ראש סוכנות הגרעין של האו"ם הגיע לאיראן בניסיון למנוע משבר בעניין שיחות הגרעין

הנסיעה היא ניסיון אחרון להביא את האיראנים לשתף פעולה עם הסוכנות

מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי יושב עם  דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז כמאלונדי / צילום: Associated Press, Atomic Energy Organization of Iran
מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי יושב עם דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז כמאלונדי / צילום: Associated Press, Atomic Energy Organization of Iran

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) נסע לטהראן בסוף השבוע, בניסיון אחרון לנסות להביא את האיראנים לשיתוף-פעולה עם הסוכנות ולמנוע משבר בשיחות הגרעין, כך אמרו בכירים איראניים ובכירים בסוכנות.

הנסיעה היא השיא של דיונים אינטנסיביים בימים האחרונים שנועדו להבטיח שאיראן תהיה מחויבת. על-פי אנשים המכירים את השיחות, הנסיעה באה בעקבות הבנה בין איראן לסבא"א שטהראן תאפשר לפקחיה גישה לאפס ציוד המנטר את פעילויותיה הגרעיניות של איראן ותחדש את שיתוף-הפעולה עם חקירה בנושא החומר הגרעיני הנמצא באיראן.

השגריר האיראני לסוכנות האטום כתב בטוויטר שמנהל סבא"א רפאל גרוסי טס בשבת אחר-הצהריים לאיראן כדי לפגוש שם את ראש סוכנות הגרעין האיראנית ואת סגן הנשיא של איראן. הוא אמר כי שני הצדדים יוציאו הודעה משותפת.

מסוכנות האו"ם נמסרה הצהרה על-פיה הפגישות יתקיימו היום (א'), וגרוסי יערוך מסיבת עיתונאים בערב לאחר שיחזור לווינה.

אם איראן תקיים את התנאים עליהם יוסכם, ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה יהיו צפויות לדחות דיונים לגבי גינוי איראן בפגישה של חבר מנהלי סבא"א שצפוי להתכנס ביום שני. נשיא איראן אמר כי לחץ מסוג זה עשוי לגרום לאיראן להימנע מלחזור לשיחות או לחדש את הסכם הגרעין מ־2015, צעד רב חשיבות במדיניות החוץ של ממשל ביידן.

ביום שישי, הנציג של ממשל ביידן לענייני איראן, רוברט מאלי, נפגש עם מקביליו מצרפת, בריטניה, וגרמניה על-מנת לדון באתגרים העומדים בפני שיחות הגרעין, שנפסקו ביוני. הנשיא החדש של איראן אברהים ראיסי בינתיים סירב לקבוע תאריך לחידושן בווינה. השיחות נועדו להגיע להסכמה על הצעדים שאיראן וארה"ב ינקטו לקראת חידוש ההסכם שנחתם ב־2015.

גרוסי ובכירים איראניים היו במקביל בדיונים שתיווכה רוסיה לארגון הנסיעה ולהסכמה על התנאים שאיראן תקבל במסגרת נסיעה של הפקחים. השיחות המשיכו מאוחר בלילה ביום שישי והתמשכו עד שבת אחר הצהריים.

אם תתקבל החלטה לא לגנות את איראן, כנראה שתימתח עליה ביקורת מצד מתנגדי הסכם הגרעין ואחרים. ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט קרא ל"תגובה מהיר וראויה מהקהילה הבינלאומית" לפעולות הגרעיניות של איראן לאחר פרסום שני דוחות של סבא"א על איראן השבוע.

איראן הבטיחה שוב ושוב לשתף פעולה עם סבא"א אבל לאחר יותר משנתיים, לא סיפקה הסבר ראוי לכמות החומר הגרעיני המצוי בתחומה, על אף דרישות חוזרות ונשנות של מדינות המערב שתספק לכך נימוקים.

מדינות אירופה, שהשתתפו בדיונים על הסכם הגרעין לצד ארה"ב, רוסיה, סין ואיראן, דחו החלטת גינוי בפברואר, כשאיראן איימה לא לחזור לשיחות על הסכם הגרעין. למרות הצעד האירופי, אמרה איראן מאוחר יותר שלא תשב עם נציגים אמריקאים למשא-ומתן ישיר. השיחות החלו בסופו של דבר בסוף אפריל.

החלטת גינוי מצד סבא"א הייתה עשויה להוביל לפעולה במועצת הביטחון של האו"ם, כולל סנקציות אפשריות. עם זאת, ההתנגדות הציבורית של רוסיה להסלמת הנושא משמעותה שכל פעולה נוספת מעבר להחלטת גינוי תיחסם על-ידיה.

הסכם הגרעין מ־2015 הסיר את רוב הסנקציות הבינלאומיות שהיו מוטלות על איראן בתמורה להגבלות מחמירות אך זמניות על פעילות הגרעין שלה. במאי 2018, נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ נסוג מההסכם והטיל על איראן סנקציות גורפות. החל מקיץ 2019 איראן החלה להפר יותר ויותר את מגבלות המפתח בהסכם.

בשני דוחות מסווגים שנמסרו לחברי סבא"א ביום שלישי, כתבו אנשי הסוכנות כי איראן כמעט עצרה חקירה של הסוכנות לגבי עקבות של אורניום וכמה חומרים גרעיניים אחרים שנמצאו בה מאז 2019. כמו מדינות אחרות שהן חברות בהסכם אי-הפצת נשק גרעיני של האו"ם, לאיראן מחויבות בסיסית לספק הסבר לכל חומר גרעיני לא מדווח שנמצא בתחומה.

בסבא"א אמרו כי התשובות היחידות שסיפקה איראן בשלושה החודשים האחרונים נימקו רק ממצא אחד של שאריות חומר גרעיני, ואמרו כי ההסבר אינו תואם את העובדות.

שאריות החומר קשורות ככל הנראה לעבודה בתחום כלי נשק גרעינים שבסבא"א ובממשלות המערב טוענים שאיראן עשתה בשנות ה־90 ולפחות עד תחילת שנות ה־2000, אם כי הסוכנות לא יודעת מה קרה לחומר ולציוד מהתוכנית הזו. איראן מכחישה כי אי-פעם עבדה על פיתוח כלי נשק גרעיניים.

בסוכנות הגרעין אמרו גם כי במשך כמה שבועות איראן לא ענתה לבקשותיה לקבל גישה לציוד ניטור כמו מצלמות. איראן הסכימה במסגרת הסכם הגרעין למקם את הציוד בכמה אתרים הקשורים לגרעין, כמו מתקנים לעיבוד מרבצי אורניום והמפעלים בהם מרכיבים את המכונות שמעשירות אותו. בסבא"א ביקשו מאיראן גישה לאפס את כרטיסי הזיכרון, מכשירי ההקלטה וציוד אחר, כדי שלא ייגמר להם מקום האחסון ויפסיקו לעבוד.

בסבא"א דיווחו גם שהצילומים מהמצלמות הוסרו על ידי איראן. ללא ציוד הניטור, אמר גרוסי, הסוכנות תעבוד "על עיוור" בניסיונות לוודא שאיראן לא מעבירה חומר גרעיני או ציוד לתוכנית נשק לא חוקית.

הדו"חות הגיעו בזמן שאיראן האיצה את תוכנית הגרעין שלה, ובנתה מאגר של אורניום מועשר גדול פי 10 מהמגבלות שהורשו לה במסגרת ההסכם מ־2015, והפיקה מתכת אורניום, שניתן להשתמש בה בליבה של כלי נשק גרעיניים, וכמו כן הגבילה את גישת הפקחים לאתריה.

מוקדם יותר השבוע, מזכיר מחלקת המדינה של ארה"ב אנטוני בלינקן הזהיר שהחלון להשלמת דיוני הגרעין לא יהיה פתוח לנצח ושבנקודה מסוימת ההתקדמות הגרעינית של איראן תהיה כזו שלא יהיה טעם לשחזר את ההסכם מ־2015.