צים לא לבד: בענף הספנות לא זוכרים חגיגה כזו כבר מעל עשור

שילוב מנצח של ביקושים גוברים לסחורות ועומס רב בשרשרת האספקה העולמית התניעו את מחירי ההובלה הימית, וחברות הספנות נהנות משיאים בהכנסות וברווחים • צים הישראלית לוקחת חלק בחגיגה • ויש גם חברות שהחליטו להקפיא העלאות מחירים ולתת עדיפות ללקוחות הוותיקים

נמל גואנגג'ואו בסין / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua
נמל גואנגג'ואו בסין / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua

מעל שנה וחצי חלפה מאז פרוץ הקורונה, והשפעתה של המגפה על שרשרת האספקה העולמית עדיין לא שככה. הביקושים הגוברים לסחורות וחומרי גלם לצד המחסור האקוטי במכולות (ובמקום פנוי על האוניות) יצרו שילוב מנצח עבור חברות הספנות, שרושמות ב-2021 שיאי הכנסות ורווחים שלא נצפו מאז 2008. 

הפריחה של שנת 2008, שאף הביאה לגל עצום של הזמנות ספינות חדשות, נבלמה על ידי המשבר הפיננסי הגדול שהביא למיתון עולמי עמוק ולקריסת הביקושים. הפעם מדובר בתנופה חזקה שיהיה קשה יותר לבלום, בהנחה ששיא המשבר כבר מאחורינו.

כלכלות העולם נפתחו מחדש לאחר תקופה ארוכה של סגרים והגבלות על המשקים ועל המסחר, והדבר הביא לביקוש גובר לסחורות. לכך מתווספת כאמור העובדה שהנגיף עדיין משפיע על התובלה הימית בעולם, הפקקים בנמלים לא נגמרים והמשלוחים מתעכבים שבועות ואף חודשים. התוצאה, כדרכו של השוק, היא התייקרות דרמטית במחירי ההובלה, ובהתאם הגיעה גם עלייה חדה ברווחי חברות הספנות.

עומס בנמל חיפה, אפריל האחרון / צילום: פאול אורלייב
 עומס בנמל חיפה, אפריל האחרון / צילום: פאול אורלייב

הזמינות של הובלת הסחורות הוגבלה משמעותית בהשוואה לערב הקורונה, וברחבי העולם נוצרו מאבקים על מכולות פנויות ועל מקום באוניות. שילוח מכולות מסין לאירופה ולארה"ב התייקר במאות אחוזים בהשוואה לשנה שעברה, אך החברות עדיין עומדות בתור ומוכנות לשלם כמה שצריך לטובת שינוע מוצריהן, ואין ספק שההתייקרות הזו תתגלגל לבסוף למחירי המוצרים (אם זה עוד לא קרה), בין אם אלה צעצועים, מוצרי חשמל או סחורות.

על פי מדד פרייטוס (Freightos), שבוחן את תעריפי ההובלה ושינוע המכולות, בשבוע שעבר עלות שילוח מכולת 40 רגל מאסיה למערב ארה"ב האמירה ליותר מ-20 אלף דולר - עלייה של 12% בשבוע ושל 500% בשנה. גם מחירי ההובלה מאסיה לחוף המזרחי של ארה"ב טיפסו בכ-11% (עלייה של 438% בהשוואה לאשתקד), ותעריפי השילוח בין אירופה לארה"ב נסקו ב-18%, לאחר כחודשיים של יציבות במחיר.

בחודש שעבר עליות התעריפים בקווי אסיה-ארה"ב ואירופה היו חדות יותר ונעו בין 20% ל-40%, בעיקר בשל מגבלות התנועה בסין לאור התחדשות התחלואה, שהביאו לביטולי טיסות ובהתאם להפחתת קיבולת המטען האווירי.

ענקית הספנות הצרפתית שהקפיאה את העלאת התעריפים

בין המרוויחות הגדולות מהמצב אפשר לציין את ענקית הספנות הדנית מארסק , למשל, שמעריכה שרווחיה יצמחו בכ-5 מיליארד דולר השנה, לאחר שברבעון השני רשמה זינוק של 900% ברווח הנקי שלה. חברת OOCL ההונג קונגית רשמה את החציון הכי רווחי בתולדותיה עם רווח של 2.8 מיליארד דולר, האפאג לויד הגרמנית רשמה עלייה של 485% ברווחיה הרבעוניים, וגם צים הישראלית נהנתה מהבוננזה ורשמה רווח שיא ברבעון השני של השנה - שגדול פי 35 מזה שרשמה בשנה שעברה.

חברת הספנות הצרפתית הגדולה CMA CGM הדהימה את הענף לאחרונה כשהודיעה על הקפאת העלאות התעריפים למשך חמישה חודשים (עד פברואר), בעיקר לטובת שימור לקוחותיה לטווח הארוך ועל מנת לתת להם עדיפות. החברה הייתה יכולה בקלות ללכת עם כוחות השוק ולהזניק את רווחיה, אך נראה שבמקום זה היא העדיפה שלקוחותיה יזכרו לה חסד עם שוך הסערה.

ייתכן שזו החלטה אסטרטגית טובה עבור CMA, שכן כאשר החגיגה כזו גדולה - כולם רוצים להיות חלק ממנה והתחרות ברחבי האוקיינוס הופכת צפופה יותר. חברות הובלה בתפזורת החלו גם הן להוביל מכולות על הסיפונים שלהן, ולפי "בלומברג" גם ענקית ההובלה Golden Ocean Group בוחנת את הרעיון.

צים: שיא ישראלי לרווח נקי רבעוני

כאמור, הגאות מורגשת גם בקרב החברות הישראליות שעוסקות בתחום. לפני כחודש חברת התובלה הימית צים דיווחה על תוצאות יוצאות דופן, לאחר שסיימה את הרבעון השני של 2021 עם רווח נקי של לא פחות מ-886 מיליון דולר - יותר מפי 35 לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד ועלייה של מעל 50% מהרווח שנרשם ברבעון הקודם, שהיה אף הוא חריג לטובה. בסיכום המחצית הראשונה של השנה היא הציגה רווח נקי של 1.48 מיליארד דולר.

במהלך הרבעון השני של השנה צים  הובילה 921 אלף מכולות, עלייה של 44% לעומת הרבעון המקביל. מחיר ההובלה הממוצע למכולה היה 2,341 דולר, עלייה של 119%.

ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בקרוב ל-2.4 מיליארד דולר, פי 3 מהרבעון המקביל וגבוה מאוד לעומת תחזיות האנליסטים, שציפו להכנסות של 1.77 מיליארד דולר. במחצית הראשונה של השנה, ההכנסות הסתכמו בכ-4.1 מיליארד דולר, לעומת 1.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2020. בכך למעשה ההכנסות של צים במחצית הראשונה עקפו את ההכנסות של החברה בכל 2020.

 

 
  

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, התייחס עת פרסום הדוחות למחירי ההובלה הנוסקים, ואמר כי "אנחנו לא שולטים במחירים, אלא השוק", והוסיף כי "אין מקום באוניות. אנשים דופקים לי על הדלת ומוכנים לשלם כל מחיר. אם בעבר היה מו"מ על מחיר, כמו בהרבה תעשיות, היום המו"מ הוא על מציאת מקום באוניה".