חיבור לגז וחשמל תמורת שקט: זו התוכנית של לפיד לגבי רצועת עזה

שר החוץ הציג את תוכניתו לגבי רצועת עזה בכנס המכון למדיניות נגד טרור של אוניברסיטת רייכמן, ואמר כי המדיניות שבה נקטה ישראל עד כה לא שינתה מהותית את המצב • בין היתר בהצעה: לגרום לתושבי עזה ללחוץ על החמאס ("החמאס מוביל אתכם לאבדון"), ושיקום הומניטרי בתמורה למאבק מתואם בהתעצמות הצבאית של החמאס

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: רונן טופלברג
שר החוץ יאיר לפיד / צילום: רונן טופלברג

שר החוץ יאיר לפיד הציג היום את תוכניתו לגבי רצועת עזה, שאותה הוא מכנה כלכלה תמורת בטחון, ולדבריו זוכה לגיבוי עקרוני של ראש הממשלה בנט ושר הבטחון גנץ. בנאום בכנס המכון למדיניות נגד טרור של אוניברסיטת רייכמן אמר לפיד כי המדיניות שבה נקטה ישראל עד כה לא שינתה מהותית את המצב. "הסגרים לא עצרו את ההברחות וייצור הנשק ולכן יש ליזום תוכנית חדשה. מטרתו של מהלך כזה היא לייצר יציבות משני צידי הגבול. בטחונית, אזרחית, כלכלית ומדינית. הקהילה הבינלאומית ותושבי עזה צריכים לדעת שהטרור החמאסי הוא המחסום בינם לבין חיים נורמליים".

ההצעה מפורטת, אך דומות לה היו בעבר על השולחן בדרך כלל אחרי סבבי לחימה ברצועה. בכל המקרים, ואין סיבה לחשוב מדוע כעת זה יהיה שונה, חמאס דחה את התנאי המרכזי של הפסקת האש לחלוטין והתפרקות מנשקו.

פרופ' אוריאל רייכמן, שר החוץ יאיר לפיד ופרופ' בועז גנור, מנכ''ל המכון למדיניות נגד טרור (ICT) / צילום: רונן טופלברג
 פרופ' אוריאל רייכמן, שר החוץ יאיר לפיד ופרופ' בועז גנור, מנכ''ל המכון למדיניות נגד טרור (ICT) / צילום: רונן טופלברג

לפי לפיד כיבוש עזה מנוגד לאינטרס הלאומי שלנו. "אין לנו מה לחפש שם. סבבי הלחימה שוחקים את צה״ל, את הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל, ואת חוסנה ולכידותה של החברה הישראלית". הוא שלל קיום משא ומתן עם חמאס: "ישראל אינה מדברת עם ארגוני טרור שמעוניינים להשמיד אותה. מבחינת ישראל הגוף המייצג של הפלסטינים הוא לא החמאס אלא הרשות הפלסטינית. ישראל לא תחלק פרסים לארגון טרור רדיקלי ותחליש את הרשות שעובדת מולנו באופן סדיר. קידומה של נוסחת כלכלה תמורת בטחון, ייאלץ את החמאס להסביר לתושבי עזה למה הם חיים בתנאים של עוני ומחסור ואלימות ואבטלה גבוהה. בלי תקווה".

"החמאס מוביל אתכם לאבדון"

לפיד מציע לדבר ישירות עם אזרחי עזה: "צריך להגיד לעזתים בכל דרך ומעל כל במה - החמאס מוביל אתכם לאבדון. אף אחד לא יבוא להשקיע כסף אמיתי ואף אחד לא ינסה לבנות כלכלה במקום שממנו החמאס יורה ואותו ישראל מפציצה על בסיס קבוע. הגיע הזמן להעביר את הלחץ אל החמאס. לגרום לתושבי עזה ללחוץ על החמאס, מפני שהם מבינים מה הם מפסידים מהטרור המתמשך ומבינים מה יש להם להרוויח אם הוא יפסק. במקום שהחמאס יקדם את האינטרסים שלו כארגון טרור רדיקלי על חשבון תושבי עזה - אנחנו נציג תוכנית איך לשפר את תנאי החיים בעזה אם החמאס יפסיק להתנהל כארגון טרור רדיקלי".

לפי ההצעה, בשלב הראשון ישראל תסכים לשיקום הומניטרי בתמורה למאבק מתואם בהתעצמות הצבאית של החמאס. שיקום כזה יכלול טיפול בצרכי החיים הבסיסיים ביותר. בין השאר יטופלו מערכת החשמל, חיבור לגז, בניית מתקני התפלת מים, שיפור משמעותי של שירותי הבריאות ושיקום תשתיות מגורים ותחבורה. בתמורה יתחייב החמאס לשקט ארוך טווח.

הקהילה הבינלאומית תפעיל מנופים על החמאס כדי לסייע במאמץ למנוע את התעצמותו. היא תפעל להדק את הפיקוח על ההברחות, ויוקם מנגנון פיקוח כלכלי שימנע הסטת משאבים להתעצמות החמאס. לטענת לפיד, "בלי מנגנוני פיקוח כאלה, אנחנו לא נסכים ומדינות העולם לא יסכימו להשקיע בעזה את הכספים הנדרשים. לאיש בעולם אין אינטרס להשקיע ולהקים תשתיות במקום שבו עלול להתחיל בכל רגע סבב לחימה נוסף".

לדברי לפיד, גם אם הטרור ייפסק במהלך השלב הראשון כולו ישראל תמשיך להחזיק את ה"שאלטר" על אספקת החשמל והמים. רק מול שקט ארוך טווח נוכל לאפשר לרצועת עזה עצמאות אנרגטית מלאה.

הוא מוסיף כי הרשות הפלסטינית תהיה חלק מן המהלך. היא תחזור להיות הגוף המפעיל של המעברים. תיבחן אפשרות לפתיחה מחדש של מעבר קרני. מצרים תמשיך להחזיק במעבר רפיח. וגם מצרים כמובן בעסק, "זה לא יקרה בלי סיוע ומעורבות של השותף המצרי, ובלי היכולות שלהם לקיים דיאלוג עם כל הצדדים".

השלב השני שיוחל, אם הראשון יצליח, כולל מעורבות עמוקה יותר של הרשות הפלסטינית כגוף ביצוע ופיקוח מרכזי והוא יעוגן בהחלטת מועצת הבטחון.

בשלב הזה תונח תוכנית מסודרת של כלכלה תמורת בטחון, אם החמאס יקבל את תנאי הקוורטט. לפיד לא פירט אבל הכוונה היא לפירוזה של רצועת עזה, תנאי שחמאס לא הסכים ולא יסכים לו.

למרות ההיתכנות הקלושה לפיד פירט כי מדובר בין השאר בפרויקט האי המלאכותי מול חופי עזה, שיאפשר בניית נמל ימי. כמו כן פרויקט תחבורתי לחיבור בין רצועת עזה לגדה, הקמת אזורי תעשיה ותעסוקה ועוד תוכניות שכמותן הוצעו לרוב לאורך השנים.

לפיד מציע כי מי שירכז את ההשקעות היא ועידת התורמות, הכוללת את האיחוד האירופי וארצות הברית, וכן את קרן המטבע העולמית והבנק העולמי, אליהן יצורפו מדינות המפרץ ובראשן איחוד האמירויות. הרשות הפלסטינית אמורה לקבל את האחריות המלאה על הרצועה.

לפיד התייחס גם למהלך מדיני כללי מול הפלסטינים: "ההצעה המובאת כאן לא מתייחסת לפתרון שתי המדינות, אבל עמדתי בנושא ידועה: ישראל צריכה לפעול לחיזוק הרשות הפלסטינית, ולנהל איתה משא ומתן שמטרתו היפרדות לשתי מדינות. התנאים הפוליטיים - גם בישראל וגם ברשות הפלסטינית - לא מאפשרים התקדמות בציר המדיני בעת הנוכחית, אבל בעזה אנחנו יכולים וצריכים לפעול כבר עכשיו. ועם זה אפשר לומר שהתנעה של תהליך הסדרה בעזה, תייצר תנאים נוחים יותר למשא ומתן מדיני בעתיד אם וכאשר יבשילו התנאים".

לפיד סיפר כי ניהל שיחות הכנה רבות עם גורמים בעולם הערבי ובעולם המערבי, שבוחנים את הרעיון. בין היתר עם שלטונות מצרים, ומנהיגים במדינות המפרץ, עם מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן, שר החוץ הרוסי לברוב והאיחוד האירופי.

 דובר חמאס, חאזם קאסם, הגיב לתוכניתו של שר החוץ לפיד ואומר ש"כלכלה תמורת שלום" מראה על חוסר היכולת של ישראל להבין את הסוגיה הפלסטינית, שכן הסוגיה אינה כלכלית וסיוע וכספים לא יפתרו אותה כי הפלסטינים רוצים את חירותם ואדמותיהם.
לדברי קאסם זכותו של העם הפלסטיני בעזה שיהיה לו נמל ושדה תעופה ופיתוח כלכלי, והזכות הזו תילקח בכוח מישראל ולא בחסד.