות סיוע בתשלום שיתוף-פעולה, אך אסור להם לסבסד ישירות את השתתפות השתתפות של מטופלי מדיקר.

בשורה התחתונה נטען כי טבע קשרה קשר עם בית המרקחת כדי לוודא כי תרומותיה תואמות את הסכום הדרוש לכיסוי ההשתתפות העצמית של מטופלי הקופקסון. בכך, טבע השתמשה בקרנות כצינור על-מנת להגן על מטופלים מעלייה של פי ארבעה במחיר התרופה (ל-73 אלף דולר). התוצאה, כך נטען, היא שהוגשו תביעות כוזבות במאות מיליוני דולרים לתוכנית ביטוח הבריאות הלאומית מדיקר, בעוד שטבע רשמה לעצמה הכנסות בסכומים מקבילים.

בית המרקחת ושתי הקרנות המדוברות כבר הסכימו בעבר להתפשר ולשלם סך משותף של 9.5 מיליון דולר במסגרת התביעה.

לא פעם ראשונה של הקופקסון בבית המשפט

בעבר כבר נתבעה טבע עבור פרקטיקות שיווק בעייתיות לקופקסון. יצרנית התרופות הישראלית נתבעה ב-2014 בגין תשלום לא חוקי לרופאים שרשמו קופקסון. על-פי התביעה, שלא הגיעה להכרעה אלא הסתיימה בדצמבר 2019 בפשרה, טבע שילמה לרופאים כדי לקדם את מוצריה, וזאת באופן לא חוקי, ואותם התשלומים גם היוו תגמול לאותם רופאים לתת מרשמים לקופקסון, כמובן תגמול לא חוקי. הפשרה הייתה בהיקף של 54 מיליון דולר.

קופקסון הוא אחד המוצרים המובילים של טבע ויצר לחברה הכנסה של 435 מיליון דולר בצפון אמריקה בלבד בשני הרבעונים הראשונים של 2020. זהו אחד המוצרים המקוריים היחידים שפיתחה טבע והיחיד שהפך למוביל בתחום הטיפול שלו. מקור המוצר במכון ויצמן.

הקופקסון הניב לטבע רווחים עצומים, בעיקר לאור מתח הרווחים הנמוך יחסית של תחום הגנריקה. על הכנסות של כ-4 מיליארד דולר הוא הניב בשנים 2003-2007 רווח של כ-3 מיליארד דולר בשנה. 

טבע: "פעלנו בהתאם לדין" 

מטבע נמסר בתגובה: "טבע הייתה מחויבת מאז ומתמיד לבריאות המטופלים ולהנגשת תרופות בנות השגה, ובכלל זה להבטיח גישה לטיפולים עבור מטופלים הסובלים מטרשת נפוצה. התוכנית לסיוע למטופלים בטרשת נפוצה נועדה לתמוך במטופלים הזקוקים לאפשרויות טיפול חשובות על-ידי מתן תרומות לארגוני צדקה עצמאים אשר עזרו למטופלים לקבל גישה לתרופות, אשר רשמו להם רופאיהם. חרף החלטת בית במשפט הנכבד במסצ’וסטס, אשר דחה את הבקשה למחיקה על הסף של התביעה, אנו מאמינים כי במסגרת ההליך המשפטי עצמו ולאחר בירור מסכת העובדות יתברר לכל כי טבע פעלה ופועלת בהתאם לדין".