חתמים כבר נבחרו אבל הנפקת התעשייה האווירית שוב מתעכבת, ועוברת ל-2022

מהלך ההנפקה הנוכחי של תע"א מקודם באינטנסיביות זה יותר משנתיים וחצי, ויצא באופן רשמי לדרך בנובמבר 2020 • מדובר בהנפקה מורכבת, הדורשת אישורים רגולטוריים שונים, הקשורים בין היתר לרגישויות ביטחוניות • גיוס ההון הראשוני מיועד, ככל הידוע, למשקיעים מקומיים בלבד, ולא ייקחו בו חלק חתמים זרים ומשקיעים זרים

בורסת ת''א / צילום: שלומי יוסף
בורסת ת''א / צילום: שלומי יוסף

כשלושה חודשים לאחר שנבחרו ארבע חברות החיתום שיובילו את הנפקת המניות הראשונית (IPO) של התעשייה האווירית, שוב נרשמים ככל הידוע עיכובים בהוצאת המהלך לפועל, כך שהוא מתוכנן כעת להתבצע רק במהלך השנה הבאה. 

מהלך ההנפקה הנוכחי של תע"א מקודם באינטנסיביות זה יותר משנתיים וחצי, ויצא באופן רשמי לדרך בנובמבר 2020, כשוועדת השרים למכירת מניות המדינה אישרה את מתווה ההפרטה. יחד עם זאת, מדובר בהנפקה מורכבת, הדורשת אישורים רגולטוריים שונים, הקשורים בין היתר לרגישויות ביטחוניות (כולל אילו פעילויות ניתן יהיה להציג בתשקיף שתפרסם החברה לקראת ההנפקה) והשגת הבנות מול ועדי העובדים של החברה הממשלתית.

גיוס ההון הראשוני מיועד, ככל הידוע, למשקיעים מקומיים בלבד, ולא ייקחו בו חלק חתמים זרים ומשקיעים זרים - נוכח עמדת משרד הביטחון בנושא.

הנפקת רבע מהמניות תמורת 3 מיליארד שקל

מדובר באחד מגיוסי ההון הגדולים בשוק המקומי, הנפקת כרבע ממניות החברה תמורת כ-3 מיליארד שקל. כאמור, בחודשים האחרונים נבחרו חברות החיתום של דיסקונט קפיטל, פועלים אי.בי.אי, לידר וברק קפיטל, להוביל את ההנפקה, שצפויה להניב עמלות נאות לחתמים בשל היקפה הגדול.

העובדה כי התעשייה האווירית היא כבר חברה בורסאית כיום, עם אג"ח נסחרות (בהיקף של כ-460 מיליון שקל) תקל על קידום מהלכי הגיוס, בזכות העובדה כי לחברה כבר תשקיף קיים. יחד עם זאת, לצורך הנפקת ההון, התעשייה האווירית עוד תידרש ככל הנראה להציג מסמכים משלימים, בהם הערכות שווי, מצגות ופירוט נוסף על אודות פעילותה.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הכנסותיה של התעשייה האווירית עלו ב-4% והתקרבו ל-2.2 מיליארד דולר, והרווח הנקי שלה טיפס ביותר מ-20% והתקרב ל-100 מיליון דולר.

החברה דיווחה כי נהנתה משיפור מכירות חטיבת מערכות הטילים והחלל שלה ומול זאת נפגעה מירידה במכירות חטיבת התעופה. עוד בדרך לשורה התחתונה נהנתה מהכנסות מפיצוי עבור קרקע שהופקעה ומכירת חברה כלולה, שיפור ברווחי חברות כלולות וצמצום בהוצאות מסים.

איירובוטיקס הצליחה לגייס לפי 100 מיליון שקל

עוד בשוק ההנפקות, חברת הרחפנים איירובוטיקס צלחה את ניסיון ההנפקה השני שלה, עם גיוס של קצת יותר מ-20 מיליון שקל שנעשה לפי שווי חברה של כ-100 מיליון שקל "לפני הכסף" - כשבועיים לאחר שנכשלה בניסיון הנפקה שבוצע לפי שווי חברה של כ-165 מיליון שקל.

השווי שלפיו ביצעה איירובוטיקס את ההנפקה נמוך ב-90% כמעט ביחס לשווי של יותר מ-750 מיליון שקל (כ-240 מיליון דולר) שלפיו ביצעה גיוס הון פרטי לפני כשלוש שנים, ומעיד על הצורך האקוטי שלה במזומנים להמשך פעילותה, כפי שמראים גם דוחותיה הכספיים, המשקפים את מצבה הפיננסי המאתגר.