משפט נתניהו התחדש: אילן ישועה שב לדוכן העדים

מנכ"ל וואלה לשעבר שב לדוכן העדים להמשך חקירתו הנגדית בתיק 4000, לאחר שעדותו הופסקה באמצע יוני השנה • לאחר סיום עדותו של ישועה צפויים להעיד שלושה עובדי וואלה, בהם אבירם אלעד שמונה לאחרונה למנכ"ל חדשות 13 ושימש בעבר כעורך חדשות וואלה

אילן ישועה במשפט נתניהו / צילום: יוסי זמיר
אילן ישועה במשפט נתניהו / צילום: יוסי זמיר

משפטם של ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס התחדש הבוקר (ב') בבית המשפט המחוזי בירושלים.

מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה שב לדוכן העדים להמשך חקירתו הנגדית בתיק 4000, לאחר שעדותו הופסקה באמצע יוני השנה. ישועה העיד במשך 26 ימים. במהלך עדותו התברר כי מידע מהטלפון הסלולרי ומהמייל שלו לא הועבר להגנה למרות הרלוונטיות של החומרים למשפט. בית המשפט הורה לפרקליטות לבצע חיפוש חוזר בטלפון של ישועה. לאחר שהחל החיפוש החוזר התברר כי מדובר בהיקף גדול של תוצרים, ותקופת הדחייה התארכה. בסופו של החיפוש הועברו הממצאים להגנה, והם כוללים כ-25 אלף שורות של התכתבויות רלוונטיות ומאות מיילים.

15:15

עו"ד בן-צור מציג לישועה התכתבות עם אבי גבאי על אופן הסיקור של אמנון אברמוביץ' מערוץ 12.

ישועה: ״מה הבעיה של אמנון, דיבר לדעתי שטויות גמורות. זה נשמע מופרך וחצוף כל המדינה לאה באידיוטים שלא מבינים כלום על כלום ופתאום הוא נותן לך ציונים?״. גבאי: "עשה קמפיין שלם נגדי בכדי שלא אבחר". בהתכתבות כותב ישועה שיפנה לאבי וייס. לצד ההתכתבות מציג עו"ד בן-צור כתבה של טל שלו המוצגת כאוהדת לגבאי.

ישועה מפנה את תשומת ליבו של בן-צור שהכתבה של שלו, שהוצגה ככתבה אוהדת את גבאי בעקבות השיחה בעניין הסיקור של אברמוביץ, עלתה לאתר 6 שעות לפני הדיווח של אברמוביץ ולכן הוא לא רואה קשר בין הדברים.

ישועה: "בכל הכתבות שהראית לא הייתי מעורב בהם. אבירם (אלעד) היה המנהל, טל שלו כותבת. השיחה ביני לבין אבי (גבאי) היא שיחה חברית. לא פניתי לאבי וייס ולא פניתי לאף אחד. טל שלו היא כתבת עצמאית אני לא אומר לה מה לכתוב".

הסתיים הדיון. החקירה הנגדית תמשיך מחר.

14:30

עו"ד בן-צור מנסה להראות שהיה קשר בין גבאי לבין ישועה לצורך התערבות בתכנים באתר וואלה. באחת ההתכתבויות משנת 2016 כותב גבאי: "לא מבקש ממך כלום. שים לב שהטרולים האלה מזהמים את האינטרנט. ישועה השיב לו: "ברור שלח לי בבקשה את כל החומר שיש שאוכל לדבר עם המערכת בצורה מבוססת". ההתכתבות הוצגה בהקשר לכתבה שפורסמה ביוני 2016 שכותרתה"השר לשעבר גבאי: "הסתירו מהממשלה ומהציבור מידע על מתווה הגז".

השופטים מעירים לעו"ד בן-צור על משך החקירה כאשר מוצגות עוד ועוד התכתבויות. השופט ברעם: "עוד ועוד נתונים, אבל כמה המשקל העודף. אני שואל האם לא נכון לומר שהתוספת שאדוני מבקש להציג, זה קצת more of the same". והשופטת פרידמן-פלדמן: "אי-אפשר פשוט להגיש?".

ביולי 2017 ישועה כותב לאבי גבאי - "ברכות" על הזכייה בפריימריז. יום למחרת בוואלה פורסמה כתבה "ברק הביע תמיכה בגבאי: יוביל מהפך במדינה". בן-צור טוען שאתר וואלה פרסם כתבות אוהדות לגבאי יום למחרת הפריימריז. ישועה משיב לו - "אין לי קשר לכתבות". עו"ד בן-צור: "האתר שלך" ישועה: "האתר של שאול".

עו"ד בן-צור מציג לישועה רצף כתבות (12) על הניצחון של אבי גבאי בפריימריז למפלגת העבודה במהלך חודש יולי 2017. ישועה משיב כי לא היה לו קשר לכתבות והוא גם לא רואה בהן הטיה: "האם אני עכשיו חושב שזה מוטה לטובת אבי? הצגת את זה בפאתוס גדול. אני לא יודע מה היה במקומות אחרים אבל זה נראה לי טריוויאלי כאשר יש זכייה בפריימריז. אין לי קשר יש שם את אבירם ומיכל (עורכים באתר). ההתערבות שלי מינימלית ורואים אותה פה. הלוואי שעם פוליטיקאים אחרים זה היה ככה".

יש לציין כי במרבית הכתבות המוצגות לישועה ככתבות "חיוביות" בנוגע לאבי גבאי, ההגנה לא מראה קשר ישיר בין התכתבות בין ישועה לגבאי לבין פרסום הכתבות.

13:35

השופטת פרידמן-פלדמן מבקשת הערכת זמנים מצד הסנגורים להמשך החקירה הנגדית. עו"ד בן-צור משיב שהוא מעריך 3 ימים ועורכי הדין חן ורוזן-עוזר העריכו כי גם יצטרכו 3 ימים.

12:55

עו"ד בן-צור מציג לאילן ישועה התכתבות ממאי 2015:
גבאי: "היי אילן. תודה המערכת אצלך מרגיזה מאוד בנושאי סביבה. התחברו לכל מיני פעילות עלובות שמפמפמות אותם להשמיץ סתם".
ישועה: "מבין אני אטפל"
גבאי: "התחליף לעבודה מקצועית ויסודיות זה להקשיב לקשקשנים ולפופוליזם אדאג לתקן את זה שלח לי בבקשה קצת חומר כדי שאוכל לשבת איתם ולדאוג לכתבת סיכום הוגנת ויסודית. אני אעבור על זה אישית".
ישועה: "אבקש מהדוברת לטפל".

בעז בן-צור מטיח בישועה בדיון: אתה מתגייס אידיאולוגית נגד הכתבים שלך.

ישועה משיב: "פה מרכז הכובד נבע מההיכרות עם אבי. ההתרשמות שלי פה הייתה שהכתב קיבל מידע רק מהצד השני. אני לא זוכר את המקרה".

הדיון יצא להפסקה של חצי שעה.

12:20

ישועה לעו"ד בעז בן-צור: "אתה אומר מאות פגישות שלי עם פוליטיקאים. אני אומר שזה לא נכון המספר הזה".

עו"ד בן-צור ממשיך להציג כתבות לישועה שמביע ביקורת על החקירה של עו"ד בן-צור, שחקר אותו ארוכות עד היום. לדברי ישועה עו"ד בן-צור הטעה אותו במהלך החקירות לכן הוא זהיר בתשובותיו.

11:55

עו"ד בעז בן-צור המייצג את בנימין נתניהו ממשיך בחקירה הנגדית ופותח בקשר שהיה בין ישועה לאבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה לשעבר. גבאי הצטרף למפלגת "כולנו" בשנת 2014. התמנה לשר לאיכות הסביבה במאי 2015 ונבחר ליו"ר מפלגת העבודה ביולי 2017.

עו"ד בן-צור מציג לישועה כי בין 2014 ועד 2017 סוקר גבאי 531 פעמים בוואלה. ישועה נשאל על פגישותיו עם אבי גבאי ומשיב כי נפגש עמו פעמיים שלוש.

בן-צור: "נתת לו סיוע?".

ישועה: "יכול להיות אני לא זוכר בדיוק".

עו"ד בן-צור מציג הודעות בין גבאי לישועה.

ישועה ב-29.12.2016: "בהצלחה! לך אישית! לעבודה! ולמדינה שנשכחה לצידי הדרך של מנהיגנו הדגול". בהמשך ב-30.12.2016 כתב לגבאי: "אשמח לעזור לך בכל דרך אפשרית".

ישועה משיב על ההודעות: "הבעתי תמיכה גם להרצוג ולגבאי. זו הייתה אמירה כללית".

מוצגת כתבה של הכתבת הפוליטית של וואלה טל שלו "השר לשעבר אבי גבאי מצטרף לעבודה: מחזיר את המדינה למסלול".

ישועה משיב: "תשאל את טל שלו".

עו"ד בן-צור מבקש להציג סרטון אותו הוא מכונה "סרט תעמולה". עו"ד יהודית תירוש מתנגדת להמשך החקירה בנקודה זו לאחר שישועה העיד שהוא לא קשור לכתבה.

ישועה כתב לגבאי ב-2015: "מעריץ ואוהב אותך. אכן לא המדינה שהיינו". גבאי: "תודה רבה. אמרו לי ששידרתם בשידור חי את הוועדה".

בדיון השיב ישועה כי אולי לא היה צריך לעשות זאת.

11:00

הדיון בנוגע לגביית עדות נוספת של אבי אלקלעי נמשך גם בשעה זו. השופט משה ברעם הביע את עמדתו לפיה ההתנגדות של ההגנה תביא לפגיעה בתמונה המוצגת בפני בית המשפט.

לדבריו, "ברגע שהחומר הועבר ומבקשים (התביעה) התייחסות זה מפריע לכם. אפשר לקבוע סייגים אבל לשלול מראש - מפריע להשלמת התמונה". עו"ד ז'ק חן, השיב על כך כי "יש 25 אלף התכתבויות ומאות מיילים שהתביעה לא מעלה על דעתה ללכת ולחקור את אותם עדים כדי להביא את 'התמונה האמיתית'. התביעה בחרה באופן סלקטיבי". השופטת רבקה פרידמן-פלדמן מציעה להגיש את ההודעות.

לאחר הפסקה של 10 דקות, שבו השופטים לאולם והודיעו כי לא תינתן החלטה כעת בנושא.  אילן ישועה עלה לדוכן העדים להמשך עדותו.

10:00

הדיון החל בהשלמת טיעון של הצדדים בסוגיית השלמת החקירה שהפרקליטות מתכוונת לבצע- גביית עדות נוספת מאבי אלקלעי, עורך אתר וואלה לשעבר, בנוגע להודעות החדשות בינו לבין ישועה.

בית המשפט קבע כי כל צד יוכל לטעון למשך רבע שעה בעניין. ההגנה מתנגדת בתוקף להשלמה. השופטים הציעו כי הצגת ההודעות החדשות יוצגו לאלקלעי בדיון בבית המשפט במקום השלמת חקירה במשטרה.

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן אמרה על רצון התביעה להציג את ההודעות לאלקלעי כי "זה לא תפקידו של בית המשפט להתערב". עו"ד מיכל רוזן-עוזר, המייצגת את איריס אלוביץ', טענה כי "מקום שבו המאשימה הייתה יכול לבצע את השלמת החקירה קודם בהתנהלות ראויה, אז היא לא יכולה לעשות את ההשלמה במשפט אלא במקרה סופר-חריג. אין מחלוקת שהמדינה יכלה לעשות את החקירה קודם".

שאול אלוביץ' במשפט נתניהו / צילום: יוסי זמיר
 שאול אלוביץ' במשפט נתניהו / צילום: יוסי זמיר

לאחר סיום עדותו של ישועה צפויים להעיד שלושה עובדי וואלה, בהם אבירם אלעד שמונה לאחרונה למנכ"ל חדשות 13 ושימש בעבר כעורך חדשות וואלה.

לפני כשבועיים הודיעה הפרקליטות לבית המשפט כי בכוונתה לבצע השלמת חקירה הנובעת מהמידע החדש שאותר, בדרך של גביית עדות ממוקדת נוספת מעורך אתר וואלה לשעבר אבי אלקלעי. הפרקליטות ביקשה לחקור את אלקלעי על עשרות תכתובות שהתגלו בינו לבין ישועה ומחזקות לטענתה את גרסתו של ישועה. יש לציין כי לפי החוק השלמת חקירה לא דורשת אישור של בית המשפט או עדכונו מראש.

עורכי הדין בעז בן-צור, ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר מתנגדים בתוקף להשלמת החקירה. לטענתם כוונת הפרקליטות לבצע השלמת חקירה רק בעניינו של ישועה היא מגמתית ופוגענית וכי מטרת השלמת החקירה היא "ניסיון להדוף טענות הגנה כפי שנחשפו בפניה עד כה".

עורכי הדין חן ורוזן-עוזר טענו כי התביעה מבקשת לקיים "מהלכים חד-צדדיים, חריגים ומגמתיים כגון ביצוע חקירות מקוטעות, חלקיות ושרירותיות תוך כדי ניהול התיק הפלילי באופן שרק יוסיף ויפגע בו באופן אנוש". הפרקליטות מצידה טוענת כי מדובר בהחלטה שלא דורשת את אישור בית המשפט ונתונה לשיקול-דעתה. בית המשפט טרם נתן החלטה בעניין.

ישועה הוא עד מפתח שמסר למשטרה הקלטות ומסרונים המתארים בפירוט ובזמן אמת את מערכת הלחצים שהופעלה עליו ועל עיתונאי וואלה לאורך שנים מצד הזוג אלוביץ'. לחצים שנועדו, לשיטת התביעה, להכפיף את אתר החדשות לרצונות של ראש הממשלה, רעייתו שרה ובנו יאיר. לפי האישום, בתמורה לסיקור המוטה, דאג נתניהו כשר תקשורת לקדם את האינטרסים של בזק וקידם החלטות רגולטוריות שהיו שוות לבזק ולאלוביץ' מאות מיליוני שקלים.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.