מחיר מטרה | שאלות ותשובות

תוכנית הדיור הממשלתית החדשה יוצאת לדרך: מי זכאי לדירה בהנחה משמעותית, ומה התנאים?

רוכשי הדירות בתוכנית "מחיר מטרה 2.1" שאושרה בשבוע שעבר ייהנו מהנחה שעשויה להגיע למאות אלפי שקלים • המנגנון בבסיס התוכנית הוא שדירות שנמכרות בשוק החופשי יסבסדו דירות שנמכרות במסגרתה • באילו יישובים מתקיימת התוכנית, ומה המשמעות עבור היזמים והקבלנים? גלובס עושה סדר

תוכנית "מחיר מטרה 2.1". מי זכרי לדירה בהנחה? / צילום: איל יצהר
תוכנית "מחיר מטרה 2.1". מי זכרי לדירה בהנחה? / צילום: איל יצהר

מועצת רשות מקרקעי ישראל אישרה בשבוע שעבר את תוכניתו של שר הבינוי והשיכון זאב אלקין המכונה "מחיר מטרה 2.1", האמורה להוות בשורה גדולה לשוק הדיור ובמיוחד לזכאי משרד הבינוי והשיכון ולאוכלוסיית הנכים. בשורה התחתונה, רוכשי הדירות בתוכנית זו ייהנו מהנחה משמעותית שעשויה להגיע אף למאות אלפי שקלים. המנגנון בבסיס התוכנית הוא שדירות שנמכרות בשוק החופשי יסבסדו דירות שנמכרות במסגרתה.

מי זכאי להנחה, באילו יישובים מתקיימת התוכנית, ומה המשמעות עבור היזמים והקבלנים?

מה המשמעות של "מחיר מטרה" עבור היזמים והקבלנים?

הקבלנים שייגשו למכרז, יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע - בשונה מתוכניות מחיר למשתכן ומחיר מופחת, שם היה מחיר הקרקע קבוע. הקבלן שזכה בתוכניות הקודמות היה זה שהציע את המחיר הנמוך ביותר למ"ר בנוי.

משרד הבינוי והשיכון ביקש במהלך למקסם את שווי הקרקע, להגביל את ההנחות שניתנו וגם לתת לרוכשים ידיעה מוקדמת על מחיר הדירה.

היכן ייערך השיווק?

הקרקע לדיור במחיר מופחת תשווק רק למטרות בנייה רוויה בערים שבהן המחיר הממוצע למ"ר עומד על 20 אלף שקל וביישובים שבהם החתך הסוציו-אקונומי לפי מדדי הלמ"ס הוא 4 ומטה. התוכנית תתקיים בעשרות יישובים, וביניהם ירושלים, בני ברק, בת ים, אלעד, אלקנה, כפר ורדים, בית שמש , שדרות, נתניה, ראש העין ואילת.

חשוב להבין שהתוכנית לא תהיה תקפה אולי בתל אביב, בהרצליה וברמת גן, אך כן בערים כמו נס ציונה, ראשון לציון, בת ים ורעננה - הכול כמובן בהנחה שהמחיר למ"ר לא יעלה על 20 אלף שקל.

מה המשמעות עבור מבקשי הדיור ועבור זכאי משרד הבינוי והשיכון?

השיטה החדשה שמשרד הבינוי והשיכון מציע היא לקבוע מחיר למ"ר בנוי שיצוין במסמכי המכרז. על המחיר שיקבע, יינתן שיעור ההנחה בגובה 20% ממחיר הדירה, ועד 300 אלף שקל.

כאמור, הבשורה היא בעיקר עבור זכאי משרד הבינוי והשיכון (לפי אותן הגדרות של זכאים לתוכנית מחיר למשתכן). תוכנית מחיר למטרה קובעת כי 60% מכלל הדירות בפרויקטי מחיר למטרה באזורי ביקוש יוקדשו לזכאים. באזורים שבהם ערך דונם קרקע נמוך מ-100 אלף שקל, באזורי עדיפות לאומית וביישובי מיעוטים, שיעור הדירות המיועדות לזכאים יעמוד על עד 65%. בנוסף, דירה אחת מכל 30 תוקדש לנכה רתוק.

מה הכוונה במונח "בני המקום", ואילו הטבות מגיעות להם?

השיטה החדשה מעודדת את עדיפות שיווק הדירות ל"בני המקום", כלומר, מי שהתגורר ב-3 השנים האחרונות או ב-4 שנים מתוך 10 השנים האחרונות, בתחום שיפוטה של הרשות שבה ייבנה הפרויקט: 25% בכל הארץ, 35% באזורי עדיפות לאומית ב' ו-50% באזורי עדיפות לאומית א'. ביישובי מיעוטים שבהם יש עד 30,000 תושבים תינתן הקצאה של 50% לבני מקום, ובסמכות הנהלת רמ"י להעלות אחוזים אלה עד 75%. באזור חיפה והצפון אחוז בני המקום יעמוד עד 75% באופן קבוע. ביישובים שאוכלוסייתם קטנה מ-10,000 תושבים יהיה ניתן לקבל אישור חריג להקצאה של עד 100% עבור בני המקום.

האם יש תנאים מיוחדים להתיישבות בפריפריה?

בנוסף, זכאי התוכנית שיזכו וירכשו דירה באזורי עדיפות לאומית (אזור שממשלת ישראל הכריזה עליו כאזור מועדף, וכפועל יוצא מכך מוענקים ליישובים הנמצאים בגבולותיו תמיכה, סיוע, הנחות, הטבות ותמריצים שונים, כדי למשוך אליו תושבים, יזמים ועוד) יקבלו מענק קבוע בגובה 40,000 שקל.