הפעם זה יקרה? משרד התקשורת יוזם מהלך לביטול דמי הקישוריות בסלולר

אחר עיכוב של שנים, שר התקשורת יועז הנדל מודיע היום על מתווה לביטול הקישוריות • המהלך צפוי להוריד את מחירי הטלפון הביתי, להוזיל את השיחות היוצאות לחו"ל ולמגר את תופעת הצינתוקים שמטרידה את המגזר החרדי

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

לאחר עיכובים שנמשכו שנים ארוכות, משרד התקשורת מודיע היום (ב') על החלטתו לבטל את תעריפי הקישוריות בשוק התקשורת. התהליך יהיה הדרגתי וייפרס למשך 3 שנים, שבסופן תבוטל ההתחשבנות בין החברות, ולא יועברו ביניהן יותר תשלומים על שיחות נכנסות. המשרד יוצא בשימוע, ומדובר על מהלך כולל בשוק הסלולרי, השוק הנייח והשוק הבינלאומי.

המהלך צפוי לגרוע מהכנסות חברות הסלולר מאות מיליוני שקלים שהתקבלו בעיקר כתוצאה משיחות נכנסות מהשוק הקווי. חברות הסלולר הגדולות התקזזו ביניהן פחות או יותר, בשל העובדה שכמות השיחות הנכנסות לכל אחת מהן הייתה מאוזנת. מי שסבל מכך היו בעיקר חברות סלולר קטנות שנאלצו לשלם יותר כסף, משום שלרוב לקוחותיהן הוציאו יותר שיחות מאשר קיבלו בגלל הפערים בתנועה.

תעריפי קישור הגומלין בסלולר לא עודכנו מ-2014. תעריפים אלה עומדים היום על כ-6 אגורות לדקה לפני מע"מ. עלויות השיחות רק הלכו וירדו, מכיוון שהטכנולוגיה השתפרה והוזילה את השיחות, ומשום שחלק גדול מהשיחות עובר על גבי האינטרנט ולא בשיטת המיתוג המסורתית שהיו לה עלויות כבדות יותר והייתה פחות יעילה. 

עיקר ההשפעה - על המגזר החרדי 

עבור מרבית הצרכנים ההפחתה לא תשנה הרבה, היות שחברות הסלולר משווקות חבילות הכוללות שיחות וגלישה באינטרנט, אבל מי שירוויח מכך זו האוכלוסייה שמשתמשת בטלפון הקווי, כאשר לרוב מדובר באוכלוסייה מבוגרת ובלקוחות עסקיים שמוציאים הרבה שיחות מטלפונים נייחים.

עיקר ההשפעה תבוא על המגזר החרדי. לדברי משרד התקשורת, בשנים האחרונות תעריף לא עדכני של דמי הקישוריות הוביל לעיוות שוק, אותו מנצלים ספקי תוכן טלפוני קטנים המשווקים שירותים שונים בעיקר למגזר החרדי (הקלטת שיחות, שיחות ועידה, האזנה לרדיו) וסוחרים בדקות שיחה מול חברות הסלולר וחברות הטלפון הקווי.

תעריפי הקישוריות יצרו תופעות לוואי מטרידות כמו "צינתוקים" (חיוג למספר הטלפון וניתוק השיחה מיד, על-מנת שהנמען יחייג חזרה וייחשף לפרסומות או לתוכן). ביטול הדרגתי של דמי הקישוריות עתיד להפחית משמעותית את הכנסות ספקי התוכן המסחרי משיחות נכנסות ולמגר את תופעת הצינתוקים המטרידה את המגזר החרדי.

על פי המתווה, ההוזלה תיראה כך: 12 חודש ראשונים יוגדרו כתקופת היערכות, ולא יהיה בהם שינוי בתעריפי קישור הגומלין. לאחר מכן למשך שנה יופחת התעריף ל-0.7 אגורות בשוק הקווי ול-4 אגורות בשוק הסלולר. לאחר שנתיים התעריף יירד ל-0.4 אגורות בקווי ול-2 אגורות בסלולר. לאחר 3 שנים תופסק ההתחשבנות לגמרי בין המפעילים, והמודל שיונהג בישראל יהיה "חייב ושמור" (bill and keep), שבו המפעילים לא מעבירים ביניהם דמי קישוריות.

לדברי משרד התקשורת, המשרד מתכוון לתקן עיוות בשוק התקשורת שמתרחב בשנים האחרונות, ולבטל בהדרגה את תעריפי הקישוריות בחברות הסלולר ובחברות הטלפון הקווי שלא עודכנו משנת 2014.

דמי הקישוריות בין חברות הסלולר והטלפון הקווי סייעו לפני כשני עשורים להגביר את התחרות בשוק הסלולר ולהכניס שחקנים נוספים לשוק הטלפון הקווי, אך לאור התמורות הטכנולוגיות והתחרותיות שמתרחשות בענף בשנים האחרונות, תשלום דמי הקישוריות בין החברות מאבד מהצדקותיו והרלוונטיות.

משרד התקשורת מתכוון לבצע הפחתה הדרגתית לאורך 3 שנים של תעריף הקישוריות בשוק הנייד, הקווי ובשוק הבינלאומי, ולאחר זמן היערכות, תופסק בהדרגה העברת התשלומים בעבור השלמת השיחה ברשת אחרת. המהלך צפוי להפחית עומס רגולטורי ולהתאים לתנאים התחרותיים בשוק הפועלים במסגרת חבילות "הכול כלול" הנהוגות בארץ, וימנע את השימוש בדקות שיחה כסחורה. 

"צעד אמיץ, חלוצי ומתבקש" 

שר התקשורת יועז הנדל מסר: "ההחלטה הזו הייתה צריכה להתקבל לפני שנים. תשלום דמי הקישוריות בין החברות אינו נחוץ, הוא מייצר עיוות בשוק התקשורת, עלויות מיותרות, ותוצרי לוואי שפוגעים בציבור. ביטול דמי הקישוריות יאפשר לחברות שמספקות טלפון קווי וטלפון נייד להציע חבילות ללא אבחנה בין נייד לנייח, במחיר שווה לכל נפש. בנוסף לכך, זה יהווה פתרון לחברה החרדית שסובלת מצינתוקים (צלצול וניתוק), ויאפשר בחינה של ניוד עתידי של מספרים מטלפון קווי לטלפון נייד".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, מסרה: "תעריף דמי הקישוריות איבד רלוונטיות ביחס להתפתחויות הטכנולוגיות ומצב השוק. אנו מבקשים לעבור בהדרגתיות לאיפוס התעריף וביטול פיקוח על מחיר הקישוריות. החלטתו של שר התקשורת, לאחר שנים רבות של קיפאון, היא צעד אמיץ, חלוצי ומתבקש בשוק, שיפחית סרבול, יצמצם תופעות לוואי מטרידות ויגדיל את כוח המיקוח של מפעילים ישראלים מול מפעילים בינלאומיים. אנו ממשיכים לצמצם את המעורבות הרגולטורית במקום שאין לה תועלת תחרותית".