הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א; וונטייז הכפילה את שוויה, טראלייט וליברה צללו

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3%, מדד ת"א 90 התחזק ב-0.8% • אופקו וטאואר נסקו לאחר ששבו עם פערי ארביטראז' חיוביים; פריגו ואורמת איבדו גובה • מחר וביום שלישי לא יתקיים מסחר בתל אביב לרגל חופשת חג הסוכות

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

יום המסחר בת"א הסתיים במגמה מעורבת, כאשר ת"א 35 איבד 0.3%, ת"א 90 עלה ב-0.8% ות"א 125 רשם עלייה קלה בלבד. מחזור המסחר היה גבוה יחסית לימי ראשון ועמד על כמיליארד שקל.

סים קומרשייל  מחקה כ-30% מערכה לאחר דיווח על שינויים בהחזקות של בעלי השליטה אבי שמש ושאול קובה, טראלייט  איבדה מעל 25% ביום המסחר הראשון שלה  בת"א וגם ליברה  צללה ומחקה 12%.

מי שמנגד רשמו עליות יפות הן וונטייז  שהכפילה את שוויה, סקייליין  שטסה מעל 40%, גבעות  ומישורים  שהוסיפו 15% ואופקו  ועופר לוינסקי  שעלו כ-9%.

15:25

כחצי שעה לפני נעילת המסחר בבורסה היום, והמסחר מתקיים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3%, ת"א 90 עולה ב-0.7% ואילו ת"א 125 עומד במקום. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-930 מיליון שקל.

בעוד שרוב המדדים הענפיים רושמים עליות, מדד הבנקים מאבד 0.5% כאשר דיסקונט  והפועלים  יורדים ב-0.6% ולאומי  ומזרחי טפחות  ב-0.4%. הבינלאומי  עולה 0.4%.

לאומי שוקי הון מעלה את ההמלצה למניית אנרג'יאן  ל"קניה" ואת מחיר היעד ל-41 שקל למניה: "החברה אישרה את מועד תחילת ההפקה מכריש במחצית שנת 2022 ואנרג'יאן עצמה מנסה להאיץ את הפיתוח באמצעות מענק תמריץ מטעם החברה בסך של עד כ-12 מיליון דולר לפועלי המספנה בסינגפור", אומרת אלה פריד, אנליסטית האנרגיה של לאומי שוקי הון, ומוסיפה כי "אנו סבורים שמחיר מניית אנרג'יאן מגלם אפ-סייד משמעותי, בשל התקדמות הביצוע ומחויבותה של טקניפ להשלמת הפרויקט. נציין שמחירי הגז בעולם נמצאים כעת בשיא ותחום הגז "רותח" מול ירידת מחיר המניה, כאשר ההתקדמות על ציר הזמן מהווה הזדמנות עם אפ-סייד כלכלי משמעותי. הסיכון בהשקעה הוא בעיקרו תפעולי, מה שעלול ליצור תנודתיות גבוהה עד למועד ההשקה".

13:50

המסחר בתל אביב ממשיך להיות תנודתי, וכעת מדד ת"א 35 שוב יורד מעט בעוד שת"א 125 ות"א 90 רושמים עליות קלות. מחזור המסחר מסתכם בכ-700 מיליון שקל.

מניית וונטייז  מזנקת 75% לאחר שחתמה על מזכר הבנות עם עושרד, שבבעלות שרגא ברוש ועופר עיני, שבמסגרתו ינסו השניים לצקת את פעילות האנרגיה לשלד הבורסאי. לעושרד פרויקטים לייצור חשמל ואנרגיה טרמית בהספקים של עד 16 מגה בטכנולוגיות גנרציה, קוגנרציה וטריגנרציה. בנוסף, לחברה רישיון לשיווק גז טבעי. נכון למועד הדיווח, עושרד התקשרה במספר הסכמים להקמת מתקני קוגנרציה שלהערכתה צפויים להתחיל לספק חשמל ואנרגיה טרמית עד לסוף שנת 2022.

תורפז  מטפסת לאחר שדיווחה כי היא רוכשת שליטה בחברת Food Ingredients Technology (FIT) הבלגית (60%) המייצרת, מפתחת ומשווקת טעמי Savory בסך של 12.9 מיליון דולר (10.9 מיליון אירו).

עוד עליות חדות רושמות סקייליין , מישורים , גבעות , אופקו הלת' , לוינסקי עופר , אייס קמעונאות , אירודרום , קומפיוגן  וטאואר .

מנגד, טראלייט  ממשיכה לצנוח 25%, סים קומרשייל  מאבדת 21% וגם אפולו פאוור , סונוביה , אופטיבייס , ליברה , אלוט , קנבוטק , קדימהסטם  וטקטונה  רושמות ירידות חדות.

12:00

טראלייט  (מנורה מבטחים אנרגיה לשעבר) מתרסקת ומוחקת 25% מערכה ביום המסחר הראשון שלה בת"א. החברה דיווחה הבוקר על רכישת חברה המקדמת פרויקט אנרגיה מתחדשת בהיקף של 258 מגה וואט בחבל אלברטה שבקנדה, שהיקפו הכספי הכולל מוערך ב-650 מליון שקל. טראלייט תחזיק ב75% מהחברה.

בתוך כך הבורסה עברה לעליות, כאשר מדד ת"א 35 מחק את הירידה שרשם עד כה וכעת רושם עלייה מזערית. ת"א 125 עולה ב-0.2% ות"א 90 עולה ב-0.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-445 מיליון שקל.

11:05

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-0.3% ומדד ת"א 90 נסחר ביציבות.

אפולו פאוור  מעדכנת כי בהמשך להודעתה ממרץ השנה על הצלחה בבדיקת ההתכנות הטכנולוגית ובחינת הקמת חברה משותפת עם רפאל, המו"מ בין הצדדים לא הבשיל לכדי עסקה ועל כן היא הודיעה לרפאל על סיום תקופת הבלעדיות שלה עם חברת הבת סולארפיינט. עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור מסר: החברה ממשיכה לעבוד עם רפא"ל אך כעת, לאחר סיום תקופת הבלעדיות, אין מניעה מבחינת החברה לשתף פעולה גם עם שחקנים אחרים בתחום הבטחוני, לצורך שילוב טכנולוגיית החברה, בין במסגרת יחסי ספק-לקוח או באופן אחר". 

אנלייט אנרגיה  דיווחה הבוקר על חתימה על עסקה לגידור מחירי החשמל בפרויקט "פיקאסו" בשבדיה, בהספק של כ- 113 מגוואט. בחברה מציינים כי בתקופה האחרונה מתרחשת גאות משמעותית במחירי החשמל הנסחרים בשווקי החשמל ברחבי אירופה, לרבות בשבדיה, כתוצאה ממספר רב של גורמים. פרויקט פיקאסו הופעל מסחרית ברבעון השני השנה, וכולל במקור הסכם למכירת חשמל (PPA) עבור 50% מהייצור השנתי שלו למשך 12 שנים בתעריף קבוע. 

10:03

יום המסחר נפתח בירידות שערים. מדד ת"א 35 משיל כ-0.8% כאשר את הירידות מובילות הדואליות פריגו , נייס , אורמת  וטבע . בפסגת המדד נמצאות אופקו וטאואר שמטפסות, לאחר שבניגוד לקודמות הן שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' חיוביים.

מדד הביומד בולט כנגד המגמה ומתחזק לאור עליות של ליניאג תרפיוטיק , אופקו הלת'  וקומפיוגן . גם יוניבו , שעוסקת בקנאביס רפואי, מזנקת לאחר שדיווחה כי קיבלה את אישור משרד הבריאות בבריטניה לייצא את מוצריה לממלכה.

סקייליין  מזנקת לאחר שדיווחה הבוקר על עסקה למכירת רוב אתרי הנופש ונכסי הייזום של החברה בקנדה ל-Freed (ראו דיווח קודם). גם מישורים, שמחזיקה בכ-50% מסקייליין, מטפסת בעקבות הדיווח.

ביג  דיווחה כי החברה הבת שלה CEE-BIG B.V נמצאת במו"מ מתקדם לרכישת 100% מהון המניות של חברת מטרה ממונטנגרו, שמחזיקה בקניון פעיל במונטנגרו שמניב NOI של 7.6 מיליון יורו בשנה. שווי הנכס המוסכם הינו 95 מיליון יורו. 

חברת האנרגיה הסולארית טראלייט (פעילות מנורה מבטחים אנרגיה, שחולקה כדיבידנד בעין למשקיעי מנורה ) החלה להיסחר הבוקר בת"א לפי שווי של כ-880 מיליון שקל במחיר של 12.14 שקל למניה. נכון לכתיבת שורות אלה המניה מאבדת כ-4%.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. צפי לירידות

שבוע מסחר מקוצר בבורסה (מחר וביום שלישי לא יתקיים מסחר) צפוי להיפתח ככל הנראה בירידות קלות במדדי המניות המובילים. זאת לאחר נעילה שלילית בוול סטריט ביום שישי.

2. עוד יום של ירידות בניו יורק

כאמור, בוול סטריט נרשמו ירידות ביום שישי.  המדדים המובילים נסוגו ב-0.5%-0.9% בסיום המסחר. מהשיאים שסימנו מוקדם יותר החודש נסוגו המדדים המובילים בניו יורק ב-2%-3%. 

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה ל-1.36%. 

3. פערים שליליים בדואליות

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים והן צפויות להעיק על השוק. נייס  עם 3.8%, טבע  3.6%, פריגו 5.5% ואורמת 4.3%. מנגד, אופקו  עם פער חיובי של כ-10% וטאואר  5.6% והן צפויות לעלות.

4. סחורות: הנפט שמר על יציבות

בגזרת הסחורות נסחר חוזה לנובמבר על נפט מסוג ברנט ביציבות ביום שישי וננעל ברמה של 75.34 דולר לחבית. חוזה על אונקיית הזהב רשם ירידה קלה (לאחר ירידה חדה ביום חמישי) וננעל על 1,754 דולר.

בשוק הקריפטו רושם היום הביטקוין ירידה קלה ונסחר סביב 47,800 דולר והאת'ריום רושם ירידה של 0.6% סביב 3,410 דולר.

5. עסקת ענק לסקייליין

חברת סקייליין , המוחזקת ע"י מישורים (כ-50%) והכשרת היישוב (כ-20%) , דיווחה הבוקר על עסקה למכירת רוב אתרי הנופש ונכסי הייזום של החברה בקנדה ל-Freed , חברה יזמית פרטית מהגדולות בטורונטו. במסגרת העסקה סקייליין תקבל תמורה של 210 מיליון דולר קנדי, כ-30 מיליון דולר קנדי מעל שווי הנכסים בספרים. במקביל, סקייליין תישאר עם אחזקה של 29% בנכסים ובנכס נוסף שנמצא כיום בבעלות Freed .