גנץ: "אם ארגוני הטרור ינסו לנצל את המצב, הם יהיו הראשונים שנגבה מהם מחיר"

בנאום בכנס המכון למדיניות נגד טרור, דיבר שר הביטחון בני גנץ ואמר כי "איראן לא מכבדת את ההסכמים שעליהם חתמה, ואין סיבה להאמין שתכבד הסכמים שעליהם תחתום בעתיד. הגיעה השעה לפעולות" • בנוגע לאסירים שברחו, אמר גנץ כי "אם ארגוני הטרור ינסו לנצל את המצב, הם יהיו הראשונים שנגבה מהם מחיר"

בני גנץ / צילום: משרד הביטחון, אריק חרמוני
בני גנץ / צילום: משרד הביטחון, אריק חרמוני

שר הבטחון בני גנץ חשף היום (א') כי איראן מאמנת טרוריסטים מכמה מדינות במזרח התיכון בהטסת כלי טיס בלתי מאויישים (כטב"מים) מתוצרתה, המשמשים לתקיפות מהאוויר ומעבירה מהידע הזה גם לארגוני הטרור מהרצועה. בנאום בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה אמר גנץ  "בבסיס כאשאן הנמצא צפונית לעיר איספהן בשדה התעופה, מתבצעות הכשרות לפעילי טרור מתימן, עיראק, סוריה ולבנון בהטסת כטב"מים מתוצרת איראן. הבסיס הוא אבן הראשה של מערך ייצוא הטרור האווירי האיראני באזור. בסוריה עשוי להגיע בתוך כמה שנים מספר הכטב״מים בידי המיליציות הפרו איראניות למאות. בלבנון נעשה ניסיון להבריח כטב״מים מתקדמים לידי חיזבאללה ולאחרונה האיראנים החלו להעביר ידע לייצור כטב״מים לחמאס ולג׳יהאד האסלאמי ברצועת עזה". כזכור, לפני חודש חשף גנץ את ראש מערך הכטב"מים של איראן בתדרוך לשגרירים לאחר הפגיעה באניה מרסר סטריט.

לדבריו, "איראן יצרה "טרור שליחים" שבחסותו הוקמו "צבאות טרור" מאורגנים, שמסייעים לה בהגשמת מטרותיה הכלכליות, המדיניות והצבאיות. אחד הכלים המשמעותיים שפיתחה איראן בכדי לסייע לאותם "שליחים", הוא מערך הכטב"מים שיכולים לחצות אלפי קילומטרים ומאות מהם פרוסים בתימן, עיראק, סוריה, ולבנון. רוב פעולות הטרור של איראן אינן מבוצעות משטחה, אבל מבוצעות בשליחותה: כך במשבר בלבנון, כך בעזה שם מספקת איראן ידע וחימוש לבניית יכולות רקטיות מתקדמות, כך בעיראק ותימן שם מנהלת איראן מערכה מול סעודיה לקידום האינטרסים הכלכליים והצבאיים שלה".

אחד הכלים המשמעותיים שפיתחה איראן הוא מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים. אותו מערך מסוגל לחצות אלפי קילומטרים כמו טיל בליסטי. האיראנים מייצאים לשליחים, ואלה פועלים בתיאום ובהובלת חיל האוויר של איראן.

בנושא דוחות סבא"א המתפרסמים בימים אלו על העשרת האורניות באיראן אמר גנץ כי אלה מטילים לראשונה מזה עשור ספק כולל במהות האזרחית של תוכנית הגרעין האיראנית וההפרות השונות שמבצעת איראן לאמנות בינלאומיות כמו בפגיעה באניה מרסר סטריט, והביע התנגדות לחזרה להסכם הגרעין. לדבריו: "התנהלותה חסרת הגבולות והמעצורים של איראן רק מדגישה את הסכנה בהגעה שלה לפצצה גרעינית. איראן לא מכבדת את ההסכמים שעליהם חתמה, ואין סיבה להאמין שתכבד הסכמים שעליהם תחתום בעתיד. הגיעה השעה לפעולות. אני קורא למדינות שעדיין חברות בהסכם הגרעין, להטיל את הסנקציות הקבועות בהסכם. זה הזמן לבצע "סנאפבק". המאמץ מול איראן וגם מול אפגניסטאן ומדינות נוספות, אינו עניין מזרח תיכוני או מערבי בלבד. "שליחים" יכולים לקום בכל מקום בעולם. זו העת שכל המעצמות ובהן גם רוסיה וסין יירתמו למאבק לשמירה על היציבות העולמית".

ביחס לבריחת המחבלים ותפיסת רובם אמר גנץ: "נמשיך ונרדוף את שני המחבלים הנוספים בכל האמצעים ובשילוב כוחות. אנו מוכנים בכלל הזירות. אין לישראל כוונה לפגוע בתושבים הפלסטינים באיו"ש או ברצועת עזה ובמהלכים שאנו מקדמים לטובת פיתוח הכלכלה. אם ארגוני הטרור ינסו לנצל את המצב, ולפעול על גבם של רוב הפלסטינים שרוצים בהמשך מגמת הפיתוח הכלכלי והיציבות, הם יהיו הראשונים שנגבה מהם מחיר".

הוא הזהיר כי גם אפגניסטן בשלטון טליבאן עשויה להיות בסיס לארגונים מהסוג של אל-קאעידה. ולכן הבהיר, המאמץ מול איראן וגם מול אפגניסטאן ומדינות נוספות, אינו עניין מזרח תיכוני או מערבי בלבד. ""שליחים" יכולים לקום בכל מקום בעולם. זו העת שכל המעצמות ובהן גם רוסיה וסין יירתמו למאבק לשמירה על היציבות העולמית. כבר כעת נכון להיערך לפעולה מול שלטון הטליבאן באפגניסטן. היציאה של האמריקאים היא שעת מבחן לקואליציה העולמית לעצב מציאות מול מדינת טרור מתהווה".