מהלך חכם של צוקרברג: המשקפיים החדשים של פייסבוק

המשקפיים החדשים של פייסבוק בשיתוף עם Ray-Ban הם מהלך חכם ממספר סיבות • אין להן אומנם יכולות AR (מציאות רבודה) אבל היכולות שיש להם מתאימות למשתמשים רבים, ויש להם פוטנציאל הצלחה גדול

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

ביום חמישי האחרון פייסבוק הודיעה על השקה של המשקפיים החכמים שלה (בשיתוף עם מותג המשקפיים האייקוני Ray-Ban) ולמרות הסלידה שלי מהחברה, נראה שמדובר במוצר סופר מבטיח, ובעיקר נראה שמדובר במהלך מאוד חכם של פייסבוק.

למה מהלך סופר מבטיח ולמה אני טוען שזו תחילתה של מלחמת המשקפיים הראשונה? כהרגלנו נתחיל ברקע ובמסגרת של הדברים ובכמה נתונים.

נתון ראשון שחשוב להכיר - המוצר הזה לא מגיע בהפתעה. דיווחים על כך שפייסבוק עובדת על משקפיים "חכמים" מסתובבים בשוק כבר לפחות שנתיים ובאופן כללי - משקפיים "חכמים" הם לא איזו המצאה חדשה, הם נמצאים בשוק כבר משנת 2013 עם ההשקה הכושלת של גוגל גלאס ועם ההשקה של ספיץ׳ לס של סנפ (שנראה שהולכת יחסית טוב) ב-2016. אלא שנראה שהיום השוק, הטכנולוגיה והמוטיבציות במקום הנכון.

נתון שני - המשקפיים שפייסבוק ורייבאן השיקו הם אומנם "משקפיים חכמים", אבל אלה לא משקפי AR (מציאות רבודה). יש להם את היכולת לצלם סרטוני וידאו קצרים, תמונות סטילס, לענות לשיחות טלפון, לשמוע מוזיקה ופודקאסטים, אבל כאמור - ללא יכולות AR משום צורה (תחום ה-AR וה-VR הוכרז על ידי צוקרברג כפוקוס המרכזי של החברה לשנים הקרובות). נראה שהחברה עדיין לא שם ביכולת לייצר טכנולוגיית AR שתהיה מספיק קטנה, עדינה ויעילה כך שניתן יהיה ללבוש אותה ברמה יומיומית.

נתון שלישי - פייסבוק, שמבינה יותר טוב מכולנו את החשיבות שיש היום לשיתוף והעלאה של תמונות וידאו לרשתות חברתיות, השיקה במקביל למשקפיים גם אפליקציה שנקראת Facebook View שמסתנכרנת עם המשקפיים, אוגרת את התכנים המצולמים ומאפשרת לערוך אותם, להוסיף פילטרים ואז כמובן כמובן לשתף באינסטגרם, ווטסאפ, פייסבוק, טיק טוק או סתם שמירה לתמונות הלוקליות של המכשיר.

והמחיר? החל מ-299 דולר - יחסית נמוך אם לוקחים בחשבון ש-Ray Ban הוא מותג יחסית מבוקש ושיש לא מעט טכנולוגיה בתוך המשקפיים.

נתון רביעי ואחרון שחשוב שנדבר עליו - יש דיווחים רבים כבר תקופה על כך שגם אפל צפויה להשיק משקפיים "חכמים" בשנה הקרובה. בניגוד למשקפיים של פייסבוק, המשקפיים של אפל צפויים כן להכיל יכולות AR וזה בעיקר כי הם צפויים להסתמך על כך שיהיה לצידם מכשיר אייפון / אייפד שיאפשר יכולות עיבוד גבוהות יותר.

במילים פשוטות המשקפיים "רוכבים" על יכולות העיבוד של האייפון או האייפד ומשתמשים במעבדים האלו כדי לייצר את ההדמיות שנדרשות ל-AR. זה די דומה למה שהיה עם האפל ווטשים הראשונים שגם לא פעלו ללא אייפון שמחובר אליהם. רוב ההערכות בשוק מדברות על כך שהשקת הגרסה הראשונית של המשקפיים של אפל תהיה ב-2022 או לכל המאוחר תחילת 2023.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת טכנולוגיות השיווק והחדשנות mihi.market ויוצר הפודקאסט והניוזלטר Digital. Tech. Business