דודי עזרא מציג: למכור מניות, להרוויח 700 מיליון שקל ולהישאר עדיין בעל השליטה בנטו

אוכל את העוגה ומשאיר אותה שלמה: חלוקה נמרצת של דיבידנדים ומכירת חלק ניכר ממניותיו בקבוצת המזון נטו במחיר מפולפל, אפשרו לעזרא להיפגש עם סכום דמיוני, וגם להישאר בעמדת בעל השליטה בחברה

 

דודי עזרא / צילום: אביב חופי
דודי עזרא / צילום: אביב חופי

מכונת המזומנים שהפכה להיות קבוצת המזון נטו אחזקות  עבור בעל השליטה בה, דודי עזרא, ממשיכה לעבוד במלוא הקיטור. עם עסקה נוספת למכירת נתח מהחזקותיו בה, משלים עזרא צבירת הון עתק של יותר מ-700 מיליון שקל תוך פחות משלוש שנים - בדרך של מימוש מניות, ובעיקר בדיבידנדים העצומים שחילקה לו נטו במהלך התקופה, ועם כל זאת הוא עדיין נשאר בעל השליטה בחברה.

בשבוע שעבר דיווחה נטו על השלמת שלב נוסף בתוכנית המכירה של עד כמחצית ממניותיו של עזרא בנטו, כאשר בצד הרוכש בעסקה הנוכחית (ובשתיים נוספות שקדמו לה) עומד דוד מצסה, שחקן בולט בשוק העופות בישראל, המשווק סחורה גם דרך חברת נטו מלינדה - החברה הבת המרכזית של נטו אחזקות.

החזקותיו של מצסה בחברה שבשליטת עזרא מגיעות כבר לכ-10% מהון המניות - באמצעות רכישת מניות נטו שביצע במחיר כפול ויותר ממחירי השוק של המניה. בסך הכול השקיע מצסה 120 מיליון שקל ברכישת מניות נטו אחזקות מידיו של עזרא, בשלוש רכישות, בהיקפים דומים, שביצע בחודשים האחרונים.

בהתאם להסכם מול עזרא, שדווח ביוני השנה, למצסה (באמצעות חברת נור יסכה) אפשרות להמשיך ולהגדיל את חלקו בנטו אחזקות עד לכ-23% מהמניות (ובכך להשוות כמעט את החזקותיו לאלו של עזרא), וזאת בהשקעה נוספת של כ-150 מיליון שקל, כך שהתמורה שישלם לעזרא עשויה להצטבר לכ-270 מיליון שקל. אם אכן ישלים את הרכישות, הרי שחשבון הבנק של דודי עזרא ממכירת מניות ודיבידנדים שקיבל מנטו אחזקות בשלוש שנים יגדל לכ-900 מיליון שקל.

"אין סיבה כלכלית למחיר העסקאות"

פרט מעניין בהסכם שבין עזרא למצסה נוגע למחיר מניית נטו. הרכישות שכבר ביצע מצסה מאז חודש יוני, ושהוא עשוי לבצע בהמשך, נעשו לפי מחיר מניה של 323 שקל - כפול מערכה הנוכחי של מניית נטו, הנע סביב 160 שקל, וגבוה בכ-140% משווי המניה בעת הרכישות הקודמות שביצע - בחודשים יוני ואוגוסט, שנע אז סביב כ-130 שקל. כנגזר מכך, שווי השוק של מניות מצסה בנטו, אחרי הרכישה האחרונה, עומד על כ-60 מיליון שקל - מחצית מהסכום שהשקיע. 

 
  

למרות שלא מן הנמנע כי ההשקעה במחירים הגבוהים שביצע מצסה במניות נטו נעשית בזכות פוטנציאל צמיחה משמעותי שהוא מזהה בפעילות החברה, אשר מציגה כיוון חיובי בדוחותיה הכספיים ובביצועי מנייתה, בשוק ההון היו מי שהגיבו על כך: "קשה להציע הסבר לעסקאות הללו. אין סיבה כלכלית לבצע אותן במחיר כזה, לפחות לא לפי הנתונים שהחברה מציגה".

צריך לזכור, עם זאת, שדוד מצסה אינו זר לדודי עזרא ולקבוצת נטו. לפני כשנתיים דיווחה נטו מלינדה על הסכם לשיווק והפצת עופות כשרים, "בהתאם להזמנותיה, ללא התחייבות לאספקת מלוא הכמות המוזמנת, בתמורה לעמלת שיווק", ובהיקף מכירות שנתי שהוערך בעת החתימה על ההסכם בכ-800 מיליון שקל, אשר התבסס "על היקף המכירות הרלוונטיות הקיים אצל הלקוח".

שם הלקוח לא פורסם באותו דיווח, אולם ככל הידוע, מדובר במשחטת יסכה שבה מחזיק מצסה. בתחום העופות, בסיכום שנת 2020 דיווחה נטו מלינדה על שיפור במכירות, בין היתר בזכות הסכם השיווק וההפצה מול החברה של מצסה.

פעילות משחטות העופות של משפחת מצסה, באמצעות חברת טל הל יסכה, היא אחת הבולטות בארץ, ובשנים קודמות דורגה בצמרת סיטונאיות המזון והמשקאות בישראל. פעילות זו עלתה לכותרות לפני כמה שנים אחרי שביהמ"ש גזר על בעליה קנסות בגין שימוש בקרקע ללא היתר.

נטו מלינדה, שב-46% ממניותיה מחזיקה נטו אחזקות, מבצעת את עיקר פעילות השיווק וההפצה של שלל מוצרי המזון המיוצרים ומיובאים על-ידיה ועל-ידי החברה האם, הכוללת ייצור, שיווק ויבוא של בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה ועוד. קבוצת נטו מחזיקה בכמה מפעלים, לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים, ומוצרי קצפת של המותג ריץ'.

נותר עם החזקות בשווי 230 מיליון שקל

מניית נטו אחזקות מציגה שנתיים לאחור טיפוס של כ-60% בערכה, המשלים לה הכפלת ערך תוך חמש שנים, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-600 מיליון שקל. שווי זה גוזר להחזקות שנותרו לדודי עזרא בחברה (כ-38% מהון המניות) שווי שוק של כ-230 מיליון שקל.

לפני המכירות למצסה, מימוש המניות המשמעותי הקודם שביצע עזרא במניות נטו אחזקות נעשתה לפני כשנתיים, עת מכר כ-6% מהונה של החברה תמורת קרוב ל-80 מיליון שקל לכמה משקיעים מוסדיים.

כאמור, מלבד מכירת חלק מהחזקותיו, עזרא נהנה בשנים האחרונות מחלוקת דיבידנדים נמרצת שמבצעת נטו אחזקות, אשר מצטברת תוך פחות משלוש שנים לסכום מרשים של כ-1 מיליארד שקל - כמחציתו בשנת 2019 והיתרה בשנתיים האחרונות. לאותה חלוקה מוגברת של דיבידנדים קדמו פרסומים בתקשורת על אודות רצונו של עזרא לממש את החזקותיו בחברה.

לפרסומים אלה לא ניתן ביסוס רשמי, וככל הידוע לא נרשמה מאז התקדמות בעניין, אולם כך או אחרת, בינתיים עזרא נהנה מתמורה אלטרנטיבית שמייצרת לו נטו - עיקרה בדמות חלקו בדיבידנדים, המסתכם ביותר מחצי מיליארד שקל מאז 2019.

משבר הקורונה הביא לצריכה מוגברת

בפעילות השוטפת, נטו אחזקות, בניהולם של עמי גולדין (מנכ"ל) ודודי עזרא (היו"ר), נהנתה בשנה שעברה מהשפעות משבר הקורונה, שהוביל לצריכה מוגברת, וכן נהנתה מאיחוד רכישת חברה העוסקת ביבוא עגלים חיים ומכירתם (ר. שוחט), כך שהכנסותיה השנתיות צמחו ב-14% ל-3.2 מיליארד שקל, לצד שיפור הרווחיות.

הרווח הנקי השנתי של נטו אחזקות אשתקד קפץ ב-50% והגיע ל-127 מיליון שקל, גם תודות למכירת מניות ביכורי השדה העוסקת בשיווק ירקות ופירות לשותפיה בפעילות, האחים ששון ואילן שבע, תמורת 215 מיליון שקל - מהלך שייצר לה רווח הון של יותר מ-60 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית הציגה נטו אחזקות שיפור של 3% בהכנסות, שהתקרבו ל-1.7 מיליארד שקל, אולם הרווח הנקי שלה צנח ב-50% ל-45 מיליון שקל, אחרי שבשנה שעברה נהנתה מהרווח החד-פעמי ממכירת ביכורי השדה.