השינויים במערכת החינוך בסין פוגעים במחירי הדירות בערים הגדולות ביותר

הניסיונות של הממשלה לפרק את הקשר שבין סיכוי להשכלה לבין מקום המגורים מכה במה שהיה פעם שוק דיור משגשג

תלמידים בבייג'ין חוצים את הכביש בדרך לבית הספר / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
תלמידים בבייג'ין חוצים את הכביש בדרך לבית הספר / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

השוק של מה שהיה פעם הדירות הנחשקות ביותר בערים הגדולות והעשירות בסין מצטמק, בעקבות ניסיון של הממשלה להרחיב את הגישה לחינוך והשכלה. הורים לחוצים קנו בשנים האחרונות דירות ליד בתי ספר מובילים ובינוניים, בתקווה להבטיח לילדיהם מקום בהם. בשבע ערים שבהן הרישום הוא לפי אזור המגורים נרשם טירוף של ממש במחירים.

ברובע Xicheng בבייג’ין, דירה ליד בית ספר נחשק יכולה לעלות עד 70% יותר מאשר דירה דומה מרוחקת יותר, לפי מתווכים. אבל בתוך כמה חודשים, המאמץ של סין להפחית את עלויות החינוך - ואת טירוף הנדל"ן - קירר את השוק.

במרכזים של שבע הערים שבהן יש רישום לפי אזור, מספר העסקאות נפל ב-38% בין ינואר ליולי, לפי נתונים של חברת E-House משנחאי.

קובעי המדיניות בסין מנסים לחתוך את הקשר בין בעלות על דירה לבין גישה לחינוך, כחלק מקמפיין רחב יותר להרחיב את מה שהמנהיג שי ג'ינפינג כינה "שגשוג לכולם". קירבה לבית הספר הטוב כבר לא תבטיח שהילד ילמד שם, והמורים יעברו בסבב בין בתי הספר הציבוריים. זה חתך את הביקוש לדירות בשכונות הללו - חדשות רעות למשפחות שרוקנו את חסכונותיהן לקנות אחת כזאת.

האפקט מורגש במיוחד במטרופולין שנזן בדרום, והחריף את הדאגות שהוצתו על ידי תוכנית שהוצגה בפברואר, לקבוע "קווי מחיר" לבנקים כשהם מאשרים משכנתאות, ובעצם מקצצים את האשראי.

מחירי הבתים בשלושה מחוזות בשנזן, שבהם בתי הספר הטובים בעיר, נפלו ב-15% בין ינואר ליולי, לפי E-House. מספר דירות יד שנייה שהחליפו ידיים ירד ביולי ל-2,557, רק חמישית ממספרן שנה קודם.

בין השבוע הראשון והשני של אוגוסט, שבו הרשויות המקומיות הודיעו על סבב מורים, מספר דירות היד שנייה שהחליפו ידיים ירד ב-29%, לפי התאחדות המתווכים בשנזן.

הרפורמות בחינוך אינן הגורם היחיד שמושך כלפי מטה את מחירי הדירות. בנוסף למגבלות על המשכנתאות בשנזן, הגבלות על אשראי ליזמים וקשיים אצל כמה מהיזמיות הגדולות במדינה, השפיעו גם הם.

שן ג'ינוואה, מתווך משנזן, אומר שבעלי בתים נאבקו למכור אותם בתחילת אוגוסט, נוכח הרפורמה בחינוך. מאז הרפורמה במשכנתאות המחירים נפלו ב-10%. יש לו כרגע שלוש-ארבע עסקאות בחודש לעומת עשר עסקאות בעבר.

קובעי המדיניות בסין רצו מזמן לרסק את הספקולטיביות של המחירים ואת הטענה שהמחירים יכולים רק לעלות. הם חוזרים כמו מנטרה על הטענה ש"בתים נועדו לחיות בהם, לא לעשות ספקולציות".

עד כה הייתה לכך השפעה מועטה. הממוצע בארבע המגה-ערים עלה ביותר מ-115% מאז 2010, לפי חישוב של וול סטריט ג’ורנל. אבל הניסיון הנוכחי עשוי להצליח יותר, אומר פרופ’ גאן לי מבית הספר לכלכלה בטקסס, בעיקר משום שהוא חלק מהמאמץ להגדיל את השוויון.