מדדי אג'יו לתיקי השקעות מנוהלים באוגוסט: צופים אינפלציה אך לא חוששים מהריבית

למרות ההתפרצות האינפלציונית והעליה בציפיות להמשך עלייתה, השווקים בעולם וכן בישראל לא צופים שהיא תוביל את הנגידים לפעול כתוצאה ממנה • לכן, עליית ריבית כמעט ולא נחשבת לסיכון שיכול להביא לבלימת ראלי הקורונה בשוקי המניות והנדל"ן

הריבית לא נחשבת לאיום על המשקיעים / צילום: Shutterstock, Vintage Tone
הריבית לא נחשבת לאיום על המשקיעים / צילום: Shutterstock, Vintage Tone

מדדי אג'יו, המהווים בנצ'מרק לביצועי תיקי ההשקעות המנוהלים והמיועצים של הציבור, מלמדים על המשך מומנטום חזק בשווקים הפיננסיים, בארץ ובעולם, כאשר התנהגות שוק האג"ח המקומי יכולה לספק הסבר למנגנון הפעולה של השווקים.

מצד אחד, איום האינפלציה בפועל הולך ועולה וכתוצאה ממנו גם הציפיות לאינפלציה וההעדפות של האפיק הצמוד למדד. מהצד השני, עקומי הריבית השתטחו על ידי עליות מחירים שבלטו יותר באג"ח לטווחים הארוכים יותר, כלומר, המשקיעים צופים כי הריבית לא תעלה עוד זמן רב. הדבר הוביל להמשך ראלי הקורונה הגדול גם בשוקי המניות, כאשר בישראל מדדי המניות על פי הרכבם במדדי אג'יו עלו ב-3.4% ואילו מדדי המניות בחו"ל עלו על פי הרכבם במדדים ב-1.55% במונחים שקליים וב-2.4% אם מנטרלים את התחזקות השקל ביחס למטבעות השונים.

המגמות פעלו באופן חיובי על תיקי ההשקעות, כאשר מדד תיק האג"ח עלה בשיעור מרשים של 0.90% בחודש אוגוסט בלבד, וב-3.15% מתחילת השנה. מן העבר השני, מדד אג'יו לתיק המניות עלה ב-2.23% באוגוסט וב-15.94% מתחילת השנה. מדד התיק שמכיל 20% מניות עלה בשיעור של 1.17% ואילו מדד התיק המכיל 30% מניות עלה בשיעור של 1.30% החודש, כאשר עבור שמונת החדשים מתחילת השנה, שני מדדי התיקים הללו עלו בשיעורים של 5.62% ושל 6.85%, בהתאמה.

מדדי אג'יו לביצועי תיקי השקעות מבוססים על נתונים מבתי השקעות בישראל ביניהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.איי, מיטב דש, הראל פיננסיים, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. הנתונים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר 'תיק ההשקעות המצרפי' של הציבור ומהווים מדדי ייחוס והשוואה (בנצ'מרק) אובייקטיבי לצורך השוואת ביצועים ותוצאות של גופי ייעוץ וניהול השקעות, ביצועי תיקי השקעות מנוהלים, קרנות השתלמות ועוד.

האינפלציה: תהליך שכבר מזין את עצמו

כבר שנה שאנו צופים בטור זה התפרצות אינפלציונית והיא אכן הרימה ראש, ברמה הגלובאלית וכן גם בישראל. לאחרונה, קצב האינפלציה בארה"ב חצה את קו ה-5% באופן מובהק ובישראל הקצב עומד על 2% ובעלייה, כאשר חלק מהגורמים לעליית המחירים עדיין קיימים ועשויים להפוך לאינפלציה בעתיד הנראה לעין. ברוב ענפי הפעילות היא כבר לא רק תוצאה של משבר הקורונה אלא תהליך המזין את עצמו, מבלי שיהיו מחסור או מצוקה.

כתוצאה מכך, שוק ההון המקומי שם משקל רב על האפיקים צמודי המדד, שעלו בחדות, כך שהאג"ח הקונצרניות הצמודות עלו בשיעור של 1.73% ואילו השקליות עלו ב-0.48% בלבד. באג"ח הממשלתיות גם נרשמה נהירה לצמודות שעלות בטווחים הקצרים והבינוניים עד לשיעור של 1.12% בממוצע, בעוד שהשקליות נותרו כמעט ללא שינוי, עם עליה של 0.02% בלבד. התנהגות זו משקף שינוי במחשבה ובציפיות לאינפלציה, שעלו לסביבה של 2.1% ויותר.

תופעה בולטת נוספת היא העלייה באג"ח הממשלתיות לטווחים הארוכים, בשני האפיקים, תוך שהצמודות מעל 5 שנים עלו ב-1.78% אך באופן מפתיע גם השקליות לטווחים דומים עלו בשיעור של 0.47%. הסיבה לכך היא שלמרות החששות מהתפרצות האינפלציה, המשקיעים מאמינים כי הריבית לא תעלה.

 
  

הריבית לא נחשבת לאיום על המשקיעים

הדבר נובע מהעובדה שהאינפלציה הפכה להיות מרכיב מקובל במציאות גם כפי שהנגידים רואים אותה והם מוכנים להעמיק את הריבית הריאלית השלילית. איתות זה מוליך את המשקיעים אל אפיקי הסיכון, בעיקר מניות ונכסי נדל"ן, על אף שהם נחשבים בעיני רבים ליקרים מאוד, על אף הרווחיות הצפויה מהם. מדדי המניות בישראל עלו כאמור בשיעורים בולטים החודש, במקביל לעלייתם בעולם. גם הביקוש ומחירי הנדל"ן ממשיכים להמריא, דבר המשתקף במדדי הלמ"ס בנוגע לשוק הדיור ובתוצאות של חברות הנדל"ן בישראל, בתחום המסחרי.

התובנה כי האינפלציה היא חלק מחיינו משאירה את עיני המשקיעים בשוק ההון על שני אפיקים אלו ויוצרת להם בטחון כי הריבית הנמוכה תשמור עליהם עוד זמן מה, אולי שנים. קשה לבקר את תחושת הבטחון הזו ואולי אף ניתן להצדיק אותה, אבל יכול להיות מצב שישבור את ההתנגדות להעלאת הריבית על ידי הבנקים המרכזיים, כמו למשל אינפלציה דו ספרתית, מחסור בשוקי חומרי הגלם, או במישור אחר, גלישת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, למצב של חוסר יציבות גיאופוליטי.

זה יכול להביא את השווקים לתגובה שלילית חדה שכדאי לקחת בחשבון בזמן החגיגה הגדולה באמצעות בחירה יעילה של סיכוני המח"מ של תיק האג"ח, כמו גם מוכנות גבוהה באפיק המנייתי.

** הכותב הינו מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. באתר החברה ניתן למצוא מדדי בנצ'מרק וחתכים נוספים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק