על רקע העיכובים בנמל אשדוד, באיגוד לשכות המסחר מאיימים בתביעת פיצויים

באיגוד לשכות המסחר, שמייצג יבואנים רבים, טוענים כי התנהלות "לקויה" של הנמל, בדגש על חוסר יכולת לגייס כוח-אדם נוסף, הביאה לנזקים גדולים עבור יבואנים רבים, ודורשים במכתב התראה לפני תביעה פיצוי כספי בהיקף כולל של כ-2 מיליון שקל • נמל אשדוד: "האשמות חסרות שחר"

נמל אשדוד. אחראי לנזקים שמוערכים במיליוני שקלים / צילום: Shutterstock
נמל אשדוד. אחראי לנזקים שמוערכים במיליוני שקלים / צילום: Shutterstock

האם איגוד לשכות המסחר יגיש תביעת פיצויים נגד נמל אשדוד? במכתב התראה לפני תביעה ששלח האיגוד למנכ"ל הנמל, שיקו ז'נה, באמצעות עו"ד אליס אברמוביץ ועו"ד עידן גנון ממשרד אליס אברמוביץ, נטען כי הנמל אחראי לנזקים של חברות רבות שמוערכים במיליוני שקלים.

"מאז סוף שנת 2020 חווים היבואנים עומס חריג בנמל אשדוד, כאשר מטענים ביבוא וביצוא לא מועמסים או לא נפרקים מאוניות בפרק זמן סביר. הדבר מביא לשורה ארוכה של נזקים והוצאות נוספות למשתמשים בשירותי הנמל - איבוד זמן קריטי לשיווק המוצרים בשווקים, הפרות חוזים כתוצאה מאי-עמידה בלוחות זמנים של יעדי אספקה, השמדת סחורה ושורה ארוכה של חיובים והיטלים הן מחברות הספנות והן מהנמל עצמו", נכתב בפתח המכתב.

כן נכתב כי להבנת האיגוד, שבראשו עומד אוריאל לין, "הסיבה המרכזית לעומס היא מחסור בכוח-אדם ובחוסר היכולת של הנמל לגייס עובדים (אפילו זמניים) לשחרור העומס המתמשך, שעודנו קיים גם במועד כתיבת שורות אלה", נכתב. בהתייחס לכך נכתב כי ניסיונם של מנהלי הנמל לגייס עובדים, תוך התדיינות בנושא מול ההסתדרות, נעשתה בצורה "רפה".

כדי לבסס את הטענה, נכתב כי המצב הביא לביטול הגעתן של אוניות משא לישראל. "כך למשל שתי אוניות גדולות של חברת הספנות הבינלאומית MSC, שהיו אמורות להגיע בחודשים מרץ ואפריל 20021 מהמזרח על-מנת לפרוק ולהעמיס סחורה של יצואנים בדרך ארה"ב, דילגו על ישראל. במקרים אחרים מכולות שהיו אמורות להגיע לישראל נפרקו בנמלים אחרים", נכתב.

כן נכתב כי מעבר לשיבושים עולמיים בתחום ההובלה הימית שנוצרו בשל משבר הקורונה והמצב בסין, "ברור כי הוא הוחרף עד מאוד בישראל עקב תפעול לקוי של הנמל וחוסר במתן שירות הולם למשתמשי הנמל".

במכתב נטען כי בשל המצב במדינה שבה 99% מהסחורות המיובאות מגיעות דרך הים, ובשל שיוכה הממשלתי של חברת נמל אשדוד, היא מחויבת "נורמטיבית", כך נטען, "לוודא אספקת שירותים חיוניים ובזמן סביר", אלא שהתחייבות זו הופרה פעמים רבות בחודשים האחרונים, דבר שהביא לנזקים לשלל חברות מתחומים רבים.

במכתב נרשמו שמותיהן של כמה חברות, שלטענת אנשי האיגוד נפגעו בשל התנהלות הנמל, כאשר שמותיהן והערכת הנזק הושחרו, בטענה לסודות מסחריים. עם זאת, לגלובס נודע כי מדובר בנזק מצטבר בהיקף של כ-2 מיליון שקל. 

נמל אשדוד: "האשמות חסרות שחר" 

בנמל אשדוד מיהרו בתגובה לשגר היום (א') מכתב לעורכי הדין של איגוד לשכות המסחר, ובו הם דוחים את "ההאשמות חסרות השחר המוטחות בנו במסגרת מכתבכם שבנדון, שנדמה שבמסגרתו בחרו מרשותיכם להציג באופן שיטתי חצאי אמיתות, עובדות מסולפות, וכל זאת תחת הנחות מוצא שגויות אותן בחרו מרשותיכם להניח ללא כל אחיזה במציאות".

לטענת עו"ד חיה ארמן ממשרד הרצוג פוקס נאמן, המייצגת את נמל אשדוד, בניגוד לנטען בנוגע לניסיון לגייס עובדים חדשים, חברת הנמל חתמה "הסכם קיבוצי חסר תקדים בכל קנה-מידה, שנחתם ערב כניסתו של הנמל לתחרות (כאשר כאמור הנמל נדרש להתייעלות במצבת כוח-האדם), שתכליתו היא אחת - מתן שירות ללקוחות החברה על-ידי הפחתת התור התפעולי וללא תמורה נוספת".

כן נטען כי "לאורך כל התקופה האחרונה אליה הנכם מתייחסים, עבד הנמל ללא שביתות או שיבושי עבודה. על כן אין לחברה אלא לדחות את טענת מרשותיכן נטולת הבסיס בדבר ניהול משא-ומתן 'ממושך ורפה' מול נציגות העובדים, שמוטב היה אילו לא הייתה מועלית כלל... הפעולות שנקטה החברה כמתואר לעיל, הן בחתימה על הסכמים היסטוריים והן בהסדרת קליטתם של 90 עובדי תפעול נמליים ארעיים, הן הראיה הטובה ביותר לכך שהחברה מתנהלת במקצועיות מופתית לטובת הציבור, בעלי המניות והעובדים ותוך הקפדה על כללי המינהל התקין", לשון מכתב התגובה שבו מועלית אפשרות להגשת תביעה דווקא מצד נמל אשדוד. "ככל שמרשותיך לא תיסוגנה משלל האשמות השווא המועלות במכתבך שבסימוכין, הנחתה אותנו מרשתנו לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות נקיטה בהליך משפטי לפיצוי בגין הנזקים לשמה הטוב לאור הוצאת הדיבה העולה לכדי עבירה על חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה - 1965, לכאורה".