מדוע אלביט שמה את עשות אשקלון על המדף, למה ישי דוידי מתעניין, וממה חוששים העובדים

שלוש שנים לאחר שקיבלה את מניות השליטה בחברת מוצרי המתכת, כחלק מרכישת תע"ש, מעמידה אותה אלביט למכירה • לקרן פימי של ישי דוידי, שביקורו במפעל עשות עורר סערה, יש יכולת להשביח את החברה, אולם העובדים מאיימים: "נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות סכסוך עבודה"

מפעל 'עשות אשקלון' / צילום: אלביט מערכות
מפעל 'עשות אשקלון' / צילום: אלביט מערכות

חברת אלביט מערכות  מעמידה למכירה את מניות השליטה בחברת עשות אשקלון, שלוש שנים בלבד לאחר שקיבלה אותן לידיה במסגרת העסקה לרכישת התעשייה הצבאית (תע"ש), מידי המדינה. לדברי עשות, נמסר לה מבעלת השליטה, כי "בעלת השליטה בוחנת אפשרות למכירת החזקותיה בחברה ובמסגרת זו מקיימת מגעים עם צד שלישי".

עשות לא מסרה מיהו אותו צד השלישי, אולם לגלובס נודע כי איש העסקים ישי דוידי ביקר לפני כחודש במפעל עשות שבאשקלון, וביקור זה הופך אותו באופן מיידי למתעניין אפשרי ברכישת השליטה בחברה. דוידי הוא יו"ר קרן ההשקעות הפרטיות פימי, שעוסקת ברכישה והשבחה של חברות מתחומי התעשייה והשירותים ואף שולטת בחברות בעלות תחומים משיקים לאלו של עשות.

עשות  עוסקת בייצור מוצרי מתכת, חלקים תעופתיים, מערכות לרכב קרבי משוריין ומוצרים ממתכת כבדה. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-270 מיליון שקל, כאשר 85% מהן מוחזקות בידי אלביט מערכות.

מניות אלו הוחזקו בעבר בידי תע"ש, אולם בנובמבר 2018 השלימה אלביט מערכות את רכישת הבעלות על תע"ש ב-1.8 מיליארד שקל, וכחלק מהעסקה קיבלה לידיה גם את מניות השליטה בעשות. באפריל 2020 הגישה אלביט מערכות הצעת רכש ליתרת מניות עשות שאינן בידיה, וזאת במטרה להגיע להחזקה מלאה בעשות ולמחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה.

אלביט הציעה אז לרכוש את החזקות הציבור (15%) בתמורה לתשלום של 42.5 מיליון שקל ולפי מחיר של 12 שקל למניה, המשקף לעשות שווי של 283 מיליון שקל. עם זאת, ההצעה לא זכתה להיענות מספקת מצד הציבור ולכן לא התקבלה.

על-פי ההערכות, הצעת הרכש נפלה בשל פיזור נרחב של מניות המיעוט בתיקי השקעות פרטיים, אותם קשה יותר לאתר. לפי הנתונים שפרסמה עשות באפריל 2020 וביולי 2021, הסתכמו החזקות הגופים המוסדיים בה ב-4% בלבד, כך שהמשקיעים הפרטיים מחזיקים בכ-11% ממניותיה.

אלביט מערכות היא חברת ענק במונחים ישראליים, שנסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 21 מיליארד שקל. כך שניתן להניח כי אין לה כל אינטרס להותיר את עשות כחברה ציבורית בשליטתה.

הסיבה לכך היא, שכל עוד עשות היא חברה ציבורית, לא יכולה אלביט מערכות לכלול אותה במהלכי ארגון מחדש בתוך הקבוצה, שיכללו למשל מיזוגי פעילויות, איחודי מטות ועוד. מעבר לכך, עשות מתקשה להציג צמיחה עקבית בעסקיה.

"צפויה ירידה במגזר התעופתי"

עשות עוסקת בעיקר בייצור של מערכות גלגלי שיניים, גלים למנועי סילון, וכן ממסרות לשימושים צבאיים, תעופתיים, אוטומוטיביים כבדים ותעשייתיים. בנוסף, מייצרת החברה גם מוצרים מסונטרים לשימושים בשווקים הצבאיים והתעשייתיים, וכן לשוק התעשייתי. החברה מחלקת את פעילותה בין המגזר הצבאי לבין המגזר התעופתי, וחברה בת הפועלת בארה"ב מוגדרת כמגזר הפעילות השלישי.

פעילות התחום הצבאי מתרכזת בייצוא ממסרות ראשיות, הינעים סופיים ומערכות מתליים לרכב קרבי משוריין (רק"מ). הפעילות בתחום התעופה כוללת כמה קבוצות מוצרים, ובהם מערכות הפעלה ובקרה, גלים למנועי סילון, ממסרות וגלגלי שיניים, מערכות הינע ועוד.

פעילות החברה הבת בארה"ב כוללת עיבוד שבבי כללי וייצור גלגלי שיניים, כאשר עיקר הכנסותיה מגיעות ממכירות פנימיות בתוך חברת עשות. לדברי עשות, השפעת התפרצות מגפת הקורונה בעולם אינה מהותית על המגזר הצבאי, אולם היא משפיעה לרעה על איתנותם של לקוחות החברה במגזר התעופה.

"החברה מעריכה כי בשנים הקרובות צפויה ירידה משמעותית בהכנסות החברה במגזר התעופתי כתוצאה ישירה של מחלת נגיף הקורונה, ביחס להכנסותיה במגזר זה בשנת 2019", נכתב בדוחות הכספיים של עשות לסיכום המחצית הראשונה של 2021. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם ירידה של 5.8% במכירות ל-165 מיליון שקל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מרבית מכירות החברה הן למשרד הביטחון הישראלי, ואלו ירדו במחצית הראשונה ב-4% ל-128 מיליון שקל. למרות זאת, הציגה עשות במחצית הראשונה עלייה של 34% ברווח הגולמי ל-21 מיליון שקל, וזאת בזכות תמהיל מכירות שונה, עלייה ברווחיות הפרויקטים במגזר הצבאי ומימוש רווח בין חברתי.

בזכות עלייה זו, גם צמח הרווח הנקי של עשות במחצית הראשונה ל-9 מיליון שקל, לעומת 3 מיליון שקל בלבד במחצית המקבילה אשתקד.

 יכולות ההשבחה של פימי

הטכנולוגיה ומתקני הייצור של עשות הופכים אותה לחברה שמעניינת את דוידי ושותפיו לקרן פימי, ומשכך קיימת אפשרות כי בשבועות הקרובים נשמע על עסקה חדשה, במסגרתה תרכוש פימי את מניות השליטה (85%) בעשות מידי אלביט מערכות.

פימי נחשבת ב-20 השנים האחרונות לאחד המעסיקים הגדולים במשק, כאשר תחת שליטה מועסקים כיום יותר מ-30 אלף עובדים. בין השאר, שולטת הקרן כיום ב-15 חברות ציבוריות.

כך, שלפימי יש את הידע והיכולות לפעול להשבחתה של עשות גם תחת הגדרתה כחברה ציבורית. פימי גם מחזיקה בחברות תעשייה נוספות הפונות לתחום התעופה, כמו מנועי בית שמש ותאת טכנולוגיות, אולם ניסיון העבר מלמד כי הקרן רוכשת כל חברה באופן נפרד ואינה נוהגת למזג ביניהן. כך שמדובר כנראה ברכישה אפשרית על-ידי הקרן עצמה, ולא של אחת מהחברות הבנות שלה.

"פועלים במחשכים להיטיב עם אלביט"

ביקורו של דוידי במפעל עשות הצית מחאה של עובדי החברה כנגד האפשרות למכירת השליטה בה ולניתוקה מתע"ש ומאלביט. יו"ר ההסתדרות במרחב אשקלון רמי גואטה, אף שלח השבוע מכתב חריף לאודי ורד, מנכ"ל אלביט יבשה ותע"ש, ובו איים בנקיטת צעדים ארגוניים. "זה מכבר ביצעתם את רכישת עשות אשקלון במסגרת התע"ש וכעת, לאחר זמן קצר, ולמרות התחייבויותיכם והבטחותיכם מעל כל במה כי תשקיעו ותפתחו את תע"ש ועשות, אתם פועלים במחשכים על מנת להיטיב עם אלביט באמצעות סיכום על מכירת עשות וזאת מבלי ליידע את ועד העובדים וההסתדרות".

ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום
 ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום

גואטה גם הבהיר לורד כי כל ניסיון של הנהלת החברה להציג לעובדים הסכם מכירה מוגמר ייתקל בהתנגדות מוחלטת מצידם ומצד ההסתדרות. "לצערי", כותב גואטה, "בחרתם בדרך של הסתרה מכוונת, אך אנו יודעים את כל הפרטים ומשכך נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות סכסוך עבודה שיוכרז בימים הקרובים, על כל המשתמע מכך".

גואטה הוסיף, כי "מפעל עשות מהווה עוגן מרכזי ועיקרי בעיר אשקלון וסביבותיה ובעל שם מקצועי בקנה מידה עולמי. עשות הינו מפעל מצליח ורווחי שכבר עבר תוכנית פרישה מרצון של עובדים ואין כל סיבה להעמיד כעת את החברה למכירה ולסכן את עתיד העובדים. אנו למודי מאבקים ולא ניתן למהלך שכזה לעבור לסדר היום".

גם יו"ר ועד העובדים במפעל, רחמים גואטה, הבהיר להנהלת אלביט כי כל מהלך שכזה ייתקל בהתנגדות עזה וברורה של העובדים על כל המשתמע מכך.

עם זאת, קשה להבין את צעדי העובדים לנוכח ההיסטוריה הארוכה של פימי בהשבחה והרחבה של מפעלי תעשייה בישראל. פימי נוהגת לרכוש חברות במטרה להגדיל ולהרחיב את תחומי פעילויותיהן, ולא במטרה לשפר באופן מיידי את רווחיהן באמצעות קיצוץ במספר העובדים ובשכרם. על בסיס ניסיון העבר, פימי אינה עוסקת בפירוק חברות ובחברות שבשליטתה מעולם לא הוכרזו שביתות מצדם של ועדי העבדים, כך שכניסתה לחברת עשות עשויה דווקא להיות לטובת עובדי החברה.