שוב תוכנית להורדת מחירי הדיור? השר אלקין, תחשוב פעמיים

הגיע הזמן שהממשלה תקיים דיון רציני בשאלה האם באמת צריך להוריד את מחירי הקרקעות שמוכרת רשות מקרקעי ישראל, במטרה העיקרית של הממשלה - ובמדיניות שלא תסתור את הכללים הבסיסיים של הכלכלה

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין וראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין וראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אחרי הכישלון של לפיד, כחלון, אריאל וליצמן, מגיע עכשיו השר זאב אלקין עם תוכנית "מחיר מטרה" כאמצעי למלחמה ברתיחה של שוק הדיור. לפני שהוא יצטרף לרשימה הלא מכובדת של הכישלונות, ראוי אולי לחשוב שוב ולתת תשובות ראויות למספר סוגיות ושיקולים בסיסיים, ובהתאם לגבש מדיניות יעילה ושקולה.

לפני הכול, השר מצהיר שאינו מעוניין שהממשלה תתעשר באמצעות מחירי קרקע גבוהים, ומעדיף שזוגות צעירים לא ישלמו את המחיר. אכן רשות מקרקעי ישראל מוכרת את הקרקע בשוק החופשי, במחיר גבוה שמשקף את המחסור בקרקעות כתוצאה מגידול האוכלוסייה ומגבלות תוכנית המתאר הארצית שדואגת לשמירה על שטחים פתוחים. אמצעים להורדת המחיר שהמדינה גובה עבור הקרקע אולי ימתנו את מחירי הדיור, אבל לטובת מי ועל חשבון מי? צמצום הכנסות המדינה הוא על חשבון כל עם ישראל. הנהנים מירידת מחירים הם רוכשי הדירות, המהווים כשני אחוזים מכלל המשפחות בארץ. אלה לא נמנים בהכרח על שכבות האוכלוסייה החלשות ביותר שנדרשות לתמיכה ציבורית: האוכלוסייה הענייה ביותר אולי אף לא מגיעה לרמה של שיקול לרכישת דירה, חלק מאלה שרוכשים את הדירות אינם צריכים עזרה בשל הכנסה גבוהה למדי.

סוגיה שנייה ומרכזית מאוד, היא הסוגיה החברתית, המתורגמת לתמיכה בזוגות הצעירים. זוגות צעירים מתקשים לרכוש לעצמם דירה. נכון, אבל אין בזה כל שיקול חברתי. המדינה מחויבת לשמור על רמה מסוימת של רווחה חברתית, ועל כן נוקטת באמצעים שונים כדי להבטיח מה שנקרא "צרכים בסיסיים", כגון מזון (פיקוח על מחירים, סבסוד לחקלאות, וכד'), בריאות (ביטוח בריאות ממלכתי חובה), קורת גג. כן, קורת גג כן, אבל לא השקעה ברכישת דירה, אלא הבטחת קורת גג באמצעות אפשרות השכרת דירה במחיר סביר. רכישת דירה היא השקעה, לא הוצאה לצרכים שוטפים. לא סתם השקעה אלא אפילו השקעה ספקולטיבית. זכותו של כל אדם לבצע השקעות מכל סוג, אבל אין מתפקידו של הציבור לתמוך בכך.

סוגיה שלישית היא סוגיית המדיניות לתמיכה בעלות הדיור, לא עלות הדירות. עידוד דירות להשכרה מהווה תמיכה בצריכה, לא בהשקעה. תמיכה זו יכולה להינתן לאוכלוסיות נזקקות על בסיס קריטריונים כלשהם. לא ברורה לחלוטין המדיניות של מניעת רכישת דירות להשקעה. אם הדירות האלו אינן נשארות ריקות רוב השנה (ועל כך אפשר להטיל מס), הן מגדילות את שוק הדירות להשכרה ועונות על הצורך האמיתי של הבטחת קורת גג.

הגיע הזמן שהממשלה תקיים דיון רציני לפני שהיא רצה לעוד תוכנית ועוד תוכנית להורדת מחירי הדירות (במקום להוריד את מחירי הדיור). דיון כזה צריך להתמקד בשאלה האם באמת צריך להוריד את מחירי הקרקעות שמוכרת רשות מקרקעי ישראל, במטרה העיקרית של הממשלה (האם להבטיח אפשרות דיור או לתמוך ברכישת דירות), ובמדיניות שלא תסתור את הכללים הבסיסיים של הכלכלה.

הכותב הוא אמריטוס באוניברסיטת בן גוריון בנגב, חבר סגל במחלקה לכלכלה של מכללת ספיר ושימש בעבר כראש הרשות לתכנון לאומי וכלכלי וכחבר בצוות תמ"א 35