אמיליה הגישה הצעת רכש ל-5% ממניות אוברסיז בפרמיה של 64% על מחיר השוק

הההצעה, בהיקף של 14.6 מיליון שקל, נועדה להגדיל את החזקות אמיליה למעל 45% ממניות חברת השירותים הלוגיסטיים

עודד פלר, בעלי חברת אמיליה פיתוח / צילום: פאול אורלייב
עודד פלר, בעלי חברת אמיליה פיתוח / צילום: פאול אורלייב

חברת ההחזקות אמיליה פיתוח , שבשליטת עודד פלר, מבקשת לבסס את שליטתה בחברה הבת, אוברסיז קומרס. לצורך כך הגישה הצעת רכש מיוחדת ל-2.75 מיליון מניות אוברסיז  (5% מהחברה), בהשקעה של 14.6 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 292 מיליון שקל.

הצעת הרכש נוקבת במחיר של 5.31 שקל למניה, המשקף פרמיה של 64% ביחס למחיר המניה בבורסה. בתגובה להצעה נסחרה מניית אוברסיז ביום ב' בעלייה של עד כ-20% למחיר של 3.87 שקלים, המשקף לחברה שווי של 213 מיליון שקל.

אמיליה מחזיקה כיום ב-44.9% ממניות אוברסיז, שאת מרביתן רכשה לפני שלוש שנים מקרן פימי ומגד זאבי. על פי חוק החברות, עלייה בשיעור ההחזקה אל מעבר לרמה של 45% מחייבת את אמיליה בהגשת הצעת רכש ל-5% לפחות מהמניות, ומסיבה זו הוגשה כעת ההצעה המיוחדת לבעלי מניות אוברסיז.

שירותים לוגיסטיים "מן הנמל עד המדף"

אוברסיז, שנוסדה לפני 54 שנים, עוסקת במתן שירותים לוגיסטיים כוללים "מן הנמל עד המדף", באמצעות מסופי מכולות ומטענים ומחסני ערובה (בפיקוח המכס), וכן באמצעות מחסנים לוגיסטיים (מרלו"גים) לפעילויות לוגיסטיות מגוונות של סחורה מיובאת לאחר שחרור מהמכס או לתוצרת מקומית. החברה מחלקת את שירותיה לשלושה תחומי פעילות - אחסנת מכולות מלאות, ריקון מכולות ושירותים לוגיסטיים.

בחודש דצמבר 2016 הונפקה אוברסיז בבורסה בת"א לפי שווי של כ-400 מיליון שקל. במסגרת ההנפקה מכרו בעלי החברה דאז (פימי, גז זאבי וצים) מניות ב-182 מיליון שקל, והחברה הפגה לציבורית.

פחות משנתיים אחר כך, באוגוסט 2018, רכשה אמיליה מידי פימי וזאבי 36.9% ממניות אוברסיז תמורת 135 מיליון שקל, והפכה לבעלת השליטה בה. מאז אפריל 2020 רכשה אמיליה עוד כ-8% ממניות אוברסיז (בעסקאות בבורסה ומחוצה לה) בהשקעה של כ-13 מיליון שקל.

אוברסיז: שחיקה ברווח ותשואה שלילית

מבט על גרף מניית אוברסיז מגלה כי היא הניבה למשקיעים תשואה שלילית של כ-40% מאז החלה להיסחר בבורסה, ותשואה שלילית של כ-20% בשלוש השנים האחרונות. את המחצית הראשונה של 2021 סיימה החברה עם ירידה של 6.4% בהכנסות ל-151 מיליון שקל, ונפילה של 43.7% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל-7 מיליון שקל.

בחברה הסבירו כי הכנסותיה במחצית הושפעו מירידה בהיקפי הפעילות בתחום המכולות המלאות, תוך צמצום זמני השהייה והאחסון במסופים והאטה בהיקפי הפעילות באפריקה (בעיקר במגזר השירותים הלוגיסטיים). מנגד, נרשמה עלייה בפעילות מגזר המכולות לריקון.

את השחיקה ברווח הנקי הסבירה החברה בירידה בהכנסות ובהקלות בשל משבר הקורונה ביחס לאלו שניתנו בתקופה המקבילה אשתקד. ההון העצמי של אוברסיז הסתכם בסוף יוני השנה ב-195 מיליון שקל.

החזקות גם בתעשייה וקוסמטיקה

אמיליה פיתוח נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-570 מיליון שקל, כאשר בעל השליטה עודד פלר מחזיק ב-83.3% ממניותיה. מלבד אוברסיז, מחזיקה אמיליה ב-50% ממניות מנדלסון שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-440 מיליון שקל, וכן בפעילות פרטית הכוללת את קבוצת השירותים לתעשייה כימוביל ואת יצרנית מוצרי הקוסמטיקה אמיליה קוסמטיקס.

את המחצית הראשונה של 2021 סיימה אמיליה עם הכנסות של 885 מיליון שקל (ללא שינוי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד) וירידה של 26% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל-19 מיליון שקל. ההון העצמי של אמיליה פיתוח  בסוף יוני השנה הסתכם ב-633 מיליון שקל.